symbol | jezyk |
---|---|
2/975 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem przedmiotu jest budowanie warsztatu gry na klawesynie z uwzględnieniem kopii historycznych instrumentów. Poznawanie różnych stylów poprzez wykonywanie różnorodnego stylistycznie repertuaru. Poznawanie zasad zdobnictwa, artykuowania,frazowania. Zdobywanie umiejętności czytania utworów z faksymilowych wydań. Przedmiot kończy się godzinnym recitalem na który składają się różnorodne stylistycznie kompozycje (muzyka włoska, francuska, angielska, niemiecka; kompozycje wywodzące się z okresu wczesnego oraz dojrzałego baroku). Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do samodzielnej pracy artystycznej poprzez opanowanie strony technicznej i dźwiękowej instrumentu, rozwinięcie wyobraźni i wrażliwości muzycznej. Wykształcenie umiejętności kreowania własnych pomysłów w oparciu o kontekst historyczny. Przygotowanie do czynnego udziału w życiu artystycznym oraz ropowszechnianiu wartości estetycznych muzyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Posiadanie matury. Zdanie egzaminu wstępnego na studia I stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Egzamin może być wykonywany na klawesynie, fortepianie lub organach. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kontrapunkt. | |
bibliografia podstawowa | |
Traktaty XVI - XVIII wiek. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura XX i XXI w. na temat muzyki dawnej. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę na temat budowy klawesynu oraz jego odmian | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi rozwiązać proste problemy w mechaniżmie instrumentu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanymi z realizacjami artystycznymi |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/975/2631 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie (dla kandydatów rozpoczynających naukę gry na klawesynie) i doskonalenie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię i poza nią oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie w stopniu przynajmniej podstawowym techniki gry na klawesynie (dla kandydatów rozpoczynających naukę gry na klawesynie) z uwzględnieniem prawidłowego touche, artykulacji, stylistyki. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/975/2632 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie prawidłowego touche - umiejetność różnicowania artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/975/2633 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie prawidłowego touche - umiejetność różnicowania artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/975/2634 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 13.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/975/2635 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 13.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/975/2636 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku Efekty kształcenia: - doskonałe opanowanie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu w formie otwartego recitalu, na który składają się kompozycje różnorodne pod względem stylistycznym (muzyka włoska, francuska, angielska, niemiecka; muzyka wywodząca się z okresu wczesnego oraz dojrzałego baroku). Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|