Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian

symboljezyk
2/999
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem wykonawczym instrumentalisty, eliminacja braków w technice gry na instrumencie klawiszowym,  uświadomienie konieczności realizacji elementów wykonania (dynamika, barwa)niezależnej od rodzaju instrumentu, utrwalenie świadomości muzycznej w zakresie konstrukcji złożonych form muzycznych (fuga, sonata),  budowanie świadomości umożliwiającej jak najpełniejszą recepcję dzieła muzycznego.

 

 Indywidualne zajęcia odbywają się 15 razy w ciągu roku (średnio co 2 tygodnie) po 2 godziny

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagane jest minimum elementarne przygotowanie w zakresie gry na fortepianie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zalecany udział w koncertach, słuchanie nagrań

 

bibliografia podstawowa

W. Chmielowska – „Z zagadnień nauczania gry na fortepianie”

 

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, 2/999/2711
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo

uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

- uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki

- rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego)

- praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych

  utworu, pedalizacja

- zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących

  gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa,

  utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny

  z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).

 

Roczne minimum programowe:

- 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze

- 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity

- utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje)

metody dydaktyczne

lekcje indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, 2/999/2712
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo

uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

- uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki

- rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego)

- praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych

  utworu, pedalizacja

- zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących

  gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa,

  utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny

  z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).

 

Roczne minimum programowe:

- 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze

- 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity

- utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje)

- utwór o charakterze kantylenowym

- utwór z XX wieku (kolorystyka)

metody dydaktyczne

lekcje indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, 2/999/2713
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo

uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

- uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki

- rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego)

- praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych

  utworu, pedalizacja

- zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących

  gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa,

  utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny

  z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).

 

Roczne minimum programowe:

- 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze

- 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity

- utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje)

- utwór o charakterze kantylenowym

- utwór z XX wieku (kolorystyka)

metody dydaktyczne

lekcje indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, 2/999/2714
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo

uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

- uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki

- rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego)

- praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych

  utworu, pedalizacja

- zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących

  gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa,

  utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny

  z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).

 

Roczne minimum programowe:

- 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze

- 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity

- utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje)

- utwór o charakterze kantylenowym

- utwór z XX wieku (kolorystyka)

metody dydaktyczne

lekcje indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego

 

wykonanie: www.ansta.pl