Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Realizacja b.c.

symboljezyk
2/977
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Plan pracy jest traktowany indywidualnie w stosunku do każdego studenta i zależy od uzdolnień predyspozycji oraz stopnia przygotowania. Stopień przygotowania dotyczy zarówno opanowania techniki gry na klawesynie, jak również przygotowania harmonicznego.

Przedmiot zapoznaje studenta z wiedzą teoretyczną na temat historii b.c., buduje i rozwija umiejętności realizacji cyfrowanego i niecyfrowanego b. c.. Zaznajamia studenta z teoretycznymi zasadami realizacji b.c., uczy i rozwija praktyczne umiejętności. Buduje umiejętności różnicowania b.c. w zależności od stylu i czasu powstania kompozycji. Pomaga wypracować indywidualny styl realizacji b.c. zgodny z założeniami estetycznymi wykonywanych kompozycji.

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta-klawesynisty do poprawnej realizacji b.c. zgodnej z założeniami harmonicznymi oraz stylistycznymi, wypracowanie umiejętności odczytywania a'vista zapisu b.c.. Student powinien zdobyć umiejętności kształtowania gry akordowej spójnie z przebiegiem emocjonalnym, retorycznym oraz dynamicznym solisty oraz być wrażliwym na jakość brzmienia oraz niuanse artykulacyjne wykonywanego akompaniamentu.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne - zdanie egzaminu wstępnego na odpowiedni poziom studiów

                                         - opanowanie podstaw techniki gry na klawesynie (dla

                                 kandydatów, którzy rozpoczęli naukę gry na klawesynie na

                                 poziomie studiów licencjackich; podczas egzaminu

                                 wstępnego wykonywali program na fortepianie)   

Wymagania dodatkowe - podstawowa wiedza z zakresu harmonii

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kontrapunkt

Podstawy kompozycji

Ćwiczenia harmoniczne

bibliografia podstawowa

Wybrane traktaty siedemnasto- i osiemnastowieczne na temat basso continuo.

Współczesne podręczniki - L.Bourmayan&J.Frisch Metoda praktycznej nauki basso

                                      continuo, J.B.Christensen Die Grundlage des

                                      Generalbassspiels im 18 Jahrhundert, E.Wolf Generalbass-

                                      Ubungen, F.Wesołowski Basso Continuo Teoria i praktyka

bibliografia uzupełniająca

Fachowa literatura współczesna na temat muzyki dawnej.

efekty kształcenia - wiedza

-posiada wiedzę na temat oznaczeń cyfrowych akordów
- posiada wiedzę na temat różnic stylistycznych w realizacji b.c.
- posiada wiedzę z zakresu historii b.c.
- rozpoznaje różne rodzaje kadencji
- zna podstawowy repertuar siedemnasto i osiemnastowiecznej muyki kameralny

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponuje umiejętnością praktycznej realizacji b.c.
- wybiera środki artystyczne zgodne z zasadami stylistycznymi wykonywanyh utworów
- potrafi samodzielnie ozdobić utwór
- potrafi dobrać sposób realizacji ido obsady wykonywanych utworów
- ma opanowaną umiejętność płynnego czytania prostych utworów zapisanych techniką b.c.
- potrafi w prawidłowy sposób sam ocyfrować utwór zgodnie z zasadami harmonii i stylem kompozycji

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do samodzielnych decyzji w opracowywaniu wykonywanych utworów
- jest w stanie wypowiedziec się na temat słuchanych wykonań oraz krytycznie ocenić własne produkcje
- potrafi współpracować w zespole
- wykazuje odpowiedzialność za kształt wykonywanych utworów

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/977/2641
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- akordy kwintowe, sekstowe i septymowe

Efekty kształcenia:

- umiejetność odczytywania podstawowych akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność połączeń podstawowych akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność zagrania róznych odmian kadencji we wszystkich tonacjach

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia podstawowe zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji podstawowych akordów oraz opanowanie sposobu ich połączeń.

Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku ćwiczeń oraz kadencji w różnych tonacjach.

Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/977/2642
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- akordy nonowe i nietypowe

Efekty kształcenia:

- umiejetność odczytywania wszystkich akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność połączeń wszystkich akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność zagrania róznych odmian kadencji we wszystkich tonacjach

- umiejętność wykonania dwóch części utworu o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą

- umiejetność odczytania prostego basso continuo a'vista

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia oraz utwory. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji akordów oraz opanowanie sposobu ich połączeń oraz umiejętność różnicowania charakteru różnych częśći w jednym cyklu (sonata).

Metodą sprawdzenia jest wykonanie dwóch części o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą oraz odczytanie prostego tekstu a'vista.

Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/977/2643
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- poznanie stylu włoskiego i francuskiego

- poznanie zasad samodzielnego ocyfrowywania utworów

- wykonywanie repertuaru z różnymi solistami

Efekty kształcenia:

- umiejętność wykonania basso continuo w stylu włoskim i francuskim

- umiejętność samodzielnego ocyfrowania utworu

- umiejętność współpracy z solistą (ekspresja, retoryka)

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady realizacji basso continuo w stylu włoskim i francuskim oraz zasady samodzielnego cyfrowania. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał w formie cwiczeń, utworów i pracuje pod kontrolą pedagoga.

Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.

Większy nacisk na pracę z solistą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie cech stylu włoskiego i francuskiego oraz umiejętność samodzielnego ocyfrowania kompozycji o średnim poziomie trudności.

Metodą sprawdzenia jest wykonanie  dwóch utorów w różnych stylach (włoski francuski) oraz prezentacji utworu lub części utworu samodzielnie opracowanego. Cały program powinien być wykonany z dowolnym instrumentalistą.

Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/977/2644
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- poznanie sposobu realizacji basso continuo wczesnego i późnego

- poznanie dodatkowych sposobów zdobnictwa

- praca z wokalistą

Efekty kształcenia:

- umiejętność wykonania basso continuo pochodzącego z siedemnastego i osiemnastego wieku

- kształtowanie własnego stylu

- umiejetność realizacji basso continuo w recitatywach oraz ariach

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady realizacji basso continuo w siedemnastym i osiemnastym wieku.

Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał w formie wybranych utworów i pracuje pod kontrolą pedagoga.

Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności. Pedagog pomaga również w rozwijaniu indywidualnego stylu studenta.

Większy nacisk na pracę z solistą instrumentalistą oraz wokalistą. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest umiejętność wykonania wczesnego oraz późnego basso continuo z uwzględniem różnic stylistycznych, podkreśleniem ekspresji utworu. Istotna jest również forma wykonywanych kompozycji. uwrażliwienie studenta na brzmienie, artykulację w wykonywanych utworach.

Metodą sprawdzenia jest wykonanie  dwóch utorów z solistą ( instrumentalista oraz wokalista) z uwzględniem stylu, ekspresji muzyki. Wykonanie kompozycji samodzielnie ocyfrowanej oraz odczytanie fragmentu utworu a'vista.

Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl