symbol | jezyk |
---|---|
4/3083 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Opanowanie techniki dyrygowania w potrzebnym zakresie. 2. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych. 3. Zdobycie umiejętności analizy partytur potrzebnej do samodzielnego rozwiązania problemów techniczno-interpretacyjnych. 4. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury chóralnej, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej różnych stylów i epok muzycznych ze szczególnym uwzględnieniem muzyki sakralnej. 5. Rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Z przedmiotu "dyrygowanie" po każdym semestrze przeprowadza sie przed komisją kolokwium. W skład komisji wchodzą pedagodzy przedmiotu, nie mniej niż trzy osoby. Przewodniczącym komisji jest Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej lub powołany przez Dziekana pedagog. Wymagania egzaminacyjne: 1. Warunkiem przystąpienia do kolokwium (egzaminu) jest zaliczenie przewidzianego do realizacji programu w okresie semestru. 2. Utwory powinny być dyrygowane z pamięci. 3. Zdający powinien się wykazać: - umiejętnością śpiewania poszczególnych głosów z dyrygowanych partytur chóralnych - umiejętnością odtworzenia tych partytur na fortepianie - znajomością tekstu słownego, aparatu wykonawczego, znaków muzycznych i określeń w dyrygowanych utworach oraz biografii i twórczości autorów kompozycji 4. Kolokwium i egzamin podlegają ocenie z punktacją. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
czytanie partytur | |
bibliografia podstawowa | |
I ROK - "Nasze pieśni" zbiory 1,2 i 3, - Lasocki J., "Z pieśnią" cz. I, - Pfeiffer I., "Pieśni naszej ziemi" z. 2, - Moniuszko S., "Pieśni wybrane na chóry jednorodne i mieszane", - Gomółka M., "Melodie na Psałterz polski" (Psalmy), - Chlondowski A., "10 pieśni maryjnych", - Łukaszewski I., "20 pieśni kaszubskich", - Nowowiejski F., "Christe Rex", - Twardowski R., "Tryptyk polski", II ROK - Lasocki J., "Z pieśnią" z. II, - Maszyński P., "Pieśni wybrane na chór męski", - Lachman W., "Pieśni wybrane na chór męski", - Laprus L., "Pieśni romantyczne na chór żeński", - Twardowski R., "Miniatury chóralne", "Pieśni o wiośnie" (chór żeński), - Koszewski A., "Suita lubuska" na chór żeński, - Bruckner A., "Locus iste", "Ave Maria", - Laprus L., "Święty Antoni" - Świder J., "Kto szuka Cię", "Ave Maria", - Łuciuk J., "O ziemio polska", - Lotti A., "Crucifixus", - Kaczorowski S., "Benedictus", - Wiechowicz S., "Antologia muzyki renesansu", - Wacław z Szamotuł, "Już się zmierzcha", "Ego sum pastor bonus", - Anonim, "Oczy me miłe" III ROK - Lasocki J., "Z pieśnią" z. III, - Świder J., "10 pieśni do słów poetów polskich", - Szymanowski K., "Pieśni kurpiowskie", - Bright H., "Te deum laudamus", - Laprus L., "Litania", "Panie mój", - Świder J., "Benedictus", - Durufle M., "Ubi caritas", - Zieleński M., "O gloriosaa Domina", "Viderunt omnes fines terrae", - non Papa Cl., "Adoramus te", - Pękiel B., "Ave Maria". Utwory wokalno-instrumentalne (fragmenty): - Durufle M., "Requiem" (chór z towarzyszeniem organów), "Msza" (chór z towarzyszeniem organów) - Gounod Ch., "Missa brevis" (chór z towarzyszeniem organów), "Laudate Dominum" (chór z towarzyszeniem organów) - Mendelssohn-Bartholdy F., "Veni Domine", "Laudate pueri" (chór żeński z towarzyszeniem organów). | |
bibliografia uzupełniająca | |
nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
zna zarys historii dyrygowania | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
zna schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
posiada kompetencje w zakresie odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3083/8699 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczaniam - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów szkolnych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów chóralnych o niewielkim stopniu trudności dwu, trzy i czterogłosowych na zespoły jednorodne i mieszane. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Dwa utwory chóralne 2-4 głosowe na chór jednorodny lub mieszany o zróżnicowanym metrum 2,3 i 4-miarowym, w tym obowiązkowo jeden o tematyce sakralnej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 3.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3083/8701 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczaniam - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów szkolnych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów chóralnych o niewielkim stopniu trudności dwu, trzy i czterogłosowych na zespoły jednorodne i mieszane. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Trzy utwory chóralne 3-4 głosowe, w tym jeden w metrum 6-miarowym, w tym jeden obowiązkowo o tematyce sakralnej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 3.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3083/8703 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie "na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu różnego rodzaju zespołów chóralnych 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej renesansu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Trzy utwory chóralne, w tym obowiązkowo jeden o tematyce sakralnej: - jeden na chór żeński lub dziecięcy, - jeden z występującym zmiennym metrum, - jeden dowolny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 3.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3083/8705 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie "na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu różnego rodzaju zespołów chóralnych 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej renesansu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Trzy utwory chóralne, w tym obowiązkowo co najmniej jeden o tematyce sakralnej: - jeden na chór męski, jeden w całości lub w części o fakturze polifonizującej, - jeden dowolny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3083/8707 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie do repertuaru ćwiczebnego utworów chóralnych o wyższym stopniu trudności. 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej w okresie baroku. 3. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych. 4. Specyfika prowadzenia zespołów wokalno- instrumentalnych. 5. Umiejętność dyrygowania przy pomocy batuty. 6. Frazowanie jako element interpretacji utworu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Trzy utwory chóralne, w tym obowiązkowo jeden o tematyce sakralnej: - jeden z epoki baroku, - dwa dowolne, 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część, tematyka sakralna, z dominującym udziałem chóru z towarzyszeniem organów (minimum 5 minut). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 3.0 | wykład | egzamin | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3083/8708 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie do repertuaru ćwiczebnego utworów chóralnych o wyższym stopniu trudności. 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej w okresie baroku. 3. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych. 4. Specyfika prowadzenia zespołów wokalno- instrumentalnych. 5. Umiejętność dyrygowania przy pomocy batuty. 6. Frazowanie jako element interpretacji utworu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin dyplomowy. Część A: 1. Dwa utwory chóralne o wyższym stopniu trudności i zróżnicowanej stylistyce, w tym co najmniej jeden o tematyce sakralnej. 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część (ca 10 minut) o tematyce sakralnej z dominującym udziałem chóru. Część B: 1. Liturgiczna oprawa Mszy Świętej. Egzamin dyplomowy ma za zadanie zweryfikować wiedzę, kompetencje i praktyczne umiejętności studenta podczas muzycznej oprawy liturgii Mszy Świętej w zakresie: - odpowiedniego doboru repertuaru pod względem liturgiczno-muzycznym, - odpowiedniego doboru wykonawców, - organowego akompaniamentu liturgicznego, - funkcji kantora, - funkcji dyrygenta (Schola Cantorum lub inny zespół wokalny). |