Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygowanie

symboljezyk
4/3083
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Opanowanie techniki dyrygowania w potrzebnym zakresie. 2. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych. 3. Zdobycie umiejętności analizy partytur potrzebnej do samodzielnego rozwiązania problemów techniczno-interpretacyjnych. 4. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury chóralnej, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej różnych stylów i epok muzycznych ze szczególnym uwzględnieniem muzyki sakralnej. 5. Rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Z przedmiotu "dyrygowanie" po każdym semestrze przeprowadza sie przed komisją kolokwium. W skład komisji wchodzą pedagodzy przedmiotu, nie mniej niż trzy osoby. Przewodniczącym komisji jest Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej lub powołany przez Dziekana pedagog. Wymagania egzaminacyjne: 1. Warunkiem przystąpienia do kolokwium (egzaminu) jest zaliczenie przewidzianego do realizacji programu w okresie semestru. 2. Utwory powinny być dyrygowane z pamięci. 3. Zdający powinien się wykazać: - umiejętnością śpiewania poszczególnych głosów z dyrygowanych partytur chóralnych - umiejętnością odtworzenia tych partytur na fortepianie - znajomością tekstu słownego, aparatu wykonawczego, znaków muzycznych i określeń w dyrygowanych utworach oraz biografii i twórczości autorów kompozycji 4. Kolokwium i egzamin podlegają ocenie z punktacją.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

czytanie partytur

bibliografia podstawowa

I ROK - "Nasze pieśni" zbiory 1,2 i 3, - Lasocki J., "Z pieśnią" cz. I, - Pfeiffer I., "Pieśni naszej ziemi" z. 2, - Moniuszko S., "Pieśni wybrane na chóry jednorodne i mieszane", - Gomółka M., "Melodie na Psałterz polski" (Psalmy), - Chlondowski A., "10 pieśni maryjnych", - Łukaszewski I., "20 pieśni kaszubskich", - Nowowiejski F., "Christe Rex", - Twardowski R., "Tryptyk polski", II ROK - Lasocki J., "Z pieśnią" z. II, - Maszyński P., "Pieśni wybrane na chór męski", - Lachman W., "Pieśni wybrane na chór męski", - Laprus L., "Pieśni romantyczne na chór żeński", - Twardowski R., "Miniatury chóralne", "Pieśni o wiośnie" (chór żeński), - Koszewski A., "Suita lubuska" na chór żeński, - Bruckner A., "Locus iste", "Ave Maria", - Laprus L., "Święty Antoni" - Świder J., "Kto szuka Cię", "Ave Maria", - Łuciuk J., "O ziemio polska", - Lotti A., "Crucifixus", - Kaczorowski S., "Benedictus", - Wiechowicz S., "Antologia muzyki renesansu", - Wacław z Szamotuł, "Już się zmierzcha", "Ego sum pastor bonus", - Anonim, "Oczy me miłe" III ROK - Lasocki J., "Z pieśnią" z. III, - Świder J., "10 pieśni do słów poetów polskich", - Szymanowski K., "Pieśni kurpiowskie", - Bright H., "Te deum laudamus", - Laprus L., "Litania", "Panie mój", - Świder J., "Benedictus", - Durufle M., "Ubi caritas", - Zieleński M., "O gloriosaa Domina", "Viderunt omnes fines terrae", - non Papa Cl., "Adoramus te", - Pękiel B., "Ave Maria". Utwory wokalno-instrumentalne (fragmenty): - Durufle M., "Requiem" (chór z towarzyszeniem organów), "Msza" (chór z towarzyszeniem organów) - Gounod Ch., "Missa brevis" (chór z towarzyszeniem organów), "Laudate Dominum" (chór z towarzyszeniem organów) - Mendelssohn-Bartholdy F., "Veni Domine", "Laudate pueri" (chór żeński z towarzyszeniem organów).

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna zarys historii dyrygowania
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
posiada wiedzę nt postawy przy dyrygowaniu, funkcji rąk i ich układu
posiada wiedzę na temat styli muzycznych wykonywanych utworów, ze szczególnym uwzględnieniem utworów barokowych
poznaje literaturę muzyczną na różne składy chóralne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
zna specyfikę ustawienia na scenie zespołów chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
posiada wiedzę nt budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych
posiada wiedzę nt specyfiki prowadzenia zespołów wokalno- instrumentalnych
rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami dyrygowania

efekty kształcenia - umiejętności

zna schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych
umie odpowiednio zastosować ruch przygotowawczy
umie rozpoczynanać utwór na pełnych i niepełnych częściach taktu
umie taktować i dyrygować zmiennymi układami rytmicznymi
umie dyrygować zmiennymi tempami, dynamiką i artykulacją
potrafi zrealizować fermaty — przejściowe i końcowe
potrafi pokazać akcenty i synkopy
umie dyrygować przy pomocy batuty
potrafi świadomie wykorzystywać swą intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w zakresie ekspresji artystycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada kompetencje w zakresie odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta
jest przygotowany do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych
wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji wykonywanego utworu
wykazuje kreatywność w doborze odpowiedniego repertuaru dostosowanego do konkretnego aparatu wykonawczego
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3083/8699
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczaniam - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów szkolnych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów chóralnych o niewielkim stopniu trudności dwu, trzy i czterogłosowych na zespoły jednorodne i mieszane. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Dwa utwory chóralne 2-4 głosowe na chór jednorodny lub mieszany o zróżnicowanym metrum 2,3 i 4-miarowym, w tym obowiązkowo jeden o tematyce sakralnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3083/8701
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczaniam - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów szkolnych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów chóralnych o niewielkim stopniu trudności dwu, trzy i czterogłosowych na zespoły jednorodne i mieszane. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Trzy utwory chóralne 3-4 głosowe, w tym jeden w metrum 6-miarowym, w tym jeden obowiązkowo o tematyce sakralnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3083/8703
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie "na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu różnego rodzaju zespołów chóralnych 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej renesansu.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Trzy utwory chóralne, w tym obowiązkowo jeden o tematyce sakralnej: - jeden na chór żeński lub dziecięcy, - jeden z występującym zmiennym metrum, - jeden dowolny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3083/8705
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie "na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu różnego rodzaju zespołów chóralnych 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej renesansu.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Trzy utwory chóralne, w tym obowiązkowo co najmniej jeden o tematyce sakralnej: - jeden na chór męski, jeden w całości lub w części o fakturze polifonizującej, - jeden dowolny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3083/8707
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do repertuaru ćwiczebnego utworów chóralnych o wyższym stopniu trudności. 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej w okresie baroku. 3. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych. 4. Specyfika prowadzenia zespołów wokalno- instrumentalnych. 5. Umiejętność dyrygowania przy pomocy batuty. 6. Frazowanie jako element interpretacji utworu.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Trzy utwory chóralne, w tym obowiązkowo jeden o tematyce sakralnej: - jeden z epoki baroku, - dwa dowolne,  2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część, tematyka sakralna, z dominującym udziałem chóru z towarzyszeniem organów (minimum 5 minut).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3083/8708
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do repertuaru ćwiczebnego utworów chóralnych o wyższym stopniu trudności. 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej w okresie baroku. 3. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych. 4. Specyfika prowadzenia zespołów wokalno- instrumentalnych. 5. Umiejętność dyrygowania przy pomocy batuty. 6. Frazowanie jako element interpretacji utworu.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin dyplomowy. Część A: 1. Dwa utwory chóralne o wyższym stopniu trudności i zróżnicowanej stylistyce, w tym co najmniej jeden o tematyce sakralnej. 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część (ca 10 minut) o tematyce sakralnej z dominującym udziałem chóru. Część B: 1. Liturgiczna oprawa Mszy Świętej.

Egzamin dyplomowy ma za zadanie zweryfikować wiedzę, kompetencje i praktyczne umiejętności studenta podczas muzycznej oprawy liturgii Mszy Świętej w zakresie:

- odpowiedniego doboru repertuaru pod względem liturgiczno-muzycznym,

- odpowiedniego doboru wykonawców,

- organowego akompaniamentu liturgicznego,

- funkcji kantora,

- funkcji dyrygenta (Schola Cantorum lub inny zespół wokalny).

wykonanie: www.ansta.pl