Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
4/2453
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy z zespołami wokalnymi, instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi w dziedzinie muzyki jazzowej i rozrywkowej. Zakres tych umiejętności obejmuje: 1. Odczytywanie i granie na fortepianie partytur na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne. 2. Zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytury na zespoły wokalne, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie. 3. Umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur. 4. Transponowanie partytur. 5. Sporządzanie wyciągów fortepianowych z partytur na zespoły muzyki jazzowej i rozrywkowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przedmiot "czytanie partytur" po każdym semestrze zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Materiał ćwiczeniowy oparty w większości na utworach muzyki jazzowej i rozrywkowej może również uwzględniać kompozycje na szkolne zespoły wokalne.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

dyrygowanie, fortepian

bibliografia podstawowa

1. Hanna Piliczowa "Nauka czytania partytur". 2. Egon Boelsche "Schule des Partiturspiels". 3. J. S. Bach "Chorały 4-głosowe" - ćwiczenia w starych kluczach w opr. St. Wiechowicza.

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna literaturę muzyczną na różne zespoły chóralne i wokalno-instrumentalne
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów jazzowych i rozrywkowych
zna specyfikę zapisu głosów w partyturze

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi odczytać i zagrać na fortepianie partytury na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne
posiada zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytury na zespoły wokalne, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie
posiada umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur
potrafi transponować partytury
potrafi sporządzić wyciąg fortepianowy z partytur na zespoły muzyki jazzowej i rozrywkowej
potrafi odczytać a vista łatwiejsze partytur na zespoły wokalne

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

potrafi analizować dostępne na rynku wydawnictwa muzyczne pod kątem przydatności dla określonego rodzaju zespołu
potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie redagowania wydawnictw muzycznych
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
17.502.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr Monika Kaźmierczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/2453/6948
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) łatwiejszych partytur na zespoły wokalne 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur na zespoły wokalne z jednoczesnym graniem pozostałych głosów na fortepianie.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
27.501.0ćwiczeniakolokwiumdr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr Monika Kaźmierczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/2453/6979
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) łatwiejszych partytur na zespoły wokalne 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur na zespoły wokalne z jednoczesnym graniem pozostałych głosów na fortepianie.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

wykonanie: www.ansta.pl