Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/975
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest budowanie warsztatu gry na klawesynie z uwzględnieniem kopii historycznych instrumentów. Poznawanie różnych stylów poprzez wykonywanie różnorodnego stylistycznie repertuaru. Poznawanie zasad zdobnictwa, artykuowania,frazowania. Zdobywanie umiejętności czytania utworów z faksymilowych wydań. Przedmiot kończy się godzinnym recitalem na który składają się różnorodne stylistycznie kompozycje (muzyka włoska, francuska, angielska, niemiecka; kompozycje wywodzące się z okresu wczesnego oraz dojrzałego baroku).

Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do samodzielnej pracy artystycznej poprzez opanowanie strony technicznej i dźwiękowej instrumentu, rozwinięcie wyobraźni i wrażliwości muzycznej. Wykształcenie umiejętności kreowania własnych pomysłów w oparciu o kontekst historyczny.

Przygotowanie do czynnego udziału w życiu artystycznym oraz ropowszechnianiu wartości estetycznych muzyki.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Posiadanie matury.

Zdanie egzaminu wstępnego na studia I stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Egzamin może być wykonywany na klawesynie, fortepianie lub organach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kontrapunkt.

bibliografia podstawowa

Traktaty XVI - XVIII wiek.

bibliografia uzupełniająca

Literatura XX i XXI w. na temat muzyki dawnej.

efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy klawesynu oraz jego odmian
- zna historię instrumentu
- zna podstawowy repertuar związany z własną specjalizacją
- zna podstawowe traktaty siedemnasto- osiemnastowieczne, szczególnie związane z własna specjalizacją
- potrafi wymienimc cechy poszczególnych stylów w muzyce siedemnasto- i osiemnastowiecznej

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi rozwiązać proste problemy w mechaniżmie instrumentu
- potrafi rozróżnić brzmienie poszczególnych rodzajów klawesynu
- ma opanowaną umiejętność rozczytywania utworu i opracowania go zgodniene ze stylem kompozycji
- potrafi panować nad techniką gry
- posiada umiejętnośc swobodnego artykułowania
- posiada umiejetność swobodnego zdobienia
- umiejętnie panuje nad emocjami podczas występów publicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanymi z realizacjami artystycznymi
- potrafi krytycznie ocenić wykonania swoje i innych
- potrafi w sposób analityczny słuchać nagrań czołowych klawesynistów

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/975/2631
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

Efekty kształcenia:

- opanowanie (dla kandydatów rozpoczynających naukę gry na klawesynie) i doskonalenie techniki gry

- opanowanie poprawnego touche

- opanowanie różnorodnej artykulacji

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię i poza nią oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie w stopniu przynajmniej podstawowym techniki gry na klawesynie (dla kandydatów rozpoczynających naukę gry na klawesynie) z uwzględnieniem prawidłowego touche, artykulacji, stylistyki.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/975/2632
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

Efekty kształcenia:

- opanowanie techniki gry

- opanowanie prawidłowego touche

- umiejetność różnicowania artykulacji

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji 

- umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

 Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/975/2633
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

Efekty kształcenia:

- opanowanie techniki gry

- opanowanie prawidłowego touche

- umiejetność różnicowania artykulacji

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/975/2634
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

Efekty kształcenia:

- opanowanie techniki gry

- opanowanie poprawnego touche

- opanowanie różnorodnej artykulacji

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0013.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/975/2635
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

Efekty kształcenia:

- opanowanie techniki gry

- opanowanie poprawnego touche

- opanowanie różnorodnej artykulacji

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0013.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/975/2636
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku

Efekty kształcenia:

- doskonałe opanowanie techniki gry

- opanowanie poprawnego touche

- opanowanie różnorodnej artykulacji

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu w formie otwartego recitalu, na który składają się kompozycje różnorodne pod względem stylistycznym (muzyka włoska, francuska, angielska, niemiecka; muzyka wywodząca się z okresu wczesnego oraz dojrzałego baroku).

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

wykonanie: www.ansta.pl