Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygowanie

symboljezyk
4/2678
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem kształcenia jest przygotowanie studentów do prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów muzyki jazzowej i rozrywkowej - w szkołach ogólnokształcących i zawodowych, placówkach pracy pozaszkolnej, instytucjach muzycznych i w społecznym ruchu kulturalnym. Zakres nauki obejmuje: 1. Opanowanie techniki dyrygowania w potrzebnym zakresie. 2. Przygotowanie do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych. 3. Zdobycie umiejętności analizy partytur potrzebnej do samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-interpretacyjnych. 4. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury na zespoły wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne z uwzględnieniem muzyki jazzowej i rozrywkowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przedmiot "propedeutyka dyrygowania" po każdym semestrze zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga. Materiał ćwiczeniowy oparty w większości na utworach muzyki jazzowej i rozrywkowej może również uwzględniać kompozycje na zespoły szkolne. Od własnej inwencji i aktywności pedagogów i studentów zależy możliwość łączenia w trakcie nauki partii wokalnych realizowanych przez małe zespoły śpiewacze z zapisaną ewentualnie improwizowaną grą, np.: fortepianu, sekcji rytmicznej lub combo.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

czytanie partytur

bibliografia podstawowa

1. "Nasze pieśni" zbiory 1,2 i 3. 2. I. Pfeiffer "Pieśni naszej ziemi". 3. "Negro spirituals" w opr. W. Sołtysika na chór a cappella. 4. "Gospel rock" - opr. Gwyn Arch. 5. "Jazz in Chor". 6. L. Kułakowski - Dalekłe gdzieś, Rebok, Gęsi pasturk, Zalote przed stadni, Oj teszno mie, Po robocie tuńc

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

zna zarys historii dyrygowania
zna rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów jazzowych i rozrywkowych
posiada wiedzę nt postawy przy dyrygowaniu, funkcji rąk i ich układu
posiada wiedzę na temat styli muzycznych wykonywanych utworów
poznaje literaturę muzyczną na różne składy chóralne
zna specyfikę ustawienia na scenie zepsołów chóralnych

efekty kształcenia - umiejętności

zna schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych
umie odpowiednio zastosować ruch przygotowawczy
umie rozpoczynanać utwór na pełnych i niepełnych częściach taktu
umie taktować i dyrygować zmiennymi układami rytmicznymi
umie dyrygować zmiennymi tempami, dynamiką i artykulacją
umie pokazać fermaty — przejściowe i końcowe
umie pokazać akcenty i synkopy

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

uczy się odpowiedniej komunikacji werbalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta
jest przygotowany do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów muzycznych
wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji wykonywanego utworu
wykazuje kreatywność w doborze odpowiedniego repertuaru dostosowanego do konkretnego zespołu chóralnego

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr Monika Kaźmierczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/2678/7604
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczania - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów jazzowych i rozrywkowych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów o niewielkim stopniu trudności na zespoły wokalne. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniakolokwiumdr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Anna Fiebig, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr Monika Kaźmierczak, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/2678/7625
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wiadomości wstępne: - cel i zakres nauczania - zarys historii dyrygowania, - znaczenie zespołów muzycznych w edukacji i rozpowszechnianiu kultury muzycznej, - rodzaje chórów, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych ze szczególnym uwzględnieniem zespołów jazzowych i rozrywkowych. 2. Teoretyczne i praktyczne zdobywanie wiedzy z podstawowymi elementami techniki dyrygowania: - postawa przy dyrygowaniu - funkcje rąk i ich układ - schematy metrum ruchowego na 2,3,4 i 6 w taktach prostych i złożonych - rola ruchu przygotowawczego, - rozpoczynanie na pełnych i niepełnych częściach taktu, - taktowanie i dyrygowanie zmiennych układów rytmicznych - dyrygowanie zmian temp, dynamiki i artykulacji, - fermaty — przejściowe i końcowe, - akcenty i synkopy. 3. Utrwalanie głównych zasad dyrygowania w procesie przygotowań do prowadzenia utworów o niewielkim stopniu trudności na zespoły wokalne. 4. Metody przyswojenia pamięciowego utworów: - słuchowa, - analityczna, - wzrokowa, - łączenie metod.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot zaliczany jest z oceną i punktacją przez prowadzącego pedagoga.

wykonanie: www.ansta.pl