Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu

symboljezyk
2/954
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego  i wrażliwości na barwę

- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze  orkiestrowej

- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze  1-4 głosowej

- wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce

- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej

- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki

- przygotowanie  do czytania nut  a vista w wersji wokalnej  w fakturze 1 – 4 głosowej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- praktyka w zakresie kameralistyki

- znajomość podstawowej literatury muzycznej instrumentu głównego

- znajomość literatury orkiestrowej

bibliografia podstawowa

Anczykowska- Wysocka W.:Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem Prace Specjalne  62 Gdańsk 2004

Bertalotti A.: 50  Zweistimmige Chorsolfeggien .Leipzig . Peters 1981

Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu . PWM Kraków 1978.

Dobrowolska- Marucha D.: Dyktanda muzyczne . PWM Kraków 1988.

Dobrowolska- Marucha D.: Ćwiczenia do kształcenia słuchu . PWM Kraków 1992.

Dzielska  J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu. PWM Kraków 1976 .

zielska J.: Kształcenie słuchu muzycznego . PWN. Warszawa 1988.

Głowski Eugeniusz : Dyktanda muzyczne AM Gdańsk 2010

Kowalska- Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności . A M Gdańsk 2000

Mozart W.A.:30 kanonów. Editio Musika . Budapeszt 1981.

Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej . CEA Warszawa 1998

Targońska I.: Podstawy korekty błędów Akademia Muzyczne Warszawa 1998

Wacholc M.: Czytanie nut głosem I – III PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998

bibliografia uzupełniająca

G. Bacewicz :  Kwartety smyczkowe , Pieśni; B. Bartok : Kwartet III , H.M. Górecki : Monologi , Amen ; J. Haydn : Kwartety smyczkowe ,W. Kilar : zdrowaś Maria ; K. Penderecki Pasja [ fragmenty , Jutrznia [ fragmenty] ; F. Schubert : Pieśni  , J. S . Bach :  Chorały z Pasji Mateuszowej i Janowej , J. Brahms : Pieśni wybrane R. Schumann : Pieśni, K. Szymanowski : Stabat Mater ,I. Strawiński : Symfonia psalmów

efekty kształcenia - wiedza

zna problematykę słuchu muzycznego w jego parametrach i rozwoju
posiada wiedzę teoretyczną w zakresie ostrości słyszenia wysokościowego ,
istoty błędów intonacyjnych i sposobów ich korekty
zna podstawy harmonii funkcyjnej i wiedzę w zakresie budowy form muzycznych

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi biegle czytać nuty a vista w fakturze jedno , 2 i 3 głosowej a cappella
oraz z akompaniamentem
potrafi zanotować poprawnie fragment utworu w różnych fakturach
potrafi zanotować słyszaną muzykę w postaci TESTU lub DYKTANDA
potrafi skorygować błąd w partyrurze zarówno dźwiękowy jak i intonacyjny
potrafi zaintonować wybrane dźwięki w strukturach wielogłosowych- dysonansowych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

odczuwa potrzebę stałego doskonalenia indywidualnego
pracuje nad intonacją w strukturach atonalnych faktury 1 i 2 głosowej
odczuwa potrzebę gry zespołowej , niezbędnej dla rozwoju słyszenia harmonicznego
i precyzji intonacji w przyszłej pracy zawodowej

Semestry

Instrumentalistyka
Instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 2/954/2558
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne w fakturze 1  - głosowej

[ ćwiczenia poczucia tonalnego  i pamięci muzycznej]

- ćwiczenia zmienności tonacyjnej  i transpozycji w fakturze jedno i dwugłosu, dyktanda pamięciowe

-reprodukcja  ze słuchu   2- głosowych konstrukcji muzycznych   , notacja  głosu melodycznego  , a następnie  basowego z nagrań CD ,  i czytanie a vista utworów w fakturze 1 – głosu a cappella  i z akompaniamentem literatury barokowej i klasycznej   , czytanie a vista w fakturze 2 – głosowej utworów wokalnych – kanonów , realizacja testów korekty błędów  w fakturze 1  – głosowej .

- problematyka ćwiczeń metro- rytmicznych  w fakturze jednogłosowej w wersji instrumentalnej – notacja ; odtwarzanie

- problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [ realizacja melodyczna –wokalna trójdźwięków , kształcenie świadomości znaczenia składników akordowych – lokalizacja  prymy akordu, interpretacja postaci trójdźwięków, funkcyjne  i literowe  interpretowanie zapisu akordow.

metody dydaktyczne

1.ćwiczenia ogólno –słuchowe , kształcące percepcje zjawisk muzycznych [ ćwiczenia w zapamiętywaniu trudniejszych zwrotów i sekwencji melodycznych , reprodukowanie ze słuchu przy instrumencie zapamiętanych struktur w fakturze 1 i 2 głosu]

2. notacja dyktand melodyczno- rytmicznych jednogłosowych  w wersji fortepianowej i z nagrań CD

3. czytanie głosem a vista  utworów tonalnych  w fakturze jednogłosowej  oraz kanonów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- frekwencja na zajęciach minimalna  - 60%

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń  jednostkowych w semestrze

- uzyskanie pozytywnych ocen kolokwialnych

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego  w zakresie czytania a vista  w fakturze jednogłosowej i 2- głosowej- kanonów

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładegzamindr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 2/954/2559
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- problematyka ćwiczeń poszerzonej tonalności w fakturze 1- głosu  i 2-głosu tonalnego

[poznanie metody  „ dźwięków prowadzących „- wstępu do zagadnień   chromatyki, 

-rozwijanie  zapamiętywania struktur w poszerzonej tonalności ,   notacja dyktand  muzycznych z nagrań CD o charakterze modulującym w fakturze 2- głosowej – głosy skrajne partytury,                                                            czytanie a vista utworów  w fakturze dwugłosowej

- problematyka ćwiczeń metro- rytmicznych[ zapis testowy izolowanych grup rytmicznych , utrzymanych w szybkich tempach i prostych dyktand rytmicznych - pamięciowych

- problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne[ realizacja wokalna  wielodźwięków – D7,akordów z dodaną sekstą i innych czterodźwięków septymowych , akordu chopinowskiego, realizacja wokalna wielodźwięków –śpiew zespołowy ,, notacja ciągów akordowych , złożonych z wielodźwięków –określanie rodzajów i przewrotów wielodźwięków , czytanie a vista pionow akordowych w ustalonym przez pedagoga sposobie

metody dydaktyczne

- ćwiczenia percepcji i zapamiętywania  nowych struktur melodyczno-rytmicznych i harmonicznych

- realizacja testów i kolokwiów- dyktand

- praca domowa – transpozycja dyktand w wersji  wokalnej i instrumentalno-wokalnej

- czytanie  nut głosem

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- minimalna frekwencja = 60 % obecności

- zrealizowanie  w wersji zaliczenia wszystkich ćwiczeń wykonywanych w semestrze

- uzyskanie poprawnej oceny z egzaminu pisemnego.

 

Tematy egzaminacyjne :

- dyktando  polirytmiczne jedno i dwugłosowe,

- dyktando 2- głosowe  melodyczno – rytmiczne  z literatury muzycznej  [ wersja z nagrań CD],

- Test harmoniczny – notacja literowa przebiegów harmonicznych  w realizacji fortepianowej

- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu ustnego –[ z czytania a vista  ] w zakresie  faktury 1 – głosowej a cappella  w poszerzonej o chromatykę tonalności., czytania a vista kanonów  [.  Bertalotti , Mozart i inni ]

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczeniedr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 2/954/2560
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- ćwiczenia atonalności w fakturze 1 – głosowej i utrwalanie poszerzonej tonalności w fakturze dwugłosowej

[  ćwiczenia kształcące pamięć meliki  struktur atonalnych  ,ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych ]

- notacja dyktand  2 – głosowych  z nagrań CD

-ćwiczenia metro-rytmiczne  [ realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie klawiszowym ,  zapis  2- głosu rytmicznego z kontekstu utworu muzycznego]

- problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne  [ poznawanie nowych struktur dysonansowych , akordów alterowanych  - interpretacja wokalna wielodźwięków   , literowy zapis treści harmonicznej  z nagrań CD – wybór z literatury muzyki okresu Klasycyzmu

metody dydaktyczne

- realizacja  wskazanych przez pedagoga ćwiczeń na zajęciach i w domu

- testy i kolokwia

- notacja dźwiękowa  zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków  w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga- przy tablicy

- czytanie a vista  zespołowe w fakturze 3  i 4 – głosowej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- frekwencja na zajęciach-  minimalna 60%

- zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń

- zaliczenie testów i kolokwiów

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładegzamindr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 2/954/2561
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-ćwiczenia atonalności w fakturze 2 – głosowej [ odtwarzanie zapamiętanych , atonalnych  zwrotów  melodyczno- rytmicznych  w fakturze  dwugłosowej   , notacja głosu dolnego z faktury 2 – głosowej , notacja  wybiórcza – fragmentów z dwugłosu atonalnego , notacja całościowa dyktanda 2 – głosowego , atonalnego , korekta błędów w fakturze dwugłosu atonalnego  Korekta ilościowa – zaznaczenie miejsca zmian i korekta jakościowa – opis dźwiękowy , czytanie a vista w wersji wokalnej  przykładów  faktury 2 – głosu atonalnego,

- notacja dyktanda tonalnego , polifonizującego w fakturze trzygłosowej w wersji fortepianowej i instrumentalnej [ wybór trzech głosów  z  przestrzeni orkiestrowej obsady ]

- ćwiczenia metro-rytmiczne [ realizacja w praktyce trudniejszych fragmentów , wybranych z literatury muzycznej XX  i XXI wieku  - wybór ciekawszych przykładów  dokonany przez studenta, notacja  2-  głosowych dyktand rytmicznych  z jednym głosem w formie stałego ostinato

- ćwiczenia kształcące słyszenie harmoniczne [ realizacja wokalna wielodźwięków w zespołowym – 4 głosowym śpiewie , realizowanie zespołowe „ na żywo „ konstrukcji harmonicznej  , wielodźwięków dysonansowych , narzuconych  przez pedagoga , korekta błędów w fakturze  trzygłosu z zastosowaniem chromatyzacji]

metody dydaktyczne

- ćwiczenia pod opieką pedagoga

- praca w domu

- testy i kolokwia

- czytanie a vista

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 60% obecność na zajęciach , uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze IV , pozytywny wynik  egzaminu pisemnego i ustnego . Tematy egzaminu pisemnego:

- 2 – głosowe dyktando atonalne w wersji fortepianowej lub instrumentalnej

- test z korekty błędów  w fakturze 3  – głosowej

- literowy zapis treści harmonicznej  wybranego fragmentu z literatury symfonicznej   ,solowej – instrumentalnej , bądź wokalno- instrumentalnej  [ Muzyka  klasyczna  lub romantyczna – w zależności od poziomu grupy]

Tematyka egzaminu ustnego:

Poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego, czytanie a vista  2- głosu atonalnego, czytanie  utworów  wielogłosowych w  wersji wokalnej. UWAGA: Brak pozytywnej punktacji   w trzech  tematach  egzaminu pisemnego kwalifikuje się do oceny niedostatecznej   i  do powtórnego przystąpienia do egzaminu  w sesji poprawkowej.

wykonanie: www.ansta.pl