Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian klasyczny

symboljezyk
4/5914
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy pedagogicznej i artystycznej. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

indywidualnie dostosowane do umiejętności i stopnia zaawansowania studenta

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

improwizacja, czytanie a'vista, transponowanie, akompaniament

bibliografia podstawowa

Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności.

Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć:

Formy barokowe:

J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity

Formy klasyczne:

J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda

Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski,  F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt,

Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman

 

Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn

 

Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.

bibliografia uzupełniająca

dostosowana do indywidualnych potrzeb i stopnia zaawansowania studenta - gamy, utwory na 4 ręce,  ćwiczenia techniczne - wprawki

 

Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:


W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej
G. Sandor - O grze na fortepianie
H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna
A. Foldes - ABC pianisty
M. Niemira - Jak zdobyć i utrzymać technikę pianistyczną

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 21/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5914/15934
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5914/15913
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Piotr Ejsmont, dr hab. Tomasz Jocz, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5914/15969
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5914/15970
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Piotr Ejsmont, mgr Monika Kułakowska, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5914/15971
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
660.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Piotr Ejsmont, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Roksana Szreder, mgr Joanna Trzeciak, mgr Iwona Zaczkowska, 4/5914/15972
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy  techniki pianistycznej do zrealizowania).

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin

wykonanie: www.ansta.pl