symbol | jezyk |
2/996 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi zasadami realizacji basu cyfrowanego w dziełach Bacha, Haendla i innych twórców epoki. Przedmiot ma na celu przygotowanie do pracy w zespole muzyki dawnej.
W oparciu o wiedzę teoretyczną i na bazie odbytych kursów z harmonii ogólnej i praktycznej student realizuje przebiegi harmoniczne na podstawie zapisanego basu cyfrowanego i niecyfrowanego. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Wymagana jest podstawowa znajomość zasad harmonii w praktyce i teorii. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Praktyka realizacji basu cyfrowanego w zespołach kameralnych zarówno na organach jak i klawesynie, uczestniczenie w kursach, warsztatach, wykładach poruszających tematykę praktyki wykonawczej i realizacji basso continuo w muzyce dawnej. |
bibliografia podstawowa |
- F. Wesolowski - Bas continuo. Teoria i praktyka, AM Łódź
- (wybór ćwiczeń - G. Muffata, F. Gaspariniego, G.F. Haendla oraz krótszych fragmentów dzieł F. Couperina, G.F. Haendla, G.G. Gorczyckiego, A. Jarzebskiego.
- J.S. Bach - Die geistlichen Lieder und Arien aus schemellis Gesangbuch BWV 439-507
- J.S.Bach - kantaty (do wyboru)
- J. S. Bach - Pasja wg św. Mateusza BWV 244 (fragmenty) lub wg św. Jana BWV 245
|
bibliografia uzupełniająca |
- J.S. Bach - Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248
- J.S. Bach - Magnifikat BWV 243
- G.F. Haendel - Mesjasz (fragmenty)
|
efekty kształcenia - wiedza |
- student zna i definiuje podstawowe zasady dotyczące realizacji basso continuo, - posiada znajomość podstawowego repertuaru w którym występuje basso continuo - potrafi określić podstawowe wyznaczniki stylistyczne z punktu widzenia wykonawczego charakterystyczne dla poszczególnych epok oraz ośrodków i związanych z nimi tradycji wykonawczych, - posiada podstawową wiedzę dotyczącą instrumentarium przeznaczonego do wykonywania basso continuo, - potrafi wskazać podstawowe różnice w realizacji basu cyfrowanego na organach i na klawesynie, |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student potrafi prawidłowo odczytać przebieg harmoniczny wynikający z cyfrowania, - zna podstawowe zasady łączenia akordów, - rozróżnia recytatywy i arie w przebiegu utworu oraz potrafi tworzyć odpowiedni akompaniament do każdej z nich, - umie efektywnie wykorzystać wiedzę nabytą na wcześniejszych etapach edukacji związaną z harmonią ogólną oraz harmonią praktyczną, - posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie realizacji basso continuo, - student potrafi realizować bas cyfrowany pochodzący z różnych epok (barok, klasycyzm), - umie tworzyć akompaniament wynikający z cyfrowania, zgodny stylistycznie z danym utworem, - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować wykonywany utwór, - tworząc własną realizację basu cyfrowanego potrafi akompaniować soliście, |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- jest zdolny do podejmowania własnych decyzji związanych z realizacją basso continuo, - potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne, jak również innych osób, - mie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań zespołów uchodzących za wzorce wykonawstwa muzyki dawnej, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/996/2703 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Program obejmuje:
- zapoznanie z podstawowymi wiadomościami teoretycznymi dotyczącymi zasad realizacji basso continuo
- naukę praktycznej realizacji basu cyfrowanego w czterogłosie, z uwzględnieniem zasad ścisłego kontrapunktu rozpoczynając od ćwiczeń oraz fragmentów dzieł, poprzez realizację chorałów Bacha z podanym cantus firmus oraz małych
form instrumentalnych (lub fragmentów większych dzieł) do większych dzieł
wokalno-instrumentalnych Bacha, Haendla i innych kompozytorów
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów realizacji b.c. w dziełach, do współpracy z wokalistami i instrumentalistami. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczna praca, uczestniczenie w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium ( II semestr) oraz zdanie egzaminu (III semestr). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/996/2704 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Proram obejmuje:
- zapoznanie z podstawowymi wiadomościami teoretycznymi dotyczącymi zasad realizacji basso continuo.
- praktyczną realizację basu cyfrowanego w czterogłosie, z
uwzględnieniem zasad ścisłego kontrapunktu rozpoczynając od ćwiczeń
oraz krótkich fragmentów dzieł, poprzez realizację chorałów Bacha z
podanym cantus firmus oraz małych
formy instrumentalnych (lub fragmenówy większych dzieł) do większych
dzieł
wokalno-instrumentalnych Bacha, Haendla i innych kompozytorów
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny
lekcyjnej tygodniowo.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów
realizacji b.c. w dziełach, do współpracy z wokalistami i
instrumentalistami. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestniczenie w
zajęciach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium ( II semestr) oraz zdanie
egzaminu (III semestr). |