Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygowanie

symboljezyk
4/3203
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Doskonalenie techniki dyrygowania. 2. Zdobycie umiejętności analizy partytur współczesnych utworów chóralnych. 3. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury chóralnej o tematyce sakralnej z uwzględnieniem różnych stylów, epok muzycznych i obsad wykonawczych. 4. Przygotowanie do prowadzenia form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. 5. Nabycie umiejętności dyrygowania i realizacji efektów sonorystycznych i fragmentów aleatorycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Z przedmiotu "dyrygowanie" po każdym semestrze przeprowadza się przed komisją kolokwium, a po 4 semestrze egzamin (koncert dyplomowy). W skład komisji wchodzą pedagodzy przedmiotu, nie mniej niż trzy osoby. Przewodniczącym komisji jest Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej lub powołany przez Dziekana pedagog. Wymagania egzaminacyjne:1. Warunkiem przystąpienia do kolokwium (egzaminu) jest zaliczenie przewidzianego do realizacji programu w okresie semestru. 2. Utwory powinny być dyrygowane z pamięci. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się możliwość dyrygowania z partytury większych form wokalno-instrumentalnych. 3. Zdający powinien się wykazać: - umiejętnością śpiewania poszczególnych głosów z dyrygowanych partytur chóralnych - umiejętnością odtworzenia tych partytur na fortepianie - znajomością tekstu słownego, aparatu wykonawczego, znaków muzycznych i określeń w dyrygowanych utworach oraz biografii i twórczości autorów kompozycji. 4 Kolokwium i egzamin podlegają ocenie z punktacją.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

nie dotyczy

bibliografia podstawowa

J.Lasocki „Z pieśnią" z. IV J.Świder „Beatus vir" A.Koszewski „Alleluja", „Miserere" T.Paciorkiewicz "Ave Regina Caelorum" T.Szeligowski „Angeli słodko śpiewali" O. di Lasso „O la! O che bon eco" (2 chóry) A.Koszewski „Trzy utwory eufoniczne" (2 chóry) M.Jasiński „In terra pax" (2 chóry) A. Hakenberger „Dulcis Jesu Pie Deus" (2 chóry) " In Festo Omnium Sanctorum" (2 chóry) F. Mendelssohn-Bartholdy "Dwa psalmy" op. 78 (2 chóry) Utwory wokalno-instrumentalne (fragmenty) J.S.Bach Kantaty Msza h-moll Pasja wg. Św. Mateusza Pasja wg. Św. Jana Magnificat G.F. Haendel Oratorium „Mesjasz" „Dixit Dominus" W.A. Mozart „Eine kleine Nachtmusik" (orkiestra smyczkowa) G.F. Haendel „Concerti grossi" V, VIII (orkiestra smyczkowa) Dankowski-Krenz „Symfonia in D" (orkiestra smyczkowa) H.M. Górecki „Trzy utwory w dawnym stylu" (orkiestra smyczkowa) W.A. Mozart „Divertimento F-dur" (orkiestra smyczkowa i 2 corni) W.A.Mozart uwertury "Don Juan", "Wesele Figara" wybrane części z symfonii L.v Beethoven uwertury "Egmont", "Coriolan" wybrane części z symfonii J.Haydn wybrane części z symfonii

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
posiada wiedzę nt postawy przy dyrygowaniu, funkcji rąk i ich układu
posiada wiedzę na temat stylów muzycznych wykonywanych utworów
poznaje literaturę muzyczną na różne składy chóralne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
zna specyfikę ustawienia na scenie zespołów chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami dyrygowania w oparciu o podstawy teorii muzyki rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego

efekty kształcenia - umiejętności

swobodnie realizuje utwory we wszystkich rodzajach metrum w taktach prostych i złożonych
umie odpowiednio zastosować ruch przygotowawczy
umie rozpoczynanać utwór na pełnych i niepełnych częściach taktu
umie taktować i dyrygować zmiennymi układami rytmicznymi
umie dyrygować zmiennymi tempami, dynamiką i artykulacją
posiada umiejętności analizy partytur współczesnych utworów chóralnych
posiada umiejętności dyrygowania i realizacji efektów sonorystycznych i fragmentów aleatorycznych
potrafi realizować współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności, z uwzględnieniem współczesnej notacji, polimetrii, polichóralności
wspólnie z prowadzonymi zespołami, a także samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada kompetencje w zakresie odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta
jest przygotowany do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych
wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji wykonywanego utworu
wykazuje kreatywność w doborze odpowiedniego repertuaru dostosowanego do konkretnego aparatu wykonawczego
est w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą i pedagogiem, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturalno-twórczo-oświatowych
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3203/8883
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden o tematyce religijnej. 2. Utwór na orkiestrę smyczkową z ewentualnym występowaniem w partyturze pojedynczych instrumentów dętych i perkusyjnych lub utwór na orkiestrę symfoniczną (uwertura lub część symfonii.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3203/8890
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Dwa utwory chóralne: jeden polifoniczny z epoki renesansu, jeden o wyższym stopniu trudności o tematyce sakralnej. 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część (ca 10 min.) o tematyce sakralnej np. kantata, oratorium, msza od okresu baroku do klasycyzmu włącznie z dominującym udziałem chóru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3203/8897
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Współczesne utwory chóralne o bardzo wysokim stopniu trudności. Polirytmia.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Dwa utwory chóralne: jeden polifoniczny z epoki baroku, jeden o wysokim stopniu trudności, o tematyce sakralnej. 2. Utwór wokalno-instrumentalny lub jego część (ca 10 min.) o tematyce sakralnej, np. kantata, oratorium, msza - od epoki romantyzmu do muzyki współczesnej włącznie z dominującym udziałem chóru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3203/8902
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Współczesne utwory chóralne o bardzo wysokim stopniu trudności. Polirytmia.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Magisterski egzamin dyplomowy ma za zadanie zweryfikować wiedzę, kompetencje i     praktyczne umiejętności studenta w zakresie:

 

a)       muzycznej oprawy liturgii Mszy Świętej

- odpowiedni dobór repertuaru pod względem liturgiczno-muzycznym,

- odpowiedni dobór wykonawców,

- organowy akompaniament liturgiczny,

- funkcja kantora,

- funkcja dyrygenta (Schola Cantorum lub inny zespół wokalny).

 

b)      koncertu, na który składa się:

wersja A:

- muzyka organowa (minimum 15 minut)

- utwór na chór z towarzyszeniem organów (co najmniej 5 minut)

- utwór na chór a cappella (może być wykonany przed liturgią)

wersja B:

- muzyka chóralna a cappella (minimum 15 minut)

- utwór na chór z towarzyszeniem organów (co najmniej 5 minut)

- utwór organowy (może być wykonany przed liturgią)

wykonanie: www.ansta.pl