Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna » Pedagodzy

Grucza-Rogalska Aleksandra

O sobie

dr Aleksandra Grucza – Rogalska,

       W 1989 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. K. Szymanowskiego w Toruniu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów mgr Marioli Hadrysiak.

      Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy :

Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki - kierunek Teoria Muzyki (1995) oraz Wydziału Wychowania Muzycznego - kierunek Wychowanie muzyczne w zakresie Prowadzenia zespołów wokalno-instrumentalnych (1997).

     W 2002 roku ukończyła  z wyróżnieniem Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Centrum Animacji Kultury w Warszawie.

     W czerwcu 2005 roku uzyskała w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.

    Aleksandra  Grucza – Rogalska pracuje w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy, od 1994 roku jako nauczyciel przedmiotów z zakresu teorii muzyki a od 1997 roku także jako dyrygent Chóru Mieszanego i Chóru Żeńskiego.

Od 2005 r. jest państwowym egzaminatorem egzaminu maturalnego z Historii muzyki. W grudniu 2006 r. uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego.

      Od 2005 roku jest pracownikiem naukowo - dydaktycznym na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, od 2006 na  stanowisku adiunkta. Prowadzi zajęcia z dyrygowania i czytania partytur oraz metodykę prowadzenia chóru (także na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii muzyki) i seminarium pracy licencjackiej.         

  Od 1994 r.(tj. od początku istnienia) do 2006 r. była drugim dyrygentem, akompaniatorem i korepetytorem Katedralnego Chóru Chłopięco – Męskiego „Pueri Cantores Thorunienses”, którego założycielem i pierwszym dyrygentem jest prof. Roman Grucza.

    A. Grucza – Rogalska współpracuje z redakcją „Życia Muzycznego” a także „Ruchu Muzycznego”, Tygodnika Katolickiego „Niedziela” oraz lokalnej prasy, publikując recenzje i relacje z różnych wydarzeń artystycznych.

      Za swoją pracę artystyczną i pedagogiczną wielokrotnie nagradzana przez Dyrekcję PZSM w Bydgoszczy, Fundację „Viva Musica”, Prezydenta Bydgoszczy i Przewodniczącą Rady Miasta Bydgoszczy.

 

Chór Żeński Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. pod dyrekcją Aleksandry Grucza – Rogalskiej działa od września 1999 roku.

    Chór koncertuje dla szerokiego środowiska bydgoskiego i województwa kujawsko – pomorskiego. Zaprezentował się także kilkakrotnie w Łodzi, Toruniu, Inowrocławiu, Koszalinie, Lutomiersku, Ostrowie Wielkopolskim, Rumii i Wejherowie oraz w Neuchatel (w Szwajcarii).

    Wielokrotnie śpiewał na różnych uroczystościach w Filharmonii Pomorskiej, Operze Nova, Kościele Św. Trójcy, Bazylice p.w. Św. Wincentego a’Paulo i Katedrze p.w. Św. Marcina i Mikołaja w Bydgoszczy, wykonując program a cappella lub formy wokalno-instrumentalne wspólnie z Chórem Męskim Salezjańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Lutomiersku i  z towarzyszeniem  Szkolnej Orkiestry Symfonicznej.

   W marcu 2001 roku chór wziął udział, jako zespół doświadczalny, w IV Wydziałowym Konkursie Dyrygentów Chóralnych, który odbył się w Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

    W grudniu 2009 roku, w Filharmonii Pomorskiej, chór był współwykonawcą koncertu muzyki filmowej wraz z Elżbietą Towarnicką (sopran), aktorem Janem Nowickim oraz zespołem instrumentalnym Konrada Mastyło. Podczas XVIII Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica 2011 w Toruniu wraz z Europejską Orkiestrą Festiwalową pod dyrekcją Dainiusa Pavilionisa chór wziął udział w prawykonaniu polskim VI Symfonii Mieczysława Weinberga.

Chór zdobył m.in. następujące  nagrody i wyróżnienia:

 I miejsce w kategorii chórów młodzieżowych i nagrodę specjalną za najlepszy debiut w Konkursie „ O Puchar Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego” w Toruniu (2000), III miejsce w kategorii chórów szkół muzycznych II st. na IV Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis”(2001), II miejsce w kategorii chórów szkół muzycznych II st. na VII Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis”(2004), II miejsce na Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych Regionu Kujawsko – Pomorskiego w Inowrocławiu (2005), I miejsce w kategorii chórów jednorodnych i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie pieśni kompozytora Jana Trepczyka na XIX Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni o Morzu w Wejherowie(2006),  I miejsce w kategorii chórów szkół muzycznych II st. na IX Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2006), II miejsce w kategorii chórów szkół muzycznych II st. na V Ogólnopolskim Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych „Bel canto” w Ostrowie Wielkopolskim (2008), Udział w finale Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Neuchatel w Szwajcarii (2008), II miejsce w kategorii chórów szkół muzycznych II st. na XI Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2008), II miejsce w kategorii chórów szkół muzycznych II st. na XIII Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2010).

Nagrania utworów a cappella w wykonaniu chóru znajdują się na płycie CD zatytułowanej JUBILATE DEO (2006).

       Od 2000 roku Chór Żeński Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Bydgoszczy współpracuje z Chórem Męskim Salezjańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Lutomiersku. Chóry te wykonują wspólnie formy wokalno-instrumentalne z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej PZSM w Bydgoszczy, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Koszalińskiej, Inowrocławskiej Orkiestry Symfonicznej „Pro Arte” oraz „Sinfonii Juventus”.

Chór miał zaszczyt koncertować wraz z wybitnymi wokalistami – solistami: Anną Fabrello, Bożeną Harasimowicz, Elżbietą Towarnicką, Antoniną Kowtunow, Karoliną Sikorą, Piotrem Kusiewiczem, Leszkiem Skrla, Wojciechem Pospiechem, ks. Robertem Kaczorowskim, Marcinem Pomykałą i Szymonem Kobylińskim oraz dyrygentami: Tadeuszem Wojciechowskim, Szymonem Kawallą, Henrykiem Wierzchoniem i Romanem Gruczą.

Do najważniejszych utworów wykonanych wspólnie należą: Missa Brevis B-dur KV 275 W.A. Mozarta , Psalmus A. Brejzy, Missa Pro Patria M. Kowalskiego, Oratorium Chrystus na Górze Oliwnej L. van Beethovena, Magnificat J. Ruttera, Missa Jubilata T. Glanza, Psalmus A. Brejzy, Msza C-dur Koronacyjna W.A. Mozarta, Msza d-moll  Nelsońska J.Haydna.

Efektem współpracy obu chórów są trzy  płyty CD: „JUBILATE DEO” (2006), „KOLĘDY” (2007), „MAGNIFICAT” (2009), „MISSA MISERI CORDIS LESZKA KUŁAKOWSKIEGO”(2011) oraz „KOLĘDY POLSKIE” (2011).

 

 

 

 

Strona www

- brak -

Dziedzina

sztuki muzyczne, dyscyplina - dyrygentura, teoria muzyki

Prowadzone kursy

Analiza form chóralnych a cappella semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 2
dla: Jazz i muzyka estradowa Wokalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 1
dla: Jazz i muzyka estradowa Wokalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 1
dla: Jazz i muzyka estradowa Instrumentalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur semestr: 2
dla: Jazz i muzyka estradowa Instrumentalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur I semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur I semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur I semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur I semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur II semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur jazzowych semestr: 4
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Czytanie partytur jazzowych semestr: 3
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura I semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura I semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura I semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura I semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura II semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygentura II semestr: 6
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 6
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Jazz i muzyka estradowa Instrumentalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 6
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Jazz i muzyka estradowa Instrumentalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Jazz i muzyka estradowa Wokalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Jazz i muzyka estradowa Wokalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 3
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 2
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Muzyka kościelna (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 1
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, magisterskie uzupełniające, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Rytmika (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie semestr: 4
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie zespołami jazzowymi semestr: 4
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Dyrygowanie zespołami jazzowymi semestr: 3
dla: Jazz i muzyka estradowa Kompozycja i aranżacja (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Metodyka i dydaktyka prowadzenia chóru z literaturą chóralną semestr: 6
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Metodyka i dydaktyka prowadzenia chóru z literaturą chóralną semestr: 5
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych semestr: 3
dla: Dyrygentura Dyrygentura symfoniczno-operowa (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2018)
Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych semestr: 5
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Teoria muzyki (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych semestr: 5
dla: Dyrygentura Dyrygentura symfoniczno-operowa (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych semestr: 5
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Kompozycja (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Seminarium licencjackie semestr: 3
dla: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej Dyrygentura chóralna (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
wykonanie: www.ansta.pl