Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygowanie

symboljezyk
4/3003
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Opanowanie techniki dyrygowania w potrzebnym zakresie. 2. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych. 3. Zdobycie umiejętności analizy partytur potrzebnej do samodzielnego rozwiązania problemów techniczno-interpretacyjnych. 4. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury chóralnej, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej z uwzględnieniem utworów skomponowanych dla zespołów szkolnych. 5. Rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przedmiot "dyrygowanie" po 1, 3, 5 semestrze zaliczany jest z punktacją i oceną przez prowadzącego pedagoga, a po 2, 4, i 6 semestrze przeprowadza się przed komisją kolokwium. W skład komisji wchodzą pedagodzy przedmiotu, nie mniej niż trzy osoby. Przewodniczącym komisji jest Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej lub powołany przez Dziekana pedagog. Wymagania egzaminacyjne: 1. Warunkiem przystąpienia do kolokwium (egzaminu) jest zaliczenie przewidzianego do realizacji programu w okresie semestru. 2. Utwory powinny być dyrygowane z pamięci. 3. Zdający powinien się wykazać: - umiejętnością śpiewania poszczególnych głosów z dyrygowanych partytur chóralnych - umiejętnością odtworzenia tych partytur na fortepianie - znajomością tekstu słownego, aparatu wykonawczego, znaków muzycznych i określeń w dyrygowanych utworach oraz biografii i twórczości autorów kompozycji 4. Kolokwium i egzamin podlegają ocenie z punktacją.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

czytanie partytur

bibliografia podstawowa

I ROK - "Nasze pieśni" zbiory 1, 2 i 3, - Lasocki J., "Z pieśnią" cz. I, - Pfeiffer I., "Pieśni naszej ziemi" z. 2, - Moniuszko S., "Pieśni wybrane", - Koszewski A., "Kołysanka", - Bukowiecki W., "Pieśni kaszubske", - Jasiński M., "Miniatura jesienna", - Twardowski R., "Tryptyk polski", - Szczyrba L., "Trzy pieśni ludowe ze Śląska". II ROK - Lasocki J., "Z pieśnią" z. II, - Pfeiffer I., "Bajki dla dorosłych", "Bajki do słów Jana Brzechwy na chór męski", - Maszyński P., "Pieśni wybrane na chór męski", - Lachman W., "Pieśni wybrane na chór męski", - Laprus L., "Pieśni romantyczne na chór żeński", - Twardowski R., "Miniatury chóralne", "Pieśni o wiośnie" (na chór żeński), - Koszewski A., "Suita lubuska" (na chór żeński), - Bruckner A., "Locus iste", - Malawski A., "Mała suita chóralna", - Wiechowicz S., "10 pieśni śląskich", - Prosnak K.M., "Morze", - Baird T. "Dwie pieśni". III ROK - Lasocki J., "Z pieśnią" z. III, - Szymanowski K., "Pieśni kurpiowskie", - Twardowski R., "Osiem pieśni", - Paciorkiewicz T., "Ave Regina Coelorum", - Szeligowski T., "Psalm radosny", - Kodaly Z., "Fancy" (chór żeński), - Koszewski A., "Gry" (chór żeński), - Laprus L., "Kołysanka polska" (chór żeński), - Orban C., "Läuda Sion" (chór żeński), - Wacław z Szamotuł, "Już się zmierzcha", - Wiechowicz S., "Antologia muzyki renesansu", - Anonim, "Oczy me miłe", - Mozart W.A., "Eine kleine Nachtmusik" (orkiestra smyczkowa), - Czyż H., "Cancona di barocco" (orkiestra smyczkowa), - Panufnik A., "Suita staropolska" (orkiestra smyczkowa), - Hundziak A., suita "Marchołt" (na chór i mały zespół instrumentalny), - Mozart W.A., "Ave verum corpus" (chór z towarzyszeniem organów), - Rybicki F., "Ave Maria" (chór z towarzyszeniem organów), - Moniuszko S., "Pieśni chóralne" na 3-4-głosy z towarzyszeniem fortepianu, - Maklakiewicz T., "Polska liryka wokalna", - "Hej z pieśnią!" opr. Garztecka I., z. 2 (chór z towarzyszeniem fortepianu).

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna zarys historii dyrygowania
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych
posiada wiedzę nt postawy przy dyrygowaniu, funkcji rąk i ich układu
posiada wiedzę na temat styli muzycznych wykonywanych utworów
poznaje literaturę muzyczną na różne składy chóralne
zna specyfikę ustawienia na scenie zepsołów chóralnych
rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami dyrygowania
w oparciu o podstawy teorii muzyki rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego
posiada wiedzę nt budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych

efekty kształcenia - umiejętności

zna schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych
umie odpowiednio zastosować ruch przygotowawczy
umie rozpoczynanać utwór na pełnych i niepełnych częściach taktu
umie taktować i dyrygować zmiennymi układami rytmicznymi
umie dyrygować zmiennymi tempami, dynamiką i artykulacją
potrafi zrealizować fermaty — przejściowe i końcowe
potrafi pokazać akcenty i synkopy
umie dyrygować przy pomocy batuty
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada kompetencje w zakresie odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta
jest przygotowany do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych
wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji wykonywanego utworu
wykazuje kreatywność w doborze odpowiedniego repertuaru dostosowanego do konkretnego aparatu wykonawczego
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki, pedagogiki i psychologii

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładzaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3003/8433
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczaniam - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów szkolnych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów chóralnych o niewielkim stopniu trudności dwu, trzy i czterogłosowych na zespoły jednorodne i mieszane. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Dwa utwory chóralne 2-4 głosowe na chór jednorodny lub mieszany o zróżnicowanym metrum 2, 3 lub 4-miarowym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3003/8434
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczaniam - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów szkolnych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów chóralnych o niewielkim stopniu trudności dwu, trzy i czterogłosowych na zespoły jednorodne i mieszane. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Trzy utwory chóralne 3-4 głosowe, w tym jeden w metrum 6-miarowym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0wykładzaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3003/8435
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie „na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu różnego rodzaju zespołów chóralnych

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Trzy utwory chóralne a) jeden na chór żeński lub dziecięcy b) jeden z występującym zmiennym metrum c) jeden dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3003/8436
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poszerzenie wiadomości dotyczących techniki dyrygowania: - schematy dyrygowania w metrum złożonym - zasady prowadzenia utworów z występującym zmiennym metrum - dyrygowanie "na raz" i alla breve, łączenie grup rytmicznych jednym gestem - wykorzystanie jako elementów techniki dyrygenckiej: głowy, tułowia, oczu, ust i mimiki twarzy - zróżnicowanie gestykulacji dyrygenckiej przy prowadzeniu różnego rodzaju zespołów chóralnych

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Cztery utwory chóralne: a) jeden na chór męski b) jeden w całości lub w części o fakturze polifonizującej c) dwa
dowolne

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.003.0wykładzaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3003/8437
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do repertuaru ćwiczebnego utworów chóralnych o wyższym stopniu trudności. 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej renesansu. 3. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych. 4. Specyfika prowadzenia zespołów instrumentalnych. 5. Umiejętność dyrygowania przy pomocy batuty. 6. Frazowanie jako element interpretacji utworu.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Trzy utwory chóralne o zróżnicowanym charakterze: - jeden z epoki baroku, - dwa dowolne. 2. Utwór instrumentalny na zespół smyczkowy (z ewentualnym występowaniem w partyturze pojedynczych instrumentów dętych i perkusyjnych).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0wykładkolokwium w czasie sesjidr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/3003/8438
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do repertuaru ćwiczebnego utworów chóralnych o wyższym stopniu trudności. 2. Stylistyka wykonawcza i estetyka muzyki chóralnej renesansu. 3. Podstawowe wiadomości dotyczące budowy, stroju i możliwości wykonawczych instrumentów występujących w partyturach orkiestrowych. 4. Specyfika prowadzenia zespołów instrumentalnych. 5. Umiejętność dyrygowania przy pomocy batuty. 6. Frazowanie jako element interpretacji utworu.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Trzy utwory chóralne: - jeden na chór żeński o wyższym stopniu trudności, jeden z epoki romantyzmu, jeden dowolny. 2. Utwór wokalno-instrumentalny (mała forma, np. pieśń, piosenka dziecięca, hymn) na chór 1-4 głosowy z towarzyszeniem małego zespołu instrumentalnego, fortepianu lub organów.

wykonanie: www.ansta.pl