Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych
symbol | jezyk |
1/4786 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Teoretyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych.
- Przygotowanie dyrygenta do prób.
- Przygotowanie dyrygenta do pracy z zespołem.
- Poznanie polskiej literatury chóralnej polskiej i obcej.
- Rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Opanowanie przedmiotów:
- Dyrygowanie,
- Czytanie partytur,
- Emisja głosu,
- Chór,
- Harmonia,
- Kontrapunkt,
- Formy muzyczne.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Dyrygowanie,
- Czytanie partytur,
- Emisja głosu,
- Chór,
- Harmonia,
- Kontrapunkt,
- Formy muzyczne.
|
bibliografia podstawowa |
- T. Czudowski – Organizacja i kształcenie zespołów śpiewaczych
- J. K. Lasocki – Chór
- A. Szaliński – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej
- S. Krukowski – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej
- S. Krukowski – Problemy wykonawcze muzyki dawnej
- S. Wiechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórów
- J. Zabłocki – O prowadzeniu chóru
- L. Jaworski – Problemy techniki dyrygowania w wybranych pieśniach
- W. Kiser – Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych
- A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe
- K. Stankowska – Chór w szkole
- J. Nowak – Dyrygent chóru
- S. Piechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych
- T. Joteyko – Poradnik dla chórów amatorskich
- A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe
- Z. Soja – Przewodnik dla prowadzących chór w szkole podstawowej
|
bibliografia uzupełniająca |
- J. Gałęska-Tritt – Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym
- J. Bok – Rozśpiewanie chóru
- F. Martienssen – Lohmann – Kształcenie głosu śpiewaka
- Cz. Wojtyński – Emisja głosu
- Z. Pawłowski (red.) – Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja
- I. Łukaszewski – Zbiorowa emisja głosu
- F. Kosch – Zagadnienia emisji a frazowanie muzyczne w śpiewie chóralnym
- H. Zielińska – Kształcenie głosu
- M.M. Banach – Prowadzenie emisji głosu w chórze
- L. Laprus – Rozśpiewanie chóru z ćwiczeniami emisyjnymi
- H. Sobierajska – Uczymy się śpiewać
- P. Maszyński – Ćwiczenia wstępne do nauki szkolnej śpiewu zbiorowego
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada wiedzę na temat teoretycznego przygotowania do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych (K_W17) - posiada wiedzę dotyczącą rodzajów prób chóru oraz przygotowania dyrygenta do ich przeprowadzania (K_W17) - zna historię dyrygowania oraz rozwoju śpiewu chóralnego w Polsce (K_W02) - posiada ogólną znajomość literatury chóralnej polskiej i obcej (K_W01) - posiada wiedzę dotyczącą stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru chóralnego (K_W12) - zna rodzaje chórów i ich wewnętrzną organizację (K_W16, K_W19, K_W21) - posiada wiedzę na temat międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konkursów oraz festiwali chóralnych odbywających się w Polsce (K_W13) |
efekty kształcenia - umiejętności |
- potrafi opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół chóralny (K_U09) - poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego jako dyrygent, ale także jako metodyk prowadzonych zespołów wokalnych (K_U10) - posiada umiejętność przeprowadzenia rozśpiewania zespołu chóralnego (K_U10) - posiada umiejętność doboru repertuaru dla chóru (K_U10) - potrafi samodzielnie zorganizować koncert chóru (K_U24) - posiada umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji kandydata do odpowiedniego głosu w chórze (K_U14) - posiada umiejętność odczytywania z partytury chóralnej niemuzycznych efektów brzmieniowych (K_U11, K_U13) - wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa) (K_U22) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu dyrygenta chóralnego w różnych instytucjach kulturalnych i w szkolnictwie (K_K03) - posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi (K_K04, K_K11) - posiada kompetencje z zakresie budowania pozytywnych relacji interpersonalnych między członkami chóru (K_K10) |
Semestry
Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 18/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, | 1/4786/13084 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Organizacja życia muzycznego w Polsce.
- Rozwój śpiewu chóralnego w Polsce.
- Dyrygowanie – krótki rys historyczny.
- Dyrygowanie jako dyscyplina artystyczna – najważniejsze problemy techniki manualnej.
- Dyrygent chóru.
- Przygotowanie dyrygenta do próby.
- Klasyfikacja kandydatów do chóru.
- Rodzaje chórów i ich wewnętrzna organizacja.
- Przygotowanie chórzystów do śpiewu wielogłosowego.
- Praca dyrygenta nad nowym utworem.
- Rozśpiewanie chóru. Przykłady ćwiczeń.
- Próby i ich rodzaje.
- Wokalne kształcenie zespołu chóralnego.
- Muzyczne kształcenie zespołu chóralnego.
- Praca z chórem nad utworem współczesnym.
- Dobór repertuaru dla chóru.
- Tekst słowny w utworze chóralnym.
- Organizacja koncertu i układ programu koncertowego.
- Współczesna notacja muzyczna.
- Konkursy i festiwale chóralne.
Literatura chóralna
- Program przedmiotu jest realizowany również przez słuchanie i analizowanie nagrań z muzyką chóralną a cappella z różnych epok kompozytorów polskich i obcych.
- M. Gomółka
- C. Jannequin, J. des Pres
- O. di Lasso
- G.P. da Palestrina
- Muzyka niemiecka: H.L.Hassler, H. Schulz
- Muzyka angielska: W. Byrd, T. Morley, H. Purcell
- M. Zieleński, G.G. Gorczycki
- D. Bortniański (koncerty wokalne)
- J.S.Bach – Motety
- J. Brahms, A. Bruckner
- F. Mendelssohn, F. Schubert, R. Schumann
- G. Faure, F. Poulenc, C. Debussy, M. Ravel
- B. Britten, F. Delius, C. V. Stanford
- S. Rachmaninow ( Całonocne czuwanie )
- S. Moniuszko
- K. Szymanowski
- S. Wiechowicz, F. Nowowiejski, T. Szeligowski
- R. Palester, A. Panufnik, J. Łuciuk
- H. M. Górecki, K. Penderecki
- A. Koszewski
- R. Twardowski
- J. Świder
- M. Jasiński
- P. Łukaszewski
- Student powinien opanować cały szereg zagadnień dotyczących pracy z chórem amatorskim jak również z zawodowym w aspekcie chórów o głosach jednorodnych i mieszanych.
- Musi być przygotowany do przeprowadzenia prób samodzielnie oraz analizować metodycznie wszystkie błędy podczas pracy z chórem. Musi umieć przygotować i poprowadzić koncert. Końcowy efekt kształcenia, to merytoryczne przygotowanie do pracy z chórami i zespołami wokalnym.
|
metody dydaktyczne |
- Wykład,
- dyskusja,
- analiza materiałów źródłowych,
- prezentacje multimedialne.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kolokwium – praca pisemna z całego przerobionego materiału przed pedagogiem. |