Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Akompaniament liturgiczny
symbol | jezyk |
4/6036 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Zarówno harmonia praktyczna,
akompaniament liturgiczny, jak i realizacja bc.zawierają się w
szeroko pojętej improwizacji i mają na celu zbudowanie podstaw do
szerszego rozwijania tej sztuki w ramach właściwego
przedmiotu o tej nazwie. Celem tego przedmiotu jest przygotowanie do wykonywania
harmonizacji melodii chorału gregoriańskiego oraz polskich śpiewów liturgicznych opartych na
melodyce chorału gregoriańskiego. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Gra na organach, harmonia praktyczna, podstawy harmonii i kontrapunktu, liturgika. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Chorał gregoriański - teoria i praktyka, śpiew liturgiczny, muzyka przestrzeni sakralnej. |
bibliografia podstawowa |
Ks. Jan Siedlecki, Śpiewnik kościelny,
The Liber usualis, Boston, USA, śpiewniki polskich śpiewów kościelnych,
K. Mrowiec, Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów XIX wieku,
W. Lewkowicz: Harmonia gregoriańska,
Ks. prof. I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. |
bibliografia uzupełniająca |
Misica Sacra, cz I - VI, Akademia Muzyczna w Gdańsku, podręczniki do harmonii i kontrapunktu. |
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 21/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/6036/16239 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Zdobycie umiejętności dobierania w odpowiednim stylu akompaniamentu do:
1. wszystkich śpiewów liturgicznych mszy św. i nabożeństw,
2. polskich śpiewów opartych na melodyce chorału gregoriańskiego.
|
metody dydaktyczne |
Wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/6036/16245 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Zdobycie umiejętności dobierania w odpowiednim stylu akompaniamentu do:
1. polskich śpiewów opartych na melodyce chorału gregoriańskiego
2. wszystkich śpiewów liturgicznych mszy św. i nabożeństw.
Wprowadzenie do harmonizacji melodii różnych form chorału gregoriańskiego |
metody dydaktyczne |
Wykłady, prezentacje przy instrumencie, ćwiczenia indywidualne w grupach do 2 os. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kolokwium z zadaniem wykonania harmonizacji wybranych przykładów spośród listy co najmniej 10 przygotowanych melodii. |