symbol | jezyk |
---|---|
2/951 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Orkiestra jest przedmiotem obowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności: - poznawanie literatury orkiestrowej, - poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki, - pogłębianie umiejętności czytania a'vista, - przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych, - uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego, - nauke wzajemnego słuchania, - rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdany egzamin wstępny na studia I stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Nie dotyczy | |
bibliografia podstawowa | |
Nie dotyczy | |
bibliografia uzupełniająca | |
Nie dotyczy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 90.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/951/2547 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 90.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/951/2548 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 90.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/951/2549 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 90.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/951/2550 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 90.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Zygmunt Rychert, | 2/951/2551 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry a w tym: nabycie nawyku i umiejętności takich cech wspólnego grania, jak: - topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa), - rytmiczna precyzja, - dbałość o szczegóły wszystkich detali, - skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy, - umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu, - granie w tzw. „pionach” rytmicznych, - rozróżnianie stylowej artykulacji (z epoki), - reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta, - zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej, - rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista, - przełamywanie i opanowanie tremy, - poznanie dodatkowych obowiązków związanych z graniem w orkiestrze (obowiązki koncertmistrza, inspektora, bibliotekarza). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrzów lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów. |