symbol | jezyk |
---|---|
2/958 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zasadniczym celem gitarowej edukacji w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry instrumentalistów do samodzielnego rozwiązywania różnorodnych problemów w codziennej praktyce solisty, kameralisty i nauczyciela. Dzieje się to poprzez system kształcenia zmierzający do wyposażenia studentów w niezbędna wiedzę teoretyczną i praktyczną w swojej specjalności w powiązaniu z troską o rozwój ich artystycznej osobowości na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości.
Absolwent
studiów zawodowych kierunku instrumentalistyka otrzymuje tytuł zawodowy licencjata sztuki i jest
przygotowany | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Gitarową edukację w Akademii Muzycznej mogą rozpocząć tylko ci studenci, którzy zdali pomyślnie egzaminy wstępne, czyli spełnili następujące wymagania: Wykonanie programu koncertowego (ca 40 min.) – zróżnicowanego pod względem stylistycznym, w którym powinny się znaleźć: 1. Etiuda koncertowa
2. Forma cykliczna (sonata,
suita, etc.) w całości lub przynajmniej dwie kontrastujące części. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Muzykowanie w zespołach. Powakacyjne konkursy interpretacji utworów, kursy mistrzowskie (lekcje otwarte) z udziałem wybitnych autorytetów zapraszanych w ramach programu Erasmus, udział studentów w festiwalach i konkursach etc. | |
bibliografia podstawowa | |
Powszechna dostępność do wydawnictw z zakresu literatury pedagogicznej i koncertowej pozwala dzisiaj na swobodny dobór utworów dostosowanych do aktualnych potrzeb dydaktycznych. Nie ma istotnej potrzeby do podawania tutaj wykazów różnorodnych publikacji gitarowych. Podstawowy materiał dydaktyczny można podzielić na: v Etiudy i utwory o popisowym charakterze technicznym v Sonaty v Suity v Formy wariacyjne v Formy polifoniczne v Utwory koncertowe v Utwory kompozytorów polskich v Koncerty v Utwory samodzielnie wybrane i opracowane, a także v Utwory zadawane na wakacje i zaliczane potem w formie konkursów interpretacji Ze względu na zróżnicowany stopień zaawansowania studentów pierwszego roku, trzeba przewidzieć także odpowiedni materiał pomocniczy do nadrobienia zaległości oraz na ewentualną korektę. Do zalecanych autorów należy zaliczyć: I. Albeniz – Suita hiszpańska op. 47 i inne utwory J. S. Bach – Suites per liuto, Partite o Sonate per violino, Suites per violoncello; L. Brouwer – Estudios; Tres apuntes, Elogio della danza itp. J. N. Bobrowicz – Różne utwory M. Castelnuovo-Tedesco – Caprichos de Goya, Variations à travers les siècles i inne. F. Horecki – Różne utwory H.V. Lobos – 12 Etiud; 5 Preludiów; Suite populaire brésiliènne; Concerto i inne Manuel Ponce (Sonata mexicana, Sonata classica, Sonata romantica, Sonata terza, Sonatina meridional, Théme variè et finale) itp. I. Rekhin - „24 Preludia i fugi” A. Tansman - Cavatina e Danza Pomposa, Suite in modo polonico i inne S. L. Weiss – Suity oraz utwory F. Sora,
M. Giulianiego, A. Diabellego, D. Aguado, N. Coste, L. Legnaniego, J. K.
Mertza, | |
bibliografia uzupełniająca | |
W poszukiwaniach odpowiednich utworów warto też przejrzeć kompozycje takich twórców jak: D. Aguado, I. Albeniz, H. Albert, H. i E. Angulo, J. Arcas, J. Ardevol, P. Attaignant, J. Azpiazu, J. S. Bach, G. Baron, A. Barrios, L. van Beethoven, Bálint Bakfark, P. Bellinati, L. Berkeley, J. B. Besard, J. N. Bobrowicz. L. Boccherini, D. Bogdanovic, B. Britten, J. Broca, L. Brouwer, B. Budzyński, D. Buxtechude, W. Byrd, A. de Cabezón, C/ Tirao, A. Carlevaro, M. C. Tedesco, F. Chopin, D. Cimarosa, A. Coeck, E. Cordero, O. Costa, N. Coste, A. Cottin, F. Couperin, F. Cutting, C. Debussy, A. Diabelli, M. Dinkova, W. Długoraj, St. Dodgson, C. Domeniconi, J. Dowland, J. Duarte, R. Dyens, M. de Falla, J. Ferrer y Esteve, D. Fortea, F. da Milano, J. Françaix, G. Frescobaldi, M. de Fuellana, V. Galilei, D. Gaultier, A. Gilardino, A. Ginastera, E. Gismonti, M. Giuliani, R. Gnattali, L. Gottschalk, E. Granados, C. Guastavino, N. Guestrin, A. Haba, G. F. Haendel, J. Haydn, B. Henze, W. Henze, F. Horecki, J. N. Hummel, J. Ibert, A. José, D. Kellner, F. Kleynjans, N. Koskhin, I. A. Kramskoj, A. Lauro, L. Legnani, A. de Lhoyer, M. Llobet, V. Magnien, J. Malats, A. Malcolm, Ch. Manen, J. Manjon, Mendelssohn- Bartholdy, J. K. Mertz, L. Milan, F. Milanese, F. Molinaro, F. Molino, S. Molitor, F. Mompou, S. Moniuszko, C. Montoya, J. Morel, F. Moreno-Torroba, W. A. Mozart, S. Mroński, A. Mudarra, L. de Narvaez, H. Newsidler, A. Ourkouzounov, J. Padovetz, N. Paganini, J. Parga, M. Pasieczny, J. L. Petit, P. Pettoletti, A. Piazzolla, J. Polak, M. M. Ponce, E. Pujol, M. D. Pujol, Š. Rak, G. Rebours, G. Regondi, I. Rekhin, T. Robinson, J. Rodrigo, L. Roncalli, G. Rossini, R. Pipo, J. Sagreras, R. Sainz de la Maza, G. Santorsola, G. Sanz, I. Savio, D. Scarlatti, F. Schubert, R. Schumann, Scott-Tennant, A. Segovia, M. Sokołowski, F. Sor, K. Sosiński, A. Sychra, S. Szczepanowski, J. Świder, T. Takemitsu, A. Tansman, F. Tarrega, G. Ph. Telemann, E. Thorlaksson, M. Tippett, J. Turina, H. V. Lobos, W. Walton, C. M. von Weber, S. L. Weiss, K. Wyhowski, M. Wysocki, Y. Yocoh, A. York, J. Zenamon, M. A. Zani de Ferranti i inni twórcy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, | 2/958/2570 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dobór materiału nauczania i metod kształcenia powinien
sprzyjać uzyskaniu efektów zgodnych z zamierzeniami określonymi w Załączniku Dyspozycje w tym zakresie zawiera (przedstawiony poniżej) ramowy rozkład materiału na poszczególne lata. Dobór szczegółowych pozycji literatury dydaktycznej nie nastręcza dzisiaj najmniejszych problemów, a podstawowe kryteria tego doboru powinny uwzględniać indywidualne potrzeby i dydaktyczne oraz aktualne umiejętności predyspozycje studentów. Pierwszy rok edukacji należy poświęcić wyrównaniu zaległości i ukierunkowanie działań na określone wyżej cele edukacyjne. W toku trzyletniego okresu kształcenia powinno się uzyskać odpowiednie efekty na poziomie wymagań licencjackich. I tak w I semestrze zaleca się opracowanie czterech krótszych etiud problemowych lub dwóch dłuższych etiud koncertowych. Dobór problemów uzależnić od potrzeb studentów. Ponadto w programie powinny się znaleźć: v Dowolna sonata v Formy wariacyjna v Utwór polifoniczny v Dowolny utwór koncertowy | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Lekcje indywidualne z wykorzystaniem wszelkich skutecznych sposobów sprzyjających osiąganiu zamierzonych rezultatów dydaktycznych: wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia itp. z wykorzystaniem dostępnych pomocy i środków dydaktycznych - nagrania, filmy, koncerty itd. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach dydaktycznych oraz wykonanie programu przed komisją egzaminacyjną. Kryteria oceny uzgadniają członkowie komisji na wniosek jej przewodniczącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, | 2/958/2571 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ciąg dalszy pracy nad grą i rozwojem zdolności studentów z poszanowaniem zasady indywidualności i uwzględnianiu różnorodnych potrzeb dydaktycznych. W programie egzaminu powinny się znaleźć: v Dwie krótsze etiudy problemowe i jedna koncertowa v Utwór w formie suity v Utwór polskiego kompozytora v Utwór samodzielnie wybrany i opracowany przez studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Lekcje indywidualne z wykorzystaniem wszelkich skutecznych sposobów sprzyjających osiąganiu zamierzonych rezultatów dydaktycznych: wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia itp. z wykorzystaniem dostępnych pomocy i środków dydaktycznych - nagrania, filmy, koncerty itd. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach dydaktycznych oraz wykonanie programu wg wskazanych wyżej wymagań przed komisją. Kryteria ocen ustala komisja na wniosek jej przewodniczącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, | 2/958/2572 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ciąg dalszy pracy nad grą i rozwojem zdolności studentów z poszanowaniem zasady indywidualności i uwzględnianiu różnorodnych potrzeb dydaktycznych. W programie egzaminu powinny się znaleźć: v Dwie etiudy koncertowe v Sonata (wskazane, aby to była kompozycja M. M. Ponce – w miarę potrzeb i możliwości) v Wariacje koncertowe v Utwór polifoniczny (zalecane kompozycje I. Rekhina „24 Preludia i fugi” – w miarę potrzeb i możliwości) v Utwór koncertowy M. Giulianiego np. Rossiniana (wybór) lub inny (Rondoletto) itp. Nad tym utworem można pracować przez dwa semestry i wykonać go w semestrze letnim | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Lekcje indywidualne z wykorzystaniem wszelkich skutecznych sposobów sprzyjających osiąganiu zamierzonych rezultatów dydaktycznych: wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia itp. z wykorzystaniem dostępnych pomocy i środków dydaktycznych - nagrania, filmy, koncerty itd. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach dydaktycznych oraz wykonanie programu wg wskazanych wyżej wymagań przed komisją. Kryteria ocen ustala komisja na wniosek jej przewodniczącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, | 2/958/2573 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ciąg dalszy pracy nad grą i rozwojem zdolności studentów z poszanowaniem zasady indywidualności i uwzględnianiu różnorodnych potrzeb dydaktycznych. W programie egzaminu powinny się znaleźć: v Dwie etiudy koncertowe v Dowolny koncert gitarowy v Suita z epoki baroku (np. S. L. Weiss – Przynajmniej trzy części) v Utwór polskiego kompozytora v Utwór samodzielnie wybrany i opracowany przez studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Lekcje indywidualne z wykorzystaniem wszelkich skutecznych sposobów sprzyjających osiąganiu zamierzonych rezultatów dydaktycznych: wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia itp. z wykorzystaniem dostępnych pomocy i środków dydaktycznych - nagrania, filmy, koncerty itd. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach dydaktycznych oraz wykonanie programu wg wskazanych wyżej wymagań przed komisją. Kryteria ocen ustala komisja na wniosek jej przewodniczącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 13.0 | wykład | egzamin | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, | 2/958/2574 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ciąg dalszy pracy nad grą i rozwojem zdolności studentów z poszanowaniem zasady indywidualności i uwzględnianiu różnorodnych potrzeb dydaktycznych. W programie egzaminu powinny się znaleźć: v Dwie etiudy koncertowe v Dowolna forma cykliczna (np. suita) v Duża forma polifoniczna – np. fuga v Koncert v Utwór polskiego kompozytora | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Lekcje indywidualne z wykorzystaniem wszelkich skutecznych sposobów sprzyjających osiąganiu zamierzonych rezultatów dydaktycznych: wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia itp. z wykorzystaniem dostępnych pomocy i środków dydaktycznych - nagrania, filmy, koncerty itd. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach dydaktycznych oraz wykonanie programu wg wskazanych wyżej wymagań przed komisją. Kryteria ocen ustala komisja na wniosek jej przewodniczącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 13.0 | wykład | egzamin | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, | 2/958/2575 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie programu recitalu dyplomowego. RECITAL DYPLOMOWY - ca 45 minut programu, w tym: etiuda koncertowa, program solowy i kameralny oraz utwór kompozytora polskiego. W całym repertuarze powinna się znaleźć przynajmniej jedna forma cykliczna. Uwagi:
Program może wypełnić tylko jedna dłuższa kompozycja lub więcej krótszych utworów. Jeśli w programie są już utwory polskich twórców, to można zrezygnować z tego postulatu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Lekcje indywidualne z wykorzystaniem wszelkich skutecznych sposobów sprzyjających osiąganiu zamierzonych rezultatów dydaktycznych: wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia itp. z wykorzystaniem dostępnych pomocy i środków dydaktycznych - nagrania, filmy, koncerty itd. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie recitalu dyplomowego przed komisją oraz zaliczenie egzaminu ustnego z wiadomości związanych z programem prezentowanego recitalu. |