symbol | jezyk |
---|---|
2/954 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki - przygotowanie do czytania nut a vista w wersji wokalnej w fakturze 1 – 4 głosowej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- praktyka w zakresie kameralistyki - znajomość podstawowej literatury muzycznej instrumentu głównego - znajomość literatury orkiestrowej | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka W.:Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004 Bertalotti A.: 50 Zweistimmige Chorsolfeggien .Leipzig . Peters 1981 Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu . PWM Kraków 1978. Dobrowolska- Marucha D.: Dyktanda muzyczne . PWM Kraków 1988. Dobrowolska- Marucha D.: Ćwiczenia do kształcenia słuchu . PWM Kraków 1992. Dzielska J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu. PWM Kraków 1976 . zielska J.: Kształcenie słuchu muzycznego . PWN. Warszawa 1988. Głowski Eugeniusz : Dyktanda muzyczne AM Gdańsk 2010 Kowalska- Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności . A M Gdańsk 2000 Mozart W.A.:30 kanonów. Editio Musika . Budapeszt 1981. Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej . CEA Warszawa 1998 Targońska I.: Podstawy korekty błędów Akademia Muzyczne Warszawa 1998 Wacholc M.: Czytanie nut głosem I – III PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998 | |
bibliografia uzupełniająca | |
G. Bacewicz : Kwartety smyczkowe , Pieśni; B. Bartok : Kwartet III , H.M. Górecki : Monologi , Amen ; J. Haydn : Kwartety smyczkowe ,W. Kilar : zdrowaś Maria ; K. Penderecki Pasja [ fragmenty , Jutrznia [ fragmenty] ; F. Schubert : Pieśni , J. S . Bach : Chorały z Pasji Mateuszowej i Janowej , J. Brahms : Pieśni wybrane R. Schumann : Pieśni, K. Szymanowski : Stabat Mater ,I. Strawiński : Symfonia psalmów | |
efekty kształcenia - wiedza | |
zna problematykę słuchu muzycznego w jego parametrach i rozwoju | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
potrafi biegle czytać nuty a vista w fakturze jedno , 2 i 3 głosowej a cappella | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
odczuwa potrzebę stałego doskonalenia indywidualnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/954/2558 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne w fakturze 1 - głosowej [ ćwiczenia poczucia tonalnego i pamięci muzycznej] - ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze jedno i dwugłosu, dyktanda pamięciowe -reprodukcja ze słuchu 2- głosowych konstrukcji muzycznych , notacja głosu melodycznego , a następnie basowego z nagrań CD , i czytanie a vista utworów w fakturze 1 – głosu a cappella i z akompaniamentem literatury barokowej i klasycznej , czytanie a vista w fakturze 2 – głosowej utworów wokalnych – kanonów , realizacja testów korekty błędów w fakturze 1 – głosowej . - problematyka ćwiczeń metro- rytmicznych w fakturze jednogłosowej w wersji instrumentalnej – notacja ; odtwarzanie - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [ realizacja melodyczna –wokalna trójdźwięków , kształcenie świadomości znaczenia składników akordowych – lokalizacja prymy akordu, interpretacja postaci trójdźwięków, funkcyjne i literowe interpretowanie zapisu akordow. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.ćwiczenia ogólno –słuchowe , kształcące percepcje zjawisk muzycznych [ ćwiczenia w zapamiętywaniu trudniejszych zwrotów i sekwencji melodycznych , reprodukowanie ze słuchu przy instrumencie zapamiętanych struktur w fakturze 1 i 2 głosu] 2. notacja dyktand melodyczno- rytmicznych jednogłosowych w wersji fortepianowej i z nagrań CD 3. czytanie głosem a vista utworów tonalnych w fakturze jednogłosowej oraz kanonów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach minimalna - 60% - zaliczenie wszystkich ćwiczeń jednostkowych w semestrze - uzyskanie pozytywnych ocen kolokwialnych - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego w zakresie czytania a vista w fakturze jednogłosowej i 2- głosowej- kanonów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/954/2559 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- problematyka ćwiczeń poszerzonej tonalności w fakturze 1- głosu i 2-głosu tonalnego [poznanie metody „ dźwięków prowadzących „- wstępu do zagadnień chromatyki, -rozwijanie zapamiętywania struktur w poszerzonej tonalności , notacja dyktand muzycznych z nagrań CD o charakterze modulującym w fakturze 2- głosowej – głosy skrajne partytury, czytanie a vista utworów w fakturze dwugłosowej - problematyka ćwiczeń metro- rytmicznych[ zapis testowy izolowanych grup rytmicznych , utrzymanych w szybkich tempach i prostych dyktand rytmicznych - pamięciowych - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne[ realizacja wokalna wielodźwięków – D7,akordów z dodaną sekstą i innych czterodźwięków septymowych , akordu chopinowskiego, realizacja wokalna wielodźwięków –śpiew zespołowy ,, notacja ciągów akordowych , złożonych z wielodźwięków –określanie rodzajów i przewrotów wielodźwięków , czytanie a vista pionow akordowych w ustalonym przez pedagoga sposobie | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- ćwiczenia percepcji i zapamiętywania nowych struktur melodyczno-rytmicznych i harmonicznych - realizacja testów i kolokwiów- dyktand - praca domowa – transpozycja dyktand w wersji wokalnej i instrumentalno-wokalnej - czytanie nut głosem | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- minimalna frekwencja = 60 % obecności - zrealizowanie w wersji zaliczenia wszystkich ćwiczeń wykonywanych w semestrze - uzyskanie poprawnej oceny z egzaminu pisemnego.
Tematy egzaminacyjne : - dyktando polirytmiczne jedno i dwugłosowe, - dyktando 2- głosowe melodyczno – rytmiczne z literatury muzycznej [ wersja z nagrań CD], - Test harmoniczny – notacja literowa przebiegów harmonicznych w realizacji fortepianowej - uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu ustnego –[ z czytania a vista ] w zakresie faktury 1 – głosowej a cappella w poszerzonej o chromatykę tonalności., czytania a vista kanonów [. Bertalotti , Mozart i inni ] |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/954/2560 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- ćwiczenia atonalności w fakturze 1 – głosowej i utrwalanie poszerzonej tonalności w fakturze dwugłosowej [ ćwiczenia kształcące pamięć meliki struktur atonalnych ,ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych ] - notacja dyktand 2 – głosowych z nagrań CD -ćwiczenia metro-rytmiczne [ realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie klawiszowym , zapis 2- głosu rytmicznego z kontekstu utworu muzycznego] - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [ poznawanie nowych struktur dysonansowych , akordów alterowanych - interpretacja wokalna wielodźwięków , literowy zapis treści harmonicznej z nagrań CD – wybór z literatury muzyki okresu Klasycyzmu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- realizacja wskazanych przez pedagoga ćwiczeń na zajęciach i w domu - testy i kolokwia - notacja dźwiękowa zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga- przy tablicy - czytanie a vista zespołowe w fakturze 3 i 4 – głosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach- minimalna 60% - zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń - zaliczenie testów i kolokwiów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/954/2561 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-ćwiczenia atonalności w fakturze 2 – głosowej [ odtwarzanie zapamiętanych , atonalnych zwrotów melodyczno- rytmicznych w fakturze dwugłosowej , notacja głosu dolnego z faktury 2 – głosowej , notacja wybiórcza – fragmentów z dwugłosu atonalnego , notacja całościowa dyktanda 2 – głosowego , atonalnego , korekta błędów w fakturze dwugłosu atonalnego Korekta ilościowa – zaznaczenie miejsca zmian i korekta jakościowa – opis dźwiękowy , czytanie a vista w wersji wokalnej przykładów faktury 2 – głosu atonalnego, - notacja dyktanda tonalnego , polifonizującego w fakturze trzygłosowej w wersji fortepianowej i instrumentalnej [ wybór trzech głosów z przestrzeni orkiestrowej obsady ] - ćwiczenia metro-rytmiczne [ realizacja w praktyce trudniejszych fragmentów , wybranych z literatury muzycznej XX i XXI wieku - wybór ciekawszych przykładów dokonany przez studenta, notacja 2- głosowych dyktand rytmicznych z jednym głosem w formie stałego ostinato - ćwiczenia kształcące słyszenie harmoniczne [ realizacja wokalna wielodźwięków w zespołowym – 4 głosowym śpiewie , realizowanie zespołowe „ na żywo „ konstrukcji harmonicznej , wielodźwięków dysonansowych , narzuconych przez pedagoga , korekta błędów w fakturze trzygłosu z zastosowaniem chromatyzacji] | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- ćwiczenia pod opieką pedagoga - praca w domu - testy i kolokwia - czytanie a vista | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 60% obecność na zajęciach , uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze IV , pozytywny wynik egzaminu pisemnego i ustnego . Tematy egzaminu pisemnego: - 2 – głosowe dyktando atonalne w wersji fortepianowej lub instrumentalnej - test z korekty błędów w fakturze 3 – głosowej - literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu z literatury symfonicznej ,solowej – instrumentalnej , bądź wokalno- instrumentalnej [ Muzyka klasyczna lub romantyczna – w zależności od poziomu grupy] Tematyka egzaminu ustnego: Poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego, czytanie a vista 2- głosu atonalnego, czytanie utworów wielogłosowych w wersji wokalnej. UWAGA: Brak pozytywnej punktacji w trzech tematach egzaminu pisemnego kwalifikuje się do oceny niedostatecznej i do powtórnego przystąpienia do egzaminu w sesji poprawkowej. |