Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
4/3005
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Sprawne odczytywanie i granie na fortepianie partytur chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. 2. Zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytur chóralnych, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie. 3. Umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur. 4. Transponowanie partytur chóralnych. 5. Sporządzanie wyciągów fortepianowych z partytur chóralnych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przedmiot jest zaliczany po 1, 2, 3 i 4 semestrze z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Pozycje repertuaru z materiału ćwiczeniowego należy dobierać stosownie do możliwości studenta związanych z jego stopniem zaawansowania w grze na fortepianie. Ilość i skala trudności realizowanych ćwiczeń powinna wzrastać proporcjonalnie w miarę nabywania przez studenta coraz większej sprawności pianistycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

dyrygowanie, fortepian

bibliografia podstawowa

- Hanna Piliczowa — Nauka czytania partytur, - Iwan Połtawcew — Kurs czytania partytur chóralnych cz. I i II, - Egon Boelsche — Schule des Partiturspiels.

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna literaturę muzyczną na różne zespoły chóralne i wokalno-instrumentalne
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
zna specyfikę zapisu głosów w partyturze chóralnej i instrumentalnej
posiada wiedzę nt wszystkich kluczy muzycznych
posiada wiedzę dotyczącą transponowania utworów chóralnych do różnych tonacji
zna specyfikę zapisu nutowego faktury fortepianowej

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi odczytać i zagrać na fortepianie partytury na zespoły wokalne, łatwiejsze utwory instrumentalne i chóralne z towarzyszeniem instrumentalnym ze szczególnym uwzględnieniem literatury przeznaczonej do wykonywania przez zespoły szkolne
posiada zdolność śpiewania poszczególnych głosów z partytury na zespoły wokalne, przy jednoczesnym uzupełnianiu pozostałych głosów na fortepianie
posiada umiejętność bezgłośnego "słyszenia wewnętrznego" partytur
potrafi transponować partytury
potrafi sporządzić wyciąg fortepianowy z partytur chóralnych
potrafi odczytać i zagrać (także a vista) partytury chóralne

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

potrafi analizować dostępne na rynku wydawnictwa muzyczne pod kątem przydatności dla określonego rodzaju zespołu
potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie redagowania wydawnictw muzycznych
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności
potrafi wykorzystać umiejętność sprawnego odczytywania partytur w pracy z zespołami chóralnymi i instrumentalnymi
potrafi dostosować partyturę do zespołu wykonawczego, z którym współpracuje

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
17.501.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3005/8440
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) łatwiejszych partytur chóralnych w układzie 3 i 4 — głosowym na chóry jednorodne i mieszane. 3. Czytanie partytur utworów muzyki dawnej z kluczami C w połączeniu z kluczem F. 4. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z jednoczesnym graniem pozostałych głosów na fortepianie.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
27.501.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3005/8441
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie (również a vista) łatwiejszych partytur chóralnych w układzie 3 i 4 — głosowym na chóry jednorodne i mieszane. 3. Czytanie partytur utworów muzyki dawnej z kluczami C w połączeniu z kluczem F. 4. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z jednoczesnym graniem pozostałych głosów na fortepianie.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Zaliczenie obejmuje:

1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania utworu chóralnego w układzie 4-głosowym SATB, następnie połączone ze śpiewaniem wybranego głosu z dopełnieniem pozostałych głosów na fortepianie. 2. Odczytanie a vista wskazanego przez prowadzącego pedagoga fragmentu utworu chóralnego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
37.501.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3005/8442
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie". 2. Czytanie i granie (również a vista) partytur chóralnych ze szczególnym uwzględnieniem utworów na zespoły żeńskie i dziecięce. 3. Śpiewanie poszczególnych głosów z partytur chóralnych z dopełnieniem instrumentalnym pozostałych głosów. 4. Sporządzanie wyciągów fortepianowych z partytur chóralnych w układzie na dwie ręce.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
47.502.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3005/8443
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Czytanie partytur realizowanych w programie przedmiotu "dyrygowanie" . 2. Czytanie i granie a vista utworów chóralnych. 3. Transponowanie utworów chóralnych o sekundę wielką i małą w górę i w dół. 4. Czytanie i granie łatwiejszych utworów instrumentalnych i chóralnych z towarzyszeniem instrumentalnym ze szczególnym uwzględnieniem literatury przeznaczonej do wykonywania przez zespoły szkolne. 5. Kształcenie umiejętności "słyszenia wewnętrznego" — bezgłośnego czytania partytur.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Zaliczenie obejmuje:

1. Zagranie z partytury nie zawartego w programie egzaminu z dyrygowania utworu chóralnego w układzie 4-głosowym SATB, opracowanego w czasie II roku studiów, następnie połączone z transpozycją o sekundę małą i wielką w górę i w dół. 2. Odczytanie a vista wskazanego przez prowadzącego pedagoga fragmentu utworu chóralnego, następnie połączone ze śpiewaniem wybranego głosu. 3. Przedłożenie sporządzonego wyciągu fortepianowego w układzie na 2 ręce.

wykonanie: www.ansta.pl