Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych

symboljezyk
1/4786polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Teoretyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych.
  • Przygotowanie dyrygenta do prób.
  • Przygotowanie dyrygenta do pracy z zespołem.
  • Poznanie polskiej literatury chóralnej polskiej i obcej.
  • Rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie przedmiotów:

  • Dyrygowanie,
  • Czytanie partytur,
  • Emisja głosu,
  • Chór,
  • Harmonia,
  • Kontrapunkt,
  • Formy muzyczne.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Dyrygowanie,
  • Czytanie partytur,
  • Emisja głosu,
  • Chór,
  • Harmonia,
  • Kontrapunkt,
  • Formy muzyczne.
bibliografia podstawowa
  1. T. Czudowski – Organizacja i kształcenie zespołów  śpiewaczych
  2. J. K. Lasocki – Chór
  3. A. Szaliński – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej
  4. S. Krukowski – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej
  5. S. Krukowski – Problemy wykonawcze muzyki dawnej
  6. S. Wiechowicz – Podstawowe  uwagi dla dyrygentów chórów
  7. J. Zabłocki – O prowadzeniu chóru
  8. L. Jaworski  – Problemy techniki dyrygowania w wybranych pieśniach
  9. W. Kiser – Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych
  10. A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe
  11. K. Stankowska – Chór w szkole
  12. J. Nowak – Dyrygent chóru
  13. S. Piechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych
  14. T. Joteyko – Poradnik dla chórów amatorskich
  15. A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe
  16. Z. Soja – Przewodnik dla prowadzących chór w szkole podstawowej
bibliografia uzupełniająca
  1. J. Gałęska-Tritt – Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym
  2. J. Bok – Rozśpiewanie chóru
  3. F. Martienssen – Lohmann – Kształcenie głosu śpiewaka
  4. Cz. Wojtyński – Emisja głosu
  5. Z. Pawłowski (red.) – Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja
  6. I. Łukaszewski – Zbiorowa emisja głosu
  7. F. Kosch – Zagadnienia emisji a frazowanie muzyczne w śpiewie chóralnym
  8. H. Zielińska – Kształcenie głosu
  9. M.M. Banach – Prowadzenie emisji głosu w chórze
  10. L. Laprus – Rozśpiewanie chóru z ćwiczeniami emisyjnymi
  11. H. Sobierajska – Uczymy się śpiewać
  12. P. Maszyński – Ćwiczenia wstępne do nauki szkolnej śpiewu zbiorowego
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę na temat teoretycznego przygotowania do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych (K_W17)
- posiada wiedzę dotyczącą rodzajów prób chóru oraz przygotowania dyrygenta do ich przeprowadzania (K_W17)
- zna historię dyrygowania oraz rozwoju śpiewu chóralnego w Polsce (K_W02)
- posiada ogólną znajomość literatury chóralnej polskiej i obcej (K_W01)
- posiada wiedzę dotyczącą stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru chóralnego (K_W12)
- zna rodzaje chórów i ich wewnętrzną organizację (K_W16, K_W19, K_W21)
- posiada wiedzę na temat międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konkursów oraz festiwali chóralnych odbywających się w Polsce (K_W13)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół chóralny (K_U09)
- poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego jako dyrygent, ale także jako metodyk prowadzonych zespołów wokalnych (K_U10)
- posiada umiejętność przeprowadzenia rozśpiewania zespołu chóralnego (K_U10)
- posiada umiejętność doboru repertuaru dla chóru (K_U10)
- potrafi samodzielnie zorganizować koncert chóru (K_U24)
- posiada umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji kandydata do odpowiedniego głosu w chórze (K_U14)
- posiada umiejętność odczytywania z partytury chóralnej niemuzycznych efektów brzmieniowych (K_U11, K_U13)
- wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa) (K_U22)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu dyrygenta chóralnego w różnych instytucjach kulturalnych i w szkolnictwie (K_K03)
- posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi (K_K04, K_K11)
- posiada kompetencje z zakresie budowania pozytywnych relacji interpersonalnych między członkami chóru (K_K10)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, 1/4786/13084
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

  • Organizacja życia muzycznego w Polsce.
  • Rozwój śpiewu chóralnego w Polsce. 
  • Dyrygowanie – krótki rys historyczny.
  • Dyrygowanie jako dyscyplina artystyczna – najważniejsze problemy techniki manualnej.
  • Dyrygent chóru.
  • Przygotowanie dyrygenta do próby.
  • Klasyfikacja kandydatów do chóru.
  • Rodzaje chórów i ich wewnętrzna organizacja.
  • Przygotowanie chórzystów do śpiewu wielogłosowego.
  • Praca dyrygenta nad nowym utworem.
  • Rozśpiewanie chóru. Przykłady ćwiczeń.
  • Próby i ich rodzaje.
  • Wokalne kształcenie zespołu chóralnego.
  • Muzyczne kształcenie zespołu chóralnego.
  • Praca z chórem nad utworem współczesnym.
  • Dobór repertuaru dla chóru.
  • Tekst słowny w utworze chóralnym.
  • Organizacja koncertu i układ programu koncertowego.
  • Współczesna notacja muzyczna.
  • Konkursy i festiwale chóralne.

Literatura chóralna

  • Program przedmiotu jest realizowany również przez słuchanie i analizowanie nagrań z muzyką chóralną a cappella z różnych epok kompozytorów polskich i obcych.
  • M. Gomółka
  • C. Jannequin, J. des Pres
  • O. di Lasso
  • G.P. da Palestrina
  • Muzyka niemiecka: H.L.Hassler, H. Schulz
  • Muzyka angielska: W. Byrd, T. Morley, H. Purcell
  • M. Zieleński, G.G. Gorczycki
  • D. Bortniański  (koncerty wokalne)
  • J.S.Bach – Motety
  • J. Brahms, A. Bruckner
  • F. Mendelssohn, F. Schubert, R. Schumann
  • G. Faure, F. Poulenc, C. Debussy, M. Ravel
  • B. Britten, F. Delius, C. V. Stanford
  • S. Rachmaninow ( Całonocne czuwanie )
  • S. Moniuszko
  • K. Szymanowski
  • S. Wiechowicz, F. Nowowiejski, T. Szeligowski
  • R. Palester, A. Panufnik, J. Łuciuk
  • H. M. Górecki, K. Penderecki
  • A. Koszewski
  • R. Twardowski
  • J. Świder
  • M. Jasiński
  • P. Łukaszewski
  • Student powinien opanować cały szereg zagadnień dotyczących pracy z chórem amatorskim jak również z zawodowym w aspekcie chórów o głosach jednorodnych i mieszanych.
  • Musi być przygotowany do przeprowadzenia prób samodzielnie oraz analizować metodycznie wszystkie błędy podczas pracy  z chórem. Musi umieć przygotować i poprowadzić koncert. Końcowy efekt kształcenia, to merytoryczne przygotowanie do pracy z chórami i zespołami wokalnym.
metody dydaktyczne
  • Wykład,
  • dyskusja,
  • analiza materiałów źródłowych,
  • prezentacje multimedialne.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium – praca pisemna z całego przerobionego materiału przed pedagogiem.

wykonanie: www.ansta.pl