symbol | jezyk |
---|---|
4/3082 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Sprawne odczytywanie i granie na fortepianie partytur chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. 2. Zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie. 3. Umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur. 4. Transponowanie partytur chóralnych. 5. Sporządzanie wyciągów fortepianowych z partytur chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przedmiot jest zaliczany po 3 i 4 semestrze z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Po 5 semestrze obowiązuje kolokwium komisyjne. Pozycje repertuaru z materiału ćwiczeniowego należy dobierać stosownie do możliwości studenta związanych z jego stopniem zaawansowania w grze na fortepianie. Ilość i skala trudności realizowanych ćwiczeń powinna wzrastać proporcjonalnie w miarę nabywania przez studenta coraz większej sprawności pianistycznej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
dyrygowanie, fortepian | |
bibliografia podstawowa | |
- Edward Bury -Technika czytania partytur, - Hanna Piliczowa — Nauka czytania partytur, - Iwan Połtawcew — Kurs czytania partytur chóralnych cz. I i II, - Egon Boelsche — Schule des Partiturspiels. | |
bibliografia uzupełniająca | |
nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
zna literaturę muzyczną na różne zespoły chóralne i wokalno-instrumentalne | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
potrafi odczytać i zagrać na fortepianie partytury na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
potrafi analizować dostępne na rynku wydawnictwa muzyczne pod kątem przydatności dla określonego rodzaju zespołu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3082/8653 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) partytur chóralnych na różne rodzaje zespołów chóralnych a cappella. 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem instrumentalnym pozostałych głosów. 4. Transponowanie utworów chóralnych w górę i w dół o sekundy wielką i małą. 5. Czytanie i granie łatwiejszych utworów instrumentalnych z wyodrębnieniem partii instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów transponujących. 6. Sporządzanie wyciągów fortepianowych na dwie ręce z partytur chóralnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 7.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3082/8704 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) partytur chóralnych na różne rodzaje zespołów chóralnych a cappella. 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem instrumentalnym pozostałych głosów. 4. Transponowanie utworów chóralnych w górę i w dół o sekundy wielką i małą. 5. Czytanie i granie łatwiejszych utworów instrumentalnych z wyodrębnieniem partii instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów transponujących. 6. Sporządzanie wyciągów fortepianowych na dwie ręce z partytur chóralnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Zaliczenie obejmuje: 1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania utworu chóralnego w układzie 4-głosowym SATB, opracowanego w czasie II roku studiów, połączone z transpozycją o sekundę małą i wielką w górę i w dół. 2. Zagranie z partytury przygotowanego fragmentu utworu instrumentalnego. 3. Odczytanie a vista wskazanego przez prowadzącego pedagoga fragmentu utworu chóralnego następnie połączone ze śpiewaniem wybranego głosu. 4. Odczytanie a vista wskazanej przez prowadzącego pedagoga partii instrumentu transponującego w układzie jedno lub kilku głosowym w wybranym jednolitym stroju B,A,F lub D. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 7.50 | 3.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | dr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, | 4/3082/8673 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Czytanie i granie na fortepianie partytur chóralnych realizowanych w ramach przedmiotów "dyrygowanie" i "schola cantorum". 2. Czytanie i granie (również a vista) partytur chóralnych o wyższym stopniu trudności. 3. Kształcenie umiejętności "słyszenia wewnętrznego" — bezgłośnego czytania partytur. 4. Doskonalenie umiejętności transpozycji w obrębie sekundy i tercji w górę i w dół oraz śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem pozostałych głosów na fortepianie. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium komisyjne: 1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania przygotowanego utworu chóralnego przygotowanego w okresie III roku studiów. 2. Zagranie z partytury fragmentu mszy, kantaty lub oratorium z dominującym udziałem chóru. 3. Odczytanie a vista wskazanego przez egzaminatora fragmentu utworu chóralnego połączone ze śpiewaniem wybranego głosu. 4. Przedłożenie wyciągu fortepianowego z partytury utworu instrumentalnego lub wokalno-instrumentalnego w układzie na jeden lub dwa fortepiany , albo wyciągu fortepianowego z partii chóralnej, sporządzonej na jeden fortepian z partytury sakralnego dzieła wokalno-instrumentalnego, do którego jest dostępny wyciąg fortepianowy części instrumentalnej. |