Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - skrzypce

symboljezyk
2/940
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Głównym celem nauczania przedmiotu Gra na skrzypcach jest gruntowne wykształcenie muzyka instrumentalisty, który ma opanowaną technikę gry na instrumencie oraz umiejętność samodzielnego rozwiązywani problemów wykonawczych i interpretacyjnych w stopniu pozwalającym na publiczne występy solo i w zespole kameralnym , podjęcie pracy w charakterze muzyka orkiestrowego, nauczyciela skrzypiec w szkolnictwie muzycznym I stopnia oraz podjęcie studiów II stopnia na kierunku Instrumentalistyka .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

-zaawansowanie instrumentalne na poziomie absolwenta klasy skrzypiec szkoły muzycznej II st.

- świadectwo maturalne

pozytywnie zdany egzamin wstępny

 

program egzaminu wstępnego:

 

 

Dwie kontrastujące części dowolnej sonaty lub partity na skrzypce solo J.S.Bacha

Dowolny kaprys

I lub II i III część dowolnego Koncertu skrzypcowego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

 

- koncerty Katedry Instrumentów Smyczkowych

- audycje klasowe

- seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów organizowane przez Katedrę.

Pomoce naukowe

- odpowiednie materiały nutowe

- sprzęt audiowizualny

- lustra /do obserwacji aparatu gry/

bibliografia podstawowa

 

T.Wroński – Zagadnienia gry skrzypcowej

C.Flesch – Sztuka gry skrzypcowej

Z.Jahnke,Z.Sitowski – Literatura skrzypcowa

J.Kusiak – Skrzypce od A do Z

F.Steinhausen – Fizjologia prowadzenia smyczka

 

bibliografia uzupełniająca

 

D.Boyden – Dzieje gry skrzypcowej

T.Wroński – Zdolni i niezdolni. O grze i antygrze na skrzypcach

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp.

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.) poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

Semestry

Instrumentalistyka
Instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzaminprof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/940/2508
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Egzamin:

 

 

2 kaprysy

Forma solowa – J.S.Bach, E.Ysaye, P.Hindemith itp.

Dowolny utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0wykładegzaminprof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/940/3234
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie techniczne:

 

2 dowolne kaprysy

 

Egzamin:

 

 

Dowolny koncert /w całości/

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.0wykładegzaminprof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/940/2510
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium:

 

Dowolna Sonata z fortepianem

 

Egzamin:

 

 

2 kaprysy

Forma solowa – J.S.Bach, E.Ysaye, P.Hindemith itp.

Dowolny utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.0wykładegzaminprof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/940/2512
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie techniczne:

 

2 dowolne kaprysy 

 

Egzamin:

 

Dowolny koncert /w całości/

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0013.0wykładegzaminprof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/940/2513
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium:

 

Dowolna Sonata z fortepianem

 

Egzamin:

 

 

2 kaprysy

Forma solowa – J.S.Bach, E.Ysaye, P.Hindemith itp.

Dowolny utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0013.0wykładegzaminprof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/940/2514
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Egzamin dyplomowy:

 

Dowolny koncert skrzypcowy

Dowolny kaprys

 

wykonanie: www.ansta.pl