symbol | jezyk |
---|---|
4/2503 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem kształcenia jest przygotowanie studentów do prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów muzyki jazzowej i rozrywkowej - w szkołach ogólnokształcących i zawodowych, placówkach pracy pozaszkolnej, instytucjach muzycznych i w społecznym ruchu kulturalnym. Zakres nauki obejmuje: 1. Opanowanie techniki dyrygowania w potrzebnym zakresie. 2. Przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych. 3. Zdobycie umiejętności analizy partytur potrzebnej do samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-interpretacyjnych. 4. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne z uwzględnieniem muzyki jazzowej i rozrywkowej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przedmiot "dyrygowanie" po każdym semestrze zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Materiał ćwiczeniowy oparty w większości na utworach muzyki jazzowej i rozrywkowej może również uwzględniać kompozycje na zespoły szkolne. Od własnej inwencji i aktywności pedagogów i studentów zależy możliwość łączenia w trakcie nauki partii wokalnych realizowanych przez małe zespoły śpiewacze z zapisaną ewentualnie improwizowaną grą, np.: fortepianu, sekcji rytmicznej lub combo. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
czytanie partytur | |
bibliografia podstawowa | |
1. "Nasze pieśni" zbiory 1,2 i 3. 2. I. Pfeiffer "Pieśni naszej ziemi". 3. "Negro spirituals" w opr. W. Sołtysika na chór a cappella. 4. "Gospel rock" - opr. Gwyn Arch. 5. "Jazz in Chor". 6. L. Kułakowski - Dalekłe gdzieś, Rebok, Gęsi pasturk, Zalote przed stadni, Oj teszno mie, Po robocie tuńc, Dam z łote kaczence - instr., W łóżku zima i szron - instr., Cap ca rap - instr. 7. "Hamba lulu" - pięć pieśni afrykańskich na chór a cappella w opr. M. Brewer. 8 "A south African Trilogy" - opr. St. P. Barnicie. 9. Jerome Kern "All the things you are". 10. B. Kaper "On green dolphin street". 11. G. Shearmg "Lullaby of Birdland". 12. "A Gospel Christmas" - opr. D. Runswick. 13. "SPirituals for the Festive Season" 5 pieśni na zespół wokalny z tow. fortepianu. 14. R. Ray "Gospel Mass". 15. I. Berlin "Puttin` on the Ritz". | |
bibliografia uzupełniająca | |
nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
zna zarys historii dyrygowania | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
zna schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
uczy się odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr Monika Kaźmierczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/2503/7151 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie „na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu zespołów wokalnych w muzyce jazzowej i rozrywkowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przedmiot zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr Monika Kaźmierczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/2503/7128 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczania - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów jazzowych i rozrywkowych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów o niewielkim stopniu trudności na zespoły wokalne. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przedmiot zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. |