symbol | jezyk |
---|---|
2/977 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Plan pracy jest traktowany indywidualnie w stosunku do każdego studenta i zależy od uzdolnień predyspozycji oraz stopnia przygotowania. Stopień przygotowania dotyczy zarówno opanowania techniki gry na klawesynie, jak również przygotowania harmonicznego. Przedmiot zapoznaje studenta z wiedzą teoretyczną na temat historii b.c., buduje i rozwija umiejętności realizacji cyfrowanego i niecyfrowanego b. c.. Zaznajamia studenta z teoretycznymi zasadami realizacji b.c., uczy i rozwija praktyczne umiejętności. Buduje umiejętności różnicowania b.c. w zależności od stylu i czasu powstania kompozycji. Pomaga wypracować indywidualny styl realizacji b.c. zgodny z założeniami estetycznymi wykonywanych kompozycji. Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta-klawesynisty do poprawnej realizacji b.c. zgodnej z założeniami harmonicznymi oraz stylistycznymi, wypracowanie umiejętności odczytywania a'vista zapisu b.c.. Student powinien zdobyć umiejętności kształtowania gry akordowej spójnie z przebiegiem emocjonalnym, retorycznym oraz dynamicznym solisty oraz być wrażliwym na jakość brzmienia oraz niuanse artykulacyjne wykonywanego akompaniamentu. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne - zdanie egzaminu wstępnego na odpowiedni poziom studiów - opanowanie podstaw techniki gry na klawesynie (dla kandydatów, którzy rozpoczęli naukę gry na klawesynie na poziomie studiów licencjackich; podczas egzaminu wstępnego wykonywali program na fortepianie) Wymagania dodatkowe - podstawowa wiedza z zakresu harmonii | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kontrapunkt Podstawy kompozycji Ćwiczenia harmoniczne | |
bibliografia podstawowa | |
Wybrane traktaty siedemnasto- i osiemnastowieczne na temat basso continuo. Współczesne podręczniki - L.Bourmayan&J.Frisch Metoda praktycznej nauki basso continuo, J.B.Christensen Die Grundlage des Generalbassspiels im 18 Jahrhundert, E.Wolf Generalbass- Ubungen, F.Wesołowski Basso Continuo Teoria i praktyka | |
bibliografia uzupełniająca | |
Fachowa literatura współczesna na temat muzyki dawnej. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
-posiada wiedzę na temat oznaczeń cyfrowych akordów | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- dysponuje umiejętnością praktycznej realizacji b.c. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest zdolny do samodzielnych decyzji w opracowywaniu wykonywanych utworów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/977/2641 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - akordy kwintowe, sekstowe i septymowe Efekty kształcenia: - umiejetność odczytywania podstawowych akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność połączeń podstawowych akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność zagrania róznych odmian kadencji we wszystkich tonacjach
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia podstawowe zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji podstawowych akordów oraz opanowanie sposobu ich połączeń. Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku ćwiczeń oraz kadencji w różnych tonacjach. Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/977/2642 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - akordy nonowe i nietypowe Efekty kształcenia: - umiejetność odczytywania wszystkich akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność połączeń wszystkich akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność zagrania róznych odmian kadencji we wszystkich tonacjach - umiejętność wykonania dwóch części utworu o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą - umiejetność odczytania prostego basso continuo a'vista
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia oraz utwory. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji akordów oraz opanowanie sposobu ich połączeń oraz umiejętność różnicowania charakteru różnych częśći w jednym cyklu (sonata). Metodą sprawdzenia jest wykonanie dwóch części o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą oraz odczytanie prostego tekstu a'vista. Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/977/2643 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - poznanie stylu włoskiego i francuskiego - poznanie zasad samodzielnego ocyfrowywania utworów - wykonywanie repertuaru z różnymi solistami Efekty kształcenia: - umiejętność wykonania basso continuo w stylu włoskim i francuskim - umiejętność samodzielnego ocyfrowania utworu - umiejętność współpracy z solistą (ekspresja, retoryka) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady realizacji basso continuo w stylu włoskim i francuskim oraz zasady samodzielnego cyfrowania. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał w formie cwiczeń, utworów i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności. Większy nacisk na pracę z solistą. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie cech stylu włoskiego i francuskiego oraz umiejętność samodzielnego ocyfrowania kompozycji o średnim poziomie trudności. Metodą sprawdzenia jest wykonanie dwóch utorów w różnych stylach (włoski francuski) oraz prezentacji utworu lub części utworu samodzielnie opracowanego. Cały program powinien być wykonany z dowolnym instrumentalistą. Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/977/2644 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - poznanie sposobu realizacji basso continuo wczesnego i późnego - poznanie dodatkowych sposobów zdobnictwa - praca z wokalistą Efekty kształcenia: - umiejętność wykonania basso continuo pochodzącego z siedemnastego i osiemnastego wieku - kształtowanie własnego stylu - umiejetność realizacji basso continuo w recitatywach oraz ariach | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady realizacji basso continuo w siedemnastym i osiemnastym wieku. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał w formie wybranych utworów i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności. Pedagog pomaga również w rozwijaniu indywidualnego stylu studenta. Większy nacisk na pracę z solistą instrumentalistą oraz wokalistą. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest umiejętność wykonania wczesnego oraz późnego basso continuo z uwzględniem różnic stylistycznych, podkreśleniem ekspresji utworu. Istotna jest również forma wykonywanych kompozycji. uwrażliwienie studenta na brzmienie, artykulację w wykonywanych utworach. Metodą sprawdzenia jest wykonanie dwóch utorów z solistą ( instrumentalista oraz wokalista) z uwzględniem stylu, ekspresji muzyki. Wykonanie kompozycji samodzielnie ocyfrowanej oraz odczytanie fragmentu utworu a'vista. Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu. |