Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Podstawy improwizacji
symbol | jezyk |
2/961 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Poznawanie
sytemu modalnego.
- Budowanie
warsztatu improwizatorskiego.
- Poznawanie
technik improwizatorskich i kompozytorskich.
- Kształcenie umiejętności
pracy nad własnym stylem improwizatorskim
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Umiejętność
sprawnego czytania zapisu nutowego.
- Umiejętność
grania na fortepianie różnych typów akordów w różnych tonacjach.
- Znajomość
twórczości ważnych kompozytorów i aranżerów.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Zespoły instrumentalne. |
bibliografia podstawowa |
- Ron Miller - Modal Jazz
composition & Harmony - Vol 1
- Ron Miller - Modal Jazz
composition & Harmony - Vol 2
- Nicolas Slonimsky - Thesaurus
of scales and melodic patterns
- Jazz Arranging And
Composing-Bill Dobbins
- Jerry
Bergonzi - Vol 2 - Pentatonics
- Jerry Bergonzi - Vol 5 -
Thesaurus of Intervallic Melodies
|
bibliografia uzupełniająca |
- Andy
Jaffe - Jazz Harmony
- Mark
E Boling - The Jazz Theory Workbook
|
efekty kształcenia - wiedza |
Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na gitarze jazzowej z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na gitarze, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych. Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gitary jazzowej, doboru instrumentu, ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiedniego wzmacniacza, efektów gitarowych itp. Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego. |
efekty kształcenia - umiejętności |
Student potrafi zrealizować własny projekt autorski, jako gitarzysta, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop. Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na gitarze jazzowej. Potrafi improwizować używając różnych technik improwizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na gitarze jazzowej, by osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych.
Umie przeczytać zapis nutowy na gitarę jazzową. |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu gitarzysty jazzowego. Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. |
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na gitarze (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, | 2/961/2586 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Konstrukcja
modusów gamy niealterowanej.
- Konstrukcja
akordów w gamie niealterowanej.
- Gama
niealterowana i jej akordy jako narzędzia improwizatora.
- Pentatonika
w improwizacji.
- Trójdźwięki
w improwizacji.
- Targeting.
- Techniki
kompozytorskie: technika kadencyjna.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym treści
programowe |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i
praktyczny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, | 2/961/2587 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Konstrukcja
modusów gamy alterowanej - moll melodycznej.
- Konstrukcja
akordów w gamie alterowanej - moll melodycznej.
- Gama
moll melodyczna i jej akordy jako narzędzia improwizatora.
- Techniki
kompozytorskie: technika niekadencyjna.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym
treści programowe. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i
praktyczny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, | 2/961/2588 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Akordy
niemodalne.
- Sposoby
łączenia akordów.
- Struktury
wyższe akordów.
- Skale
symetryczne w improwizacji.
- Improwizacja
niediatoniczna.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym
treści programowe. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i
praktyczny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, | 2/961/2589 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Konstrukcja
modusów gamy alterowanej - moll harmonicznej.
- Konstrukcja
akordów w gamie moll harmonicznej.
- Konstrukcja
modusów gamy alterowanej - dur harmoniczny.
- Konstrukcja
akordów w gamie dur harmonicznej.
- Budowanie
własnego stylu improwizatorskiego - skale autorskie.
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym treści
programowe. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i
praktyczny. |