Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Nauka akompaniamentu z czytaniem a'vista

symboljezyk
2/924polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Ø  Rozwinięcie umiejętności czytania a vista

Ø  Usprawnienie czytania w kluczach altowym i tenorowym

Ø  Nabycie umiejętności czytania partii instrumentów transponujących

Ø  Opanowanie zróżnicowanego repertuaru pianisty-akompaniatora (literatura oryginalna, wyciągi orkiestrowe, sonaty). Po ukończeniu czterosemestrowego kursu student nabędzie umiejętność samodzielnego przygotowania partii fortepianu oraz zdolność kreatywnej współpracy z solistą. Po opanowaniu przez studenta partii akompaniamentu dalsze zajęcia odbywają się przy współpracy z solistami (smyczkowcami, dęcistami, śpiewakami), zarówno studentami jak i pedagogami.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Promocja na drugi rok studiów licencjackich

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

bibliografia podstawowa

Przedstawiony już materiał do opanowania

bibliografia uzupełniająca

Ćwiczenia w starych kluczach, czytanie partytury chóralnej, utwory na cztery ręce i dwa fortepiany

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na fortepianie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, prof. Krystyna Suchecka, mgr Bożena Szull-Talar, 2/924/2460
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu romantycznego lub późniejszego (z wyjątkiem fortepianowych). Doskonalenie czytania a vista. Program egzaminu: wykonanie z solistą przygotowanego koncertu oraz czytanie a vista.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, prof. Krystyna Suchecka, mgr Bożena Szull-Talar, 2/924/2461
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie allegra sonatowego sonaty klasycznej oraz co najmniej jednego z utworów Szymanowskiego na skrzypce i fortepian bądź na głos i fortepian. Samodzielne przygotowanie wybranego innego utworu. Program egzaminu: allegra sonatowego sonaty klasycznej oraz co najmniej jednego z utworów Szymanowskiego na skrzypce i fortepian bądź na głos i fortepian oraz wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, prof. Krystyna Suchecka, mgr Bożena Szull-Talar, 2/924/2458
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie co najmniej półgodzinnego programu z udziałem śpiewaka i dęcisty lub smyczkowca zawierającego kompozycje: barokową, kantylenową i wirtuozowską, Doskonalenie czytania a vista. Program egzaminu: co najmniej półgodzinny występ z solistami plus czytanie a vista.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminprof. Jan Kulesza, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, prof. Krystyna Suchecka, mgr Bożena Szull-Talar, 2/924/2459
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu Mozarta (z wyjątkiem fortepianowych). Doskonalenie czytania w kluczach. Samodzielne przygotowanie wybranego innego utworu. Program egzaminu: wykonanie z solistą koncertu Mozarta oraz wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

 

wykonanie: www.ansta.pl