Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian klasyczny

symboljezyk
4/5948
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy pedagogicznej i artystycznej. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

indywidualnie dostosowane do umiejętności i stopnia zaawansowania studenta

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

improwizacja, czytanie a'vista, transponowanie, akompaniament

bibliografia podstawowa

Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności.

Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć:

Formy barokowe:

J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity

Formy klasyczne:

J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda

Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski,  F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt,

Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman

 

Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn

 

Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.

bibliografia uzupełniająca

dostosowana do indywidualnych potrzeb i stopnia zaawansowania studenta - gamy, utwory na 4 ręce,  ćwiczenia techniczne - wprawki

 

Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:


W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej
G. Sandor - O grze na fortepianie
H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna
A. Foldes - ABC pianisty
M. Niemira - Jak zdobyć i utrzymać technikę pianistyczną

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 21/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5948/16012
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5948/16047
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5948/16048
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5948/16049
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5948/16050
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5948/16051
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

wykonanie: www.ansta.pl