symbol | jezyk |
---|---|
4/2928 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do stworzenia własnej interpretacji utworu chóralnego zgodnej z jego stylistyką. Istotnym elementem zagadnień poruszanych na wykładach są zagadnienia związane ze szczegółową analizą utworów chóralnych a cappella w oparciu o prezentację wartościowych dzieł literatury chóralnej polskiej i obcej różnych epok. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem linii rozwoju poszczególnych form chóralnych, technik kompozytorskich i tradycji wykonawczych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość form muzycznych, historii muzyki oraz zasad harmonii. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Czytanie partytur, kontrapunkt.
| |
bibliografia podstawowa | |
J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Pieśń, t. 3, PWM Kraków 1974 J. M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Wielkie formy wokalne, t. 5, PWM Kraków 1984 red. T. Malecka, Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków - Gdańsk 1990 M. Podhajski, Formy muzyczne, PWN Warszawa 1991 Zbiory nutowe biblioteki Akademii Muzycznej w Gdańsku
| |
bibliografia uzupełniająca | |
J. M Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, T. I-III, PWM, Kraków 1958-62-90 H. Feicht, Polifonia renesansu, PWM, Kraków 1976 St. Krukowski, Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Centralny Ośrodek Metodyki A. Szaliński, Problemy wykonawcze muzyki współczesnej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1974 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii literatury chóralnej a cappella, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w oparciu o prawidłowo przeprowadzoną analizę utworu, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji, intuicji oraz znajomości repertuaru chóralnego, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, | 4/2928/8284 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody nauczania oparte są na wykładach, ćwiczeniach, analizach utworów (analiza partytur, analiza słuchowa), dyskusji, prezentacjach multimedialnych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest kolokwium, samodzielnie przygotowane analizy utworów w formie prac pisemnych oraz egzamin w czasie sesji.
|