Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy improwizacji

symboljezyk
2/961
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Poznawanie sytemu modalnego.
  • Budowanie warsztatu improwizatorskiego.
  • Poznawanie technik improwizatorskich i kompozytorskich.
  • Kształcenie umiejętności pracy nad własnym stylem improwizatorskim
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Umiejętność sprawnego czytania zapisu nutowego.
  • Umiejętność grania na fortepianie różnych typów akordów w różnych tonacjach.
  • Znajomość twórczości ważnych kompozytorów i aranżerów.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zespoły instrumentalne.

bibliografia podstawowa
  • Ron Miller - Modal Jazz composition & Harmony - Vol 1
  • Ron Miller - Modal Jazz composition & Harmony - Vol 2
  • Nicolas Slonimsky - Thesaurus of scales and melodic patterns
  • Jazz Arranging And Composing-Bill Dobbins
  • Jerry Bergonzi - Vol 2 - Pentatonics
  • Jerry Bergonzi - Vol 5 - Thesaurus of Intervallic Melodies
bibliografia uzupełniająca
  • Andy Jaffe - Jazz Harmony
  • Mark E Boling - The Jazz Theory Workbook
efekty kształcenia - wiedza

Student zna i definiuje podstawowe zasady improwizacji na gitarze jazzowej z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na gitarze, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych.
Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop.
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gitary jazzowej, doboru instrumentu, ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiedniego wzmacniacza, efektów gitarowych itp.
Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi zrealizować własny projekt autorski, jako gitarzysta, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop.
Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na gitarze jazzowej.
Potrafi improwizować używając różnych technik improwizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu.
Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na gitarze jazzowej, by osiągnąć odpowiedni przekaz artystyczny.
Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych.

Umie przeczytać zapis nutowy na gitarę jazzową.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu gitarzysty jazzowego.
Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów.
Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na gitarze (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 2/961/2586
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Konstrukcja modusów gamy niealterowanej.
  • Konstrukcja akordów w gamie niealterowanej.
  • Gama niealterowana i jej akordy jako narzędzia improwizatora.
  • Pentatonika w improwizacji.
  • Trójdźwięki w improwizacji.
  • Targeting.
  • Techniki kompozytorskie: technika kadencyjna.
metody dydaktyczne

Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym treści programowe

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i praktyczny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 2/961/2587
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Konstrukcja modusów gamy alterowanej - moll melodycznej.
  • Konstrukcja akordów w gamie alterowanej - moll melodycznej.
  • Gama moll melodyczna i jej akordy jako narzędzia improwizatora.
  • Techniki kompozytorskie: technika niekadencyjna.
metody dydaktyczne

Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym treści programowe.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i praktyczny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 2/961/2588
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Akordy niemodalne.
  • Sposoby łączenia akordów.
  • Struktury wyższe akordów.
  • Skale symetryczne w improwizacji.
  • Improwizacja niediatoniczna.
metody dydaktyczne

Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym treści programowe.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i praktyczny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Maciej Grzywacz, prof. AM, 2/961/2589
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Konstrukcja modusów gamy alterowanej - moll harmonicznej.
  • Konstrukcja akordów w gamie moll harmonicznej.
  • Konstrukcja modusów gamy alterowanej - dur harmoniczny.
  • Konstrukcja akordów w gamie dur harmonicznej.
  • Budowanie własnego stylu improwizatorskiego - skale autorskie.
metody dydaktyczne

Zajęcia teoretyczne i praktyczne nad materiałem zawierającym treści programowe.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie znajomości treści programowych w sposób teoretyczny i praktyczny.

wykonanie: www.ansta.pl