Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna » Pedagodzy

Babnis Maciej

O sobie

Ukończyłem: klasę organów w PSM II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu, Instytut Muzykologii (wtedy jeszcze Kościelnej) Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i klasę organów AM w Gdańsku.
W efekcie otrzymałem dyplomy: muzyka, magistra muzykologii i magistra sztuki.
Na organach uczyłem się grać u profesorów: L. Batora, A. Grzywacz, M. Ochalskiego i ks.K. Mrowca.

Pracę magisterską pisałem pod kierunkiem ks. prof. J. Chwałka.
Z innych moich profesorów chciałbym wymienić jeszcze ks. B.Bartkowskiego, ks. I.Pawlaka, a zwłaszcza A. Nikodemowicza i ks. W.Schenka.

Uzyskałem później kwalifikacje I stopnia w zakresie  gry na organach oraz tytuł doktora habilitowanego muzykologii.
Wykonałem szereg koncertów w wielu miastach Polski i Niemiec.

Napisałem też szereg artykułów (na ogół dość obszernych) dotyczących głównie dziejów organów (spis poniżej) oraz kilka haseł do słowników i encyklopedii. Głównym, moim dziełem jest obszerna książka poświęcona kulturze organowej Galicji (zobacz spis publikacji).

Założyłem Wydawnictwo Muzyczne ORGANON (www.organon.babnis.com), które wydało kilka wartościowych pozycji nutowych, między innymi opracowane przeze mnie utwory organowe Ch.F. Mohrheima i Sonatę organową A. Karczyńskiego.

Skomponowałem kilka utworów chóralnych.

W poważnych sprawach proszę pisać na adres mabab(ac = vulgo małpa)amuz.gda.pl

 

PUBLIKACJE – KSIĄŻKI

  1. Kultura organowa Galicji ze szczególnym uwzględnieniem działalności Jana Śliwińskiego. Słupsk 2012.

PUBLIKACJE – ARTYKUŁY

  1. Jan Śliwiński – organmistrz lwowski. ZNAMuzGd (=Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Gdańsku), z. XXVI, 1987, s. 205-226.
  2. Założenia brzmieniowe organów Jana Śliwińskiego, organmistrza lwowskiego, na podstawie Katalogu firmy z roku 1892. ZNAMuzGd, z. XXVII, 1988, s. 149-170.
  3. Dyspozycje katalogowe, a praktyka organmistrzowska Jana Śliwińskiego, organmistrza lwowskiego. ZNAMuzGd, z. XXVIII, 1989, s. 113-128.
  4. Działalność organmistrzowska rodziny Żebrowskich w Galicji (po 1881 roku). ZNAMuzGd, z. XXIX-XXX, 1991, s. 197-219.
  5. Dwunastu mniej znanych organmistrzów galicyjskich z drugiej połowy XIX wieku. OMO (=Organy i muzyka organowa), t. VIII, 1991, s. 135-144.
  6. The organ compositions of Friedrich Christian Mohrheim. [W:] Musica Baltica, Interregionale musikkulturelle Beziehungen im Ostseeraum, Konferenzbericht Greifswald-Gdansk, 28. November bis 3. Dezember 1993. Herausgegeben von Ekkehard Ochs, Nico Schüler und Lutz Winkler, Deutsche Musik im Osten, Band 8, s. 249-258
  7. Organmistrzowie lwowscy z lat 1873-1912 – Romuald Bocheński, Franciszek Gajda, Mieczysław Janiszewski, Antoni Klement, Franciszek Zuch. OMO, t. IX, 1994, s. 287-299.
  8. Organy i muzyka organowa - bibliografia. OMO, t. X, 1997, s. 287-299.
  9. Organy z kościoła Franciszkanów w Krośnie (obecnie w Wyszatycach) i ich budowniczy – organmistrz lwowski Jan Śliwiński. [W:] Kościół i klasztor franciszkański w Krośnie – przeszłość oraz dziedzictwo kulturowe. Krosno 1998, s. 203-228.
  10. Choralniki gdańskie z XVIII wieku. [W:] Źródła muzyczne – krytyka, analiza, interpretacja. Warszawa 1999, s. 135-144.
  11. C.A.Reichel’s „Musikalisches Wochenblatt” – a source to the repertoire played in Gdańsk salons in the second decade of the 19th century. [W:] Musica Baltica. Danzig und die Musikkultur Europas. Gdańsk 2000, s. 388-419.
  12. Jan Grocholski – przyczynek do dziejów organmistrzowstwa w Galicji. OMO, t. XI, 2000, s. 210-224.
  13. Rudolf Haase – przyczynek do dziejów organmistrzostwa w Galicji. OMO, t. XII, 2003, s. 31-51.
  14. Jan Śliwiński organ builder of Lvov as a piano maker. MF (=Muzyka fortepianowa), t. XIII, 2004, s. 433-438.
  15. Organy jako dzieło sztuk plastycznych. [W:] Wybrane aspekty sztuki i edukacji estetycznej. Słupsk 2004, s. 41-59.
  16. The 18th century „Agenda for organists” form the Gdańsk Library. [W:] Orgelbau, Orgelmusik und Organisten des Ostseeraums im 17. und 19. Jahrhundert. red. M. Schneider i W. Werbeck. [bmw] 2006, s. 151-158.
  17. Organy lwowskiego organmistrza Jana Śliwińskiego w kolegiacie zamojskiej. część 1. „Zamojski Kwartalnik Kulturalny”. Nr 1-2 (86/87) 2006, s. 20-31
  18. Stefan Surzyński i jego działalność jako rzeczoznawcy budownictwa organowego. OMO, t. XIII, 2006, s. 285-301.
  19. Organy lwowskiego organmistrza Jana Śliwińskiego w kolegiacie zamojskiej. część 2. „Zamojski Kwartalnik Kulturalny”. Nr 2 (95) 2008, s. 14-27
  20. Organy lwowskiego organmistrza Jana Śliwińskiego na zamojszczyznie. „Zamojski Kwartalnik Kulturalny”. Nr 1 (98) 2009, s. 16-27
  21. Budowa organów w Miechocinie w 1877 roku w świetle dokumentów z Archiwum Parafialnego. „Studia Organologica”.Tom III, Lublin 2009, s. 82-112
  22. Jana Śliwińskiego organmistrza lwowskiego pobyt we Francji. [W:] Artificium Ars Scientia. Księga Jubileuszowa w 80. rocznicę urodzin Ks. Profesora Jana Chwałka, red. Maria Szymanowicz, Lublin 2010, s. 249-262
  23. Organbuilding in Kraków (Cracow) in the Years 1815-1914. [W:] Musica Baltica. The Music Culture of Baltic Cities in Modern Times. Red. J. Woźniak. Gdańsk 2010, s. 13-37

Strona www

- brak -

Dziedzina

organologia, muzykologia, gra na organach, chorał gregoriański

Prowadzone kursy

Chorał gregoriański semestr: 2
dla: Dyrygentura Dyrygentura symfoniczno-operowa (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Chorał gregoriański semestr: 1
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Teoria muzyki (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Chorał gregoriański semestr: 2
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Teoria muzyki (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Chorał gregoriański semestr: 1
dla: Dyrygentura Dyrygentura symfoniczno-operowa (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Historia muzyki semestr: 3
dla: Jazz i muzyka estradowa Wokalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Historia muzyki semestr: 4
dla: Jazz i muzyka estradowa Instrumentalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Historia muzyki semestr: 3
dla: Jazz i muzyka estradowa Instrumentalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Historia muzyki semestr: 4
dla: Jazz i muzyka estradowa Wokalistyka (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2012)
Historia muzyki powszechnej semestr: 1
dla: Dyrygentura Dyrygentura symfoniczno-operowa (stacjonarne, licencjackie, (obowiązuje od: 2018)
Instrumenty historyczne semestr: 2
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Kompozycja (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Instrumenty historyczne semestr: 2
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Teoria muzyki (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Instrumenty historyczne semestr: 1
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Kompozycja (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
Instrumenty historyczne semestr: 1
dla: Kompozycja i Teoria Muzyki Teoria muzyki (stacjonarne, magisterskie, (obowiązuje od: 2012)
wykonanie: www.ansta.pl