Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Czytanie partytur II
symbol | jezyk |
4/2929 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
1. Sprawne odczytywanie i granie na fortepianie partytur chóralnych,
instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych.
2. Zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych, przy
jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie.
3. Umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur.
4. Transponowanie partytur chóralnych.
5. Sporządzanie wyciągów fortepianowych z partytur chóralnych,
instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Przedmiot jest zaliczany po 5 semestrze jako egzamin. Pozycje repertuaru z materiału ćwiczeniowego należy dobierać
stosownie do możliwości studenta związanych z jego stopniem
zaawansowania w grze na fortepianie. Ilość i skala trudności
realizowanych ćwiczeń powinna wzrastać proporcjonalnie w miarę nabywania
przez studenta coraz większej sprawności pianistycznej. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
dyrygowanie, fortepian |
bibliografia podstawowa |
- Edward Bury -Technika czytania partytur,
- Hanna Piliczowa — Nauka czytania partytur,
- Iwan Połtawcew — Kurs czytania partytur chóralnych cz. I i II,
- Egon Boelsche — Schule des Partiturspiels. - J. S. Bach - Chorały
4-głosowe - ćwiczenia w starych kluczach w opr. St. Wiechowicza. |
bibliografia uzupełniająca |
nie dotyczy |
efekty kształcenia - wiedza |
zna literaturę muzyczną na różne zespoły chóralne i wokalno-instrumentalne zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych zna specyfikę zapisu głosów w partyturze posiada wiedzę z zakresu strojów instrumentów transponujących posiada wiedzę nt wszystkich kluczy muzycznych posiada wiedzę dotyczącą transponowania utworów chóralnych do różnych tonacji zna specyfikę zapisu nutowego faktury fortepianowej |
efekty kształcenia - umiejętności |
potrafi odczytać i zagrać na fortepianie partytury na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne posiada zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytury na zespoły wokalne, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie posiada umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur potrafi transponować partytury potrafi sporządzić wyciąg fortepianowy z partytur chólanych, instrumentalnych, jak i partii chóralnych dzieł wokalno-instrumentalnych potrafi odczytać i zagrać (także a vista) partytury chóralne o wyższym stopniu trudności oraz partytury wybranych fragmentów muzyki wokalno-instrumentalnej (kantaty, msze, oratoria) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
potrafi analizować dostępne na rynku wydawnictwa muzyczne pod kątem przydatności dla określonego rodzaju zespołu potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie redagowania wydawnictw muzycznych umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności potrafi wykorzystać umiejętność sprawnego odczytywania partytur w pracy z zespołami chóralnymi i instrumentalnymi potrafi dostosować partyturę do zespołu wykonawczego, z którym współpracuje |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/2929/8286 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
1. Czytanie i granie na fortepianie partytur chóralnych realizowanych w ramach przedmiotów "dyrygentura" i "wydziałowe zespoły wokalne". 2. Czytanie i granie (również a vista) partytur chóralnych o wyższym stopniu trudności. 3. Czytanie i granie wybranych fragmentów muzyki wokalno-instrumentalnej (kantaty, msze, oratoria) 4. Kształcenie umiejętności "słyszenia wewnętrznego" — bezgłośnego czytania partytur. 5. Doskonalenie umiejętności transpozycji w obrębie sekundy i tercji w górę i w dół oraz śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem pozostałych głosów na fortepianie. 6. Sporządzanie wyciągów fortepianowych w układzie na 2, 4 ręce lub dwa fortepiany, zarówno z partytur chóralnych, instrumentalnych jak i partii chóralnych dzieł wokalnoinstrumentalnych. |
metody dydaktyczne |
ćwiczenia |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania przygotowanego utworu chóralnego o wysokim stopniu trudności 2. Zagranie z partytury fragmentu dzieła wokalno-instrumentalnego z dominującym udziałem chóru. 3. Odczytanie a vista wskazanego przez egzaminatora fragmentu utworu chóralnego połączone z transpozycją w obrębie sekundy lub tercji oraz śpiewanie wybranego głosu z uzupełnieniem na fortepianie pozostałych głosów. 4. Przedłożenie wyciągu fortepianowego z partytury utworu instrumentalnego lub wokalnoinstrumentalnego w układzie na jeden lub dwa fortepiany , albo wyciągu fortepianowego z partii chóralnej, sporządzonej na jeden fortepian z partytury dzieła wokalno-instrumentalnego, do którego jest dostępny wyciąg fortepianowy części instrumentalnej. |