symbol | jezyk |
---|---|
2/999 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem wykonawczym instrumentalisty, eliminacja braków w technice gry na instrumencie klawiszowym, uświadomienie konieczności realizacji elementów wykonania (dynamika, barwa)niezależnej od rodzaju instrumentu, utrwalenie świadomości muzycznej w zakresie konstrukcji złożonych form muzycznych (fuga, sonata), budowanie świadomości umożliwiającej jak najpełniejszą recepcję dzieła muzycznego.
Indywidualne zajęcia odbywają się 15 razy w ciągu roku (średnio co 2 tygodnie) po 2 godziny | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagane jest minimum elementarne przygotowanie w zakresie gry na fortepianie | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zalecany udział w koncertach, słuchanie nagrań
| |
bibliografia podstawowa | |
W. Chmielowska – „Z zagadnień nauczania gry na fortepianie”
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, | 2/999/2711 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia: - uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki - rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego) - praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja - zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa, utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).
Roczne minimum programowe: - 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze - 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity - utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
lekcje indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, | 2/999/2712 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia: - uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki - rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego) - praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja - zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa, utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).
Roczne minimum programowe: - 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze - 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity - utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje) - utwór o charakterze kantylenowym - utwór z XX wieku (kolorystyka) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
lekcje indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, | 2/999/2713 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia: - uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki - rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego) - praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja - zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa, utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).
Roczne minimum programowe: - 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze - 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity - utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje) - utwór o charakterze kantylenowym - utwór z XX wieku (kolorystyka) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
lekcje indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. Jan Kulesza, Andrzej Zawilski, | 2/999/2714 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia: - uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki - rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności ręki lewej (akordeoniści), uzupełnienie braków (konieczna współpraca z pedagogiem instrumentu głównego) - praca nad brzmieniem: różnicowanie brzmieniowe i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja - zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu następujących gatunków muzycznych: forma polifoniczna (inwencja, fuga), klasyczna forma sonatowa, utwór romantyczny o charakterze kantylenowym, utwór impresjonistyczny lub inny z XX w. (kolorystyka brzmieniowa).
Roczne minimum programowe: - 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze - 2 utwory epoki baroku: utwór polifoniczny, fragmenty lub całość suity - utwór klasyczny (sonatina, sonata, wariacje) - utwór o charakterze kantylenowym - utwór z XX wieku (kolorystyka) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
lekcje indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Egzamin przejściowy i końcowy obejmuje wykonanie 4 pozycji: utwór polifoniczny, etiuda, allegro sonatowe lub wariacje, utwór kantylenowy lub inny z XX w. Ocena pedagoga prowadzącego
|