symbol | jezyk |
---|---|
4/3203 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Doskonalenie techniki dyrygowania. 2. Zdobycie umiejętności analizy partytur współczesnych utworów chóralnych. 3. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury chóralnej o tematyce sakralnej z uwzględnieniem różnych stylów, epok muzycznych i obsad wykonawczych. 4. Przygotowanie do prowadzenia form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. 5. Nabycie umiejętności dyrygowania i realizacji efektów sonorystycznych i fragmentów aleatorycznych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Z przedmiotu "dyrygowanie" po każdym semestrze przeprowadza się przed komisją kolokwium, a po 4 semestrze egzamin (koncert dyplomowy). W skład komisji wchodzą pedagodzy przedmiotu, nie mniej niż trzy osoby. Przewodniczącym komisji jest Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej lub powołany przez Dziekana pedagog. Wymagania egzaminacyjne:1. Warunkiem przystąpienia do kolokwium (egzaminu) jest zaliczenie przewidzianego do realizacji programu w okresie semestru. 2. Utwory powinny być dyrygowane z pamięci. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się możliwość dyrygowania z partytury większych form wokalno-instrumentalnych. 3. Zdający powinien się wykazać: - umiejętnością śpiewania poszczególnych głosów z dyrygowanych partytur chóralnych - umiejętnością odtworzenia tych partytur na fortepianie - znajomością tekstu słownego, aparatu wykonawczego, znaków muzycznych i określeń w dyrygowanych utworach oraz biografii i twórczości autorów kompozycji. 4 Kolokwium i egzamin podlegają ocenie z punktacją. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
nie dotyczy | |
bibliografia podstawowa | |
J.Lasocki „Z pieśnią" z. IV J.Świder „Beatus vir" A.Koszewski „Alleluja", „Miserere" T.Paciorkiewicz "Ave Regina Caelorum" T.Szeligowski „Angeli słodko śpiewali" O. di Lasso „O la! O che bon eco" (2 chóry) A.Koszewski „Trzy utwory eufoniczne" (2 chóry) M.Jasiński „In terra pax" (2 chóry) A. Hakenberger „Dulcis Jesu Pie Deus" (2 chóry) " In Festo Omnium Sanctorum" (2 chóry) F. Mendelssohn-Bartholdy "Dwa psalmy" op. 78 (2 chóry) Utwory wokalno-instrumentalne (fragmenty) J.S.Bach Kantaty Msza h-moll Pasja wg. Św. Mateusza Pasja wg. Św. Jana Magnificat G.F. Haendel Oratorium „Mesjasz" „Dixit Dominus" W.A. Mozart „Eine kleine Nachtmusik" (orkiestra smyczkowa) G.F. Haendel „Concerti grossi" V, VIII (orkiestra smyczkowa) Dankowski-Krenz „Symfonia in D" (orkiestra smyczkowa) H.M. Górecki „Trzy utwory w dawnym stylu" (orkiestra smyczkowa) W.A. Mozart „Divertimento F-dur" (orkiestra smyczkowa i 2 corni) W.A.Mozart uwertury "Don Juan", "Wesele Figara" wybrane części z symfonii L.v Beethoven uwertury "Egmont", "Coriolan" wybrane części z symfonii J.Haydn wybrane części z symfonii | |
bibliografia uzupełniająca | |
nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
swobodnie realizuje utwory we wszystkich rodzajach metrum w taktach prostych i złożonych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
posiada kompetencje w zakresie odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3203/8883 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden o tematyce religijnej. 2. Utwór na orkiestrę smyczkową z ewentualnym występowaniem w partyturze pojedynczych instrumentów dętych i perkusyjnych lub utwór na orkiestrę symfoniczną (uwertura lub część symfonii. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3203/8890 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Dwa utwory chóralne: jeden polifoniczny z epoki renesansu, jeden o wyższym stopniu trudności o tematyce sakralnej. 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część (ca 10 min.) o tematyce sakralnej np. kantata, oratorium, msza od okresu baroku do klasycyzmu włącznie z dominującym udziałem chóru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3203/8897 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Współczesne utwory chóralne o bardzo wysokim stopniu trudności. Polirytmia. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Dwa utwory chóralne: jeden polifoniczny z epoki baroku, jeden o wysokim stopniu trudności, o tematyce sakralnej. 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część (ca 10 min.) o tematyce sakralnej, np. kantata, oratorium, msza - od epoki romantyzmu do muzyki współczesnej włącznie z dominującym udziałem chóru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3203/8902 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Współczesne utwory chóralne o bardzo wysokim stopniu trudności. Polirytmia. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Magisterski egzamin dyplomowy ma za zadanie zweryfikować wiedzę, kompetencje i praktyczne umiejętności studenta w zakresie:
a) muzycznej oprawy liturgii Mszy Świętej - odpowiedni dobór repertuaru pod względem liturgiczno-muzycznym, - odpowiedni dobór wykonawców, - organowy akompaniament liturgiczny, - funkcja kantora, - funkcja dyrygenta (Schola Cantorum lub inny zespół wokalny).
b) koncertu, na który składa się: wersja A: - muzyka organowa (minimum 15 minut) - utwór na chór z towarzyszeniem organów (co najmniej 5 minut) - utwór na chór a cappella (może być wykonany przed liturgią) wersja B: - muzyka chóralna a cappella (minimum 15 minut) - utwór na chór z towarzyszeniem organów (co najmniej 5 minut) - utwór organowy (może być wykonany przed liturgią) |