Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
4/3082
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Sprawne odczytywanie i granie na fortepianie partytur chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. 2. Zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie. 3. Umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur. 4. Transponowanie partytur chóralnych. 5. Sporządzanie wyciągów fortepianowych z partytur chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przedmiot jest zaliczany po 3 i 4 semestrze z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Po 5 semestrze obowiązuje kolokwium komisyjne. Pozycje repertuaru z materiału ćwiczeniowego należy dobierać stosownie do możliwości studenta związanych z jego stopniem zaawansowania w grze na fortepianie. Ilość i skala trudności realizowanych ćwiczeń powinna wzrastać proporcjonalnie w miarę nabywania przez studenta coraz większej sprawności pianistycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

dyrygowanie, fortepian

bibliografia podstawowa

- Edward Bury -Technika czytania partytur, - Hanna Piliczowa — Nauka czytania partytur, - Iwan Połtawcew — Kurs czytania partytur chóralnych cz. I i II, - Egon Boelsche — Schule des Partiturspiels.

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna literaturę muzyczną na różne zespoły chóralne i wokalno-instrumentalne
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
zna specyfikę zapisu głosów w partyturze chóralnej i instrumentalnej
posiada wiedzę z zakresu strojów instrumentów transponujących
posiada wiedzę nt wszystkich kluczy muzycznych
posiada wiedzę dotyczącą transponowania utworów chóralnych do różnych tonacji
zna specyfikę zapisu nutowego faktury fortepianowej

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi odczytać i zagrać na fortepianie partytury na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
posiada zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytury na zespoły wokalne, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie
posiada umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur
potrafi transponować partytury
potrafi sporządzić wyciąg fortepianowy z partytur chóralnych
potrafi odczytać i zagrać łatwiejsze utwory instrumentalne z wyodrębnieniem partii instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów transponujących

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

potrafi analizować dostępne na rynku wydawnictwa muzyczne pod kątem przydatności dla określonego rodzaju zespołu
potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie redagowania wydawnictw muzycznych
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności
potrafi wykorzystać umiejętność sprawnego odczytywania partytur w pracy z zespołami chóralnymi i instrumentalnymi
potrafi dostosować partyturę do zespołu wykonawczego, z którym współpracuje

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
37.501.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3082/8653
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) partytur chóralnych na różne rodzaje zespołów chóralnych a cappella. 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem instrumentalnym pozostałych głosów. 4. Transponowanie utworów chóralnych w górę i w dół o sekundy wielką i małą. 5. Czytanie i granie łatwiejszych utworów instrumentalnych z wyodrębnieniem partii instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów transponujących. 6. Sporządzanie wyciągów fortepianowych na dwie ręce z partytur chóralnych.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
47.501.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3082/8704
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) partytur chóralnych na różne rodzaje zespołów chóralnych a cappella. 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem instrumentalnym pozostałych głosów. 4. Transponowanie utworów chóralnych w górę i w dół o sekundy wielką i małą. 5. Czytanie i granie łatwiejszych utworów instrumentalnych z wyodrębnieniem partii instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów transponujących. 6. Sporządzanie wyciągów fortepianowych na dwie ręce z partytur chóralnych.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Zaliczenie obejmuje:

1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania utworu chóralnego w układzie 4-głosowym SATB, opracowanego w czasie II roku studiów, połączone z transpozycją o sekundę małą i wielką w górę i w dół. 2. Zagranie z partytury przygotowanego fragmentu utworu instrumentalnego. 3. Odczytanie a vista wskazanego przez prowadzącego pedagoga fragmentu utworu chóralnego następnie połączone ze śpiewaniem wybranego głosu. 4. Odczytanie a vista wskazanej przez prowadzącego pedagoga partii instrumentu transponującego w układzie jedno lub kilku głosowym w wybranym jednolitym stroju B,A,F lub D.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
57.503.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3082/8673
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie i granie na fortepianie partytur chóralnych realizowanych w ramach przedmiotów "dyrygowanie" i "schola cantorum". 2. Czytanie i granie (również a vista) partytur chóralnych o wyższym stopniu trudności. 3. Kształcenie umiejętności "słyszenia wewnętrznego" — bezgłośnego czytania partytur. 4. Doskonalenie umiejętności transpozycji w obrębie sekundy i tercji w górę i w dół oraz śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem pozostałych głosów na fortepianie.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium komisyjne:

1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania przygotowanego utworu chóralnego przygotowanego w okresie III roku studiów. 2. Zagranie z partytury fragmentu mszy, kantaty lub oratorium z dominującym udziałem chóru. 3. Odczytanie a vista wskazanego przez egzaminatora fragmentu utworu chóralnego połączone ze śpiewaniem wybranego głosu. 4. Przedłożenie wyciągu fortepianowego z partytury utworu instrumentalnego lub wokalno-instrumentalnego w układzie na jeden lub dwa fortepiany , albo wyciągu fortepianowego z partii chóralnej, sporządzonej na jeden fortepian z partytury sakralnego dzieła wokalno-instrumentalnego, do którego jest dostępny wyciąg fortepianowy części instrumentalnej.

wykonanie: www.ansta.pl