Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych

symboljezyk
1/3588polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Teoretyczne przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych.
  • Przygotowanie dyrygenta do prób.
  • Przygotowanie dyrygenta do pracy z zespołem.
  • Poznanie polskiej literatury chóralnej polskiej i obcej.
  • Rozwijanie osobowości dyrygenckiej, kształcenie wrażliwości artystycznej.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie przedmiotów: Dyrygowanie, Czytanie partytur, Emisja głosu, Chór, Harmonia, Kontrapunkt, Formy muzyczne.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Dyrygowanie, Czytanie partytur, Emisja głosu, Chór, Harmonia, Kontrapunkt, Formy muzyczne.

bibliografia podstawowa
  • T. Chudowski – Organizacja i kształcenie zespołów  śpiewaczych
  • J. K. Lasocki – Chór
  • A. Szaliński – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej
  • S. Krukowski – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej
  • S. Krukowski – Problemy wykonawcze muzyki dawnej
  • S. Wiechowicz – Podstawowe  uwagi dla dyrygentów chórów
  • J. Zabłocki – O prowadzeniu chóru
  • L. Jaworski  – Problemy techniki dyrygowania w wybranych pieśniach
  • W. Kiser – Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych
  • A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe
  • K. Stankowska – Chór w szkole
  • J. Nowak – Dyrygent chóru
  • S. Piechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych
  • T. Joteyko – Poradnik dla chórów amatorskich
  • A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe
  • Z. Soja – Przewodnik dla prowadzących chór w szkole podstawowej

 

bibliografia uzupełniająca
  • J. Gałęska-Tritt – Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym
  • J. Bok – Rozśpiewanie chóru
  • F. Martienssen – Lohmann – Kształcenie głosu śpiewaka
  • Cz. Wojtyński – Emisja głosu
  • Z. Pawłowski (red.) – Emisja głosu. Struktura, funkcja, diagnostyka, pedagogizacja
  • I. Łukaszewski – Zbiorowa emisja głosu
  • F. Kosch – Zagadnienia emisji a frazowanie muzyczne w śpiewie chóralnym
  • H. Zielińska – Kształcenie głosu
  • M.M. Banach – Prowadzenie emisji głosu w chórze
  • L. Laprus – Rozśpiewanie chóru z ćwiczeniami emisyjnymi
  • H. Sobierajska – Uczymy się śpiewać
  • P. Maszyński – Ćwiczenia wstępne do nauki szkolnej śpiewu zbiorowego

 

efekty kształcenia - wiedza

Posiada wiedzę na temat teoretycznego przygotowania do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych.
Posiada wiedzę dotyczącą rodzajów prób chóru oraz przygotowania dyrygenta do ich przeprowadzenia.
Zna historię dyrygowania orza rozwoju śpiewu chóralnego w Polsce.
Posiada ogólną znajomość literatury chóralnej polskiej i obcej.
Posiada wiedzę dotyczącą stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych w obrębie repertuaru chóralnego.
Posiada wiedzę dotyczącą sposobów zapisywania w partyturze chóralnej niemuzycznych efektów brzmieniowych.
Posiada wiedzę na temat międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konkursów oraz festiwali chóralnych odbywających się w Polsce.
Zna rodzaje chórów i ich wewnętrzną organizację.

efekty kształcenia - umiejętności

Potrafi opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespóół chóralny.
Poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego jako dyrygent, ale także jako metodyk prowadzonych zespołów wokalnych.
Posiada umiejętność przeprowadzenia rozśpiewania zespołu chóralnego.
Posiada umiejętność doboru repertuaru dla chóru.
Potrafi samodzielnie zorganizować koncert chóru.
Posiada umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji kandydata do odpowiedniego głosu w chórze.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu dyrygenta chóralnego w różnych instytucjach kulturalnych i w szkolnictwie
Posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi
Posiada kompetencje z zakresie budowania pozytywnych relacji interpersonalnych między członkami chóru
Wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyki sal, zapotrzebowania repertuarowego wynikającego ze zdolności percepcyjnych, ale i ze świadomej edukacji kulturalnej dla społeczeństwa)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, 1/3588/9887
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

a/  Organizacja życia muzycznego w Polsce.

b/   Rozwój śpiewu chóralnego w Polsce. 

c/   Dyrygowanie – krótki rys historyczny.

d/   Dyrygowanie jako dyscyplina artystyczna – najważniejsze problemy techniki manualnej.

e/   Dyrygent chóru.

f/   Przygotowanie dyrygenta do próby.

g/  Klasyfikacja kandydatów do chóru.

h/  Rodzaje chórów i ich wewnętrzna organizacja.

i/   Przygotowanie chórzystów do śpiewu wielogłosowego.

j/   Praca dyrygenta nad nowym utworem.

k/  Rozśpiewanie chóru. Przykłady ćwiczeń.

l/   Próby i ich rodzaje.

ł/  Wokalne kształcenie zespołu chóralnego.

m/ Muzyczne kształcenie zespołu chóralnego.

n/ Praca z chórem nad utworem współczesnym.

o/ Dobór repertuaru dla chóru.

p/ Tekst słowny w utworze chóralnym.

r/  Organizacja koncertu i układ programu koncertowego.

s/  Współczesna notacja muzyczna.

t/  Konkursy i festiwale chóralne.

Literatura chóralna

Program przedmiotu jest realizowany również przez słuchanie i analizowanie nagrań z muzyką chóralną a cappella z różnych epok kompozytorów polskich i obcych.

 

  1. M. Gomółka
  2. C. Jannequin, J. des Pres
  3. O. di Lasso
  4. G.P. da Palestrina
  5. Muzyka niemiecka: H.L.Hassler, H. Schulz
  6. Muzyka angielska: W. Byrd, T. Morley, H. Purcell
  7. M. Zieleński, G.G. Gorczycki
  8. D. Bortniański  (koncerty wokalne)
  9. J.S.Bach – Motety
  10. J. Brahms, A. Bruckner
  11. F. Mendelssohn, F. Schubert, R. Schumann
  12. G. Faure, F. Poulenc, C. Debussy, M. Ravel
  13. B. Britten, F. Delius, C. V. Stanford
  14. S. Rachmaninow ( Całonocne czuwanie )
  15. S. Moniuszko
  16. K. Szymanowski
  17. S. Wiechowicz, F. Nowowiejski, T. Szeligowski
  18. R. Palester, A. Panufnik, J. Łuciuk
  19. H. M. Górecki, K. Penderecki
  20. A. Koszewski
  21. R. Twardowski
  22. J. Świder
  23. M. Jasiński
  24. P. Łukaszewski

Student powinien opanować cały szereg zagadnień dotyczących pracy z chórem amatorskim jak również z zawodowym w aspekcie chórów o głosach jednorodnych i mieszanych.

Musi być przygotowany do przeprowadzenia prób samodzielnie oraz analizować metodycznie wszystkie błędy podczas pracy  z chórem. Musi umieć przygotować i poprowadzić koncert. Końcowy efekt kształcenia, to merytoryczne przygotowanie do pracy z chórami i zespołami wokalnym.

 

metody dydaktyczne

Wykład, dyskusja, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium – praca pisemna z całego przerobionego materiału przed pedagogiem.

wykonanie: www.ansta.pl