Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Harmonia praktyczna

symboljezyk
2/995
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu wykształcenie swobodnego poruszania się w harmonii dur-moll oraz harmonii modalnej.

Program zajęć obejmuje:

  • analizę współbrzmień harmonicznych
  • realizację kadencji
  • naukę harmonizacji pieśni kościelnych, chorałów protestanckich
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość harmonii teoretycznej i praktycznej (zalecany jest kurs harmonii ogólnej w zakresie szkoły średniej), sprawność techniczna.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyka liturgiczna w kościołach, uczestniczenie w kursach improwizacji organowej i realizacji basu cyfrowanego.

bibliografia podstawowa
  • F.Wesołowski - Nauka harmonii, PWM Kraków
  • A. Poszowski - Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk
  • Śpiewnik kościelny ks. Siedleckiego

 

bibliografia uzupełniająca
  • Evangelisches Gesangbuch
  • Śpiewniki ze zharmonizowanymi pieśniami, chorałami, np. Śpiwnik wawelski
efekty kształcenia - wiedza

- student zna i definiuje podstawowe zasady harmonizacji melodii z uwzględnieniem jej struktury rytmicznej, formalnej oraz charakteru,
- posiada szczegółową wiedzę dotyczącą różnych gatunków kontrapunktycznych,
- prawidłowo odczytuje skalę na jakiej oparta jest dana melodia i w niej tworzy własną harmonizację

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi zrealizować prawidłową harmonizację melodii w układzie czterogłosowym,
- posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji i wyobraźni w zakresie harmonizacji,
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę dotyczącą harmonii, do tworzenia poprawnej harmonizacji,
- umie prowadzić poszczególne głosy wg zasad harmonii, potrafi tworzyć proste struktury polifoniczne,
- ma opanowaną umiejętność transponowania melodii do wybranej przez siebie tonacji,
- kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować daną pieśń,
- umie prowadzić frazę harmonizowanej pieśni, tym samym wie w jaki sposób podtrzymywać śpiew podczas liturgii,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z harmonizacją,
- potrafi poddać krytycznej ocenie własną harmonizację, jak również innych osób,
- umie przeprowadzić analizę harmoniczną różnych utworów,

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Roman Perucki, 2/995/2701
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zgodnie z założeniami programowymi:

  • w I semestrze nauka harmonizacji pieśni/chorałów w układzie 4-głosowym (bez pedału)
  • Realizacja kadencji we wszystkich tonacjach w układzie 4-głosowym.
  • Transponowanie, tworzenie prostych przygrywek do pieśni.

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla małej grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach oraz systematyczna praca. Zaliczenie kolokwium (semestr I).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Roman Perucki, 2/995/2702
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zgodnie z założeniami programowymi:

  • w II semestrze nauka harmonizacji pieśni, chorałów protestanckich w układzie 4-głosowym z pedałem w różnych gatunkach kontrapunktycznych z użyciem odpowiednich środków harmonicznych: opóźnienia, dźwięki przejściowe itp.
  • Realizacja kadencji we wszystkich tonacjach w układzie 4-głosowym.
  • Transpozycja pieśni, tworzenie przygrywek do pieśni.

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla małej grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach oraz systematyczna praca.

Zaliczenie kolokwium (semestr I) oraz zdanie egzaminu (semestr II).

wykonanie: www.ansta.pl