W. Bregy, Elementy techniki wokalnej,
PWM, Warszawa 1974
W. Kiser, Organizacja i kształcenie
zespołów chóralnych, Warszawa 1971
J. Krassowski, Higiena głosu
śpiewaczego, Wyd. AM, Gdańsk 1990
J. Król, J. Sztejnbis- Zdyb, M. Kozak,
Chór. „Łączy nas śpiew”. Poradnik metodyczno- repertuarowy,
MAC Edukacja, Kielce 2010
St. Krukowski, Problemy wykonawcze
muzyki dawnej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury,
W-wa 1991
L. Laprus, Rozśpiewanie chóru: z
ćwiczeniami emisyjnymi, Wydawnictwo ALEX, 1995
J. K. Lasocki, Chór. Poradnik dla
dyrygentów, PWM 1958
A. Legieć-Matosiuk, J.
Chaciński, Emisja głosu
– skrypt dla studentów,
Słupsk 1994.
A. Łastik, Poznaj swój głos, Wyd.
Studio Emka, Warszawa 2006
I. Łukaszewski, Zbiorowa
emisja głosu, Warszawa
1977
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać,
PZWS, Warszawa 1972
K. Stankowska, Chór w szkole,
Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988
A. Szaliński, Problemy wykonawcze
muzyki współczesnej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania
Kultury, 1974
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam
świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Wydane przez B.
Tarasiewicz i Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych
UNIVERSITAS, Kraków 2006
B. Toczyska, Głośno
i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia,
Gdańsk 2007
B. Toczyska, Łamańce
z dedykacją, czyli makaka ma Kama,
Gdańsk 2003
J. Zabłocki, O prowadzeniu chóru, Wyd. COK, Warszawa 1978
H. Zielińska, Kształcenie
głosu, "Polihymnia"
Lublin 1996
|
J. Bok, Rozśpiewanie chóru, Wyd. Muz.
PZCHiO, Warszawa 1989
J. M. Chomiński, K.
Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, tom 3, Pieśń, PWM, Kraków
1974
Z. Drobner, artykuł „Fizjologiczne
podstawy oddechu śpiewaczego”
red. naukowy St. Klajman, Oddychanie w
śpiewie i w grze na instrumentach dętych, Międzywydziałowy
Instytut Teorii Muzyki Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku
M. Kucińska, Podstawy wiedzy wokalnej
dla dyrygentów chóralnych i nauczycieli emisji głosu, Wyd.
Beseder, Kraków 2006
F. Martienssen – Lohmann, Kształcenie
głosu śpiewaka, PWM, Kraków 1953
A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Akustyka
psychofizjologiczna w medycynie, PZWL, W-wa 1974
A. N. Pruszewicz, Foniatria kliniczna,
PZWL, Warszawa 1992
M. Przeniosło, Technika wokalna Bel
Canto. Esencja dawnej Włoskiej Szkoły Śpiewu. Podręcznik do nauki
emisji głosu, Wydawnictwo: eStudiante
A. Walencik-Topiłko, Głos
jako narzędzie, Gdańsk
2009
|
- student potrafi właściwie ocenić wartość materiału głosowego kandydata do zespołu chóralnego, - rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i zdobywania doświadczeń potrzebnych do podnoszenia poziomu prowadzonych przez siebie zespołów, - rozumie zadania dyrygenta zespołu amatorskiego, które dotyczą pracy umuzykalniającej, wychowawczej gwarantującej możliwość rozwoju śpiewaków, pogłębienia ich zdolności odtwórczych, - dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie przedmiotów metodyki prowadzenia zespołów chóralnych, - posiada znajomość literatury chóralnej związanej ze specjalnością „dyrygentura chóralna”, - posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów, - potrafi sam opracować od podstaw - do prezentacji publicznej utwór na zespoły chóralne, rozumie konieczność pracy nad interpretacją, na podstawie przeprowadzonej analizy partytury potrafi stworzyć dokładną i przemyślaną koncepcję wykonania utworu, - poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego nie tylko jako dyrygent, ale także jako metodyk prowadzonych zespołów wokalnych, - wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturowej dla społeczeństwa). |
- student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi, - w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych związanych nie tylko z własnymi działaniami artystycznymi, - umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii niezbędną do prowadzenia zespołów chóralnych, - rozumie konieczność organizowania warsztatów chóralnych, zagranicznych wyjazdów chóru, zdobywania nowych doświadczeń, poznawania innej kultury, jak również nawiązywania nowych kontaktów, - właściwie rozumie rolę dyrygenta, który obok niezbędnej wiedzy i umiejętności muzycznych jest organizatorem, nauczycielem, wychowawcą odznaczającym się wysokim poziomem kultury artystycznej, - rozumie sens istnienia amatorskich zespołów chóralnych związany z zapotrzebowaniem lokalnego środowiska. |