Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygentura

symboljezyk
4/5837
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Doskonalenie techniki dyrygowania. 2. Zdobycie umiejętności analizy partytur współczesnych utworów chóralnych. 3. Poznanie i opracowanie dyrygenckie wybranych pozycji z literatury chóralnej o tematyce sakralnej z uwzględnieniem różnych stylów, epok muzycznych i obsad wykonawczych. 4. Przygotowanie do prowadzenia form instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. 5. Nabycie umiejętności dyrygowania i realizacji efektów sonorystycznych i fragmentów aleatorycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Z przedmiotu "dyrygentura" po każdym semestrze przeprowadza się przed komisją kolokwium, a po 4 semestrze egzamin (koncert dyplomowy). W skład komisji wchodzą pedagodzy przedmiotu, nie mniej niż trzy osoby. Przewodniczącym komisji jest Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej lub powołany przez Dziekana pedagog. Wymagania egzaminacyjne:1. Warunkiem przystąpienia do kolokwium (egzaminu) jest zaliczenie przewidzianego do realizacji programu w okresie semestru. 2. Utwory powinny być dyrygowane z pamięci. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się możliwość dyrygowania z partytury większych form wokalno-instrumentalnych. 3. Zdający powinien się wykazać: - umiejętnością śpiewania poszczególnych głosów z dyrygowanych partytur chóralnych - umiejętnością odtworzenia tych partytur na fortepianie - znajomością tekstu słownego, aparatu wykonawczego, znaków muzycznych i określeń w dyrygowanych utworach oraz biografii i twórczości autorów kompozycji. 4 Kolokwium i egzamin podlegają ocenie z punktacją.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

nie dotyczy

bibliografia podstawowa

SEMESTR I i II J.Lasocki „Z pieśnią" z. IV J.Świder „Beatus vir" A.Koszewski „Alleluja", „Miserere" T.Paciorkiewicz "Ave Regina Caelorum" T.Szeligowski „Angeli słodko śpiewali" O. di Lasso „O la! O che bon eco" (2 chóry) A.Koszewski „Trzy utwory eufoniczne" (2 chóry) M.Jasiński „In terra pax" (2 chóry) A. Hakenberger „Dulcis Jesu Pie Deus" (2 chóry) " In Festo Omnium Sanctorum" (2 chóry) F. Mendelssohn-Bartholdy "Dwa psalmy" op. 78 (2 chóry) Utwory wokalno-instrumentalne (fragmenty) J.S.Bach Kantaty Msza h-moll Pasja wg. Św. Mateusza Pasja wg. Św. Jana Magnificat G.F. Haendel Oratorium „Mesjasz" „Dixit Dominus" W.A. Mozart „Eine kleine Nachtmusik" (orkiestra smyczkowa) G.F. Haendel „Concerti grossi" V, VIII (orkiestra smyczkowa) Dankowski-Krenz „Symfonia in D" (orkiestra smyczkowa) H.M. Górecki „Trzy utwory w dawnym stylu" (orkiestra smyczkowa) W.A. Mozart „Divertimento F-dur" (orkiestra smyczkowa i 2 corni) W.A.Mozart uwertury "Don Juan", "Wesele Figara" wybrane części z symfonii L.v Beethoven uwertury "Egmont", "Coriolan" wybrane części z symfonii J.Haydn wybrane części z symfonii SEMESTR III i IV

bibliografia uzupełniająca

nie dotyczy

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 21/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/5837/15836
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Część A: 1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden dowolny o wyższym stopniu trudności. 2. Utwór na orkiestrę symfoniczną (ca 7-10 min.) uwertura lub część symfonii.

Część B: Poprowadzenie 15-minutowej próby z chórem wydziałowym (chór żeński, chór męski, zespół wokalny dla praktyk studenckich). Praca nad odczytaniem i interpretacją nieznanego zespołowi utworu chóralnego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/5837/15959
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Część A: 1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden dowolny o wyższym stopniu trudności. 2. Utwór na orkiestrę symfoniczną (ca 7-10 min.) uwertura lub część symfonii.

Część B: Poprowadzenie 15-minutowej próby z chórem wydziałowym (chór żeński, chór męski, zespół wokalny dla praktyk studenckich). Praca nad odczytaniem i interpretacją nieznanego zespołowi utworu chóralnego.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/5837/15960
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

 

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Część A: 1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden dowolny o wyższym stopniu trudności. 2. Utwór na orkiestrę symfoniczną (ca 7-10 min.) uwertura lub część symfonii.

Część B: Poprowadzenie 15-minutowej próby z chórem wydziałowym (chór żeński, chór męski, zespół wokalny dla praktyk studenckich). Praca nad odczytaniem i interpretacją nieznanego zespołowi utworu chóralnego.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/5837/15961
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Część A: 1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden dowolny o wyższym stopniu trudności. 2. Utwór na orkiestrę symfoniczną (ca 7-10 min.) uwertura lub część symfonii.

Część B: Poprowadzenie 15-minutowej próby z chórem wydziałowym (chór żeński, chór męski, zespół wokalny dla praktyk studenckich). Praca nad odczytaniem i interpretacją nieznanego zespołowi utworu chóralnego.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
522.503.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/5837/15962
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Część A: 1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden dowolny o wyższym stopniu trudności. 2. Utwór na orkiestrę symfoniczną (ca 7-10 min.) uwertura lub część symfonii.

Część B: Poprowadzenie 15-minutowej próby z chórem wydziałowym (chór żeński, chór męski, zespół wokalny dla praktyk studenckich). Praca nad odczytaniem i interpretacją nieznanego zespołowi utworu chóralnego.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
622.503.0wykładegzamindr hab. Sławomir Bronk, prof. dr hab. Waldemar Górski, prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, dr hab. Karol Kisiel, dr hab. Michał Kozorys, dr hab. Małgorzata Kuchtyk, dr Błażej Połom, prof. dr hab. Marek Rocławski, dr Beata Śnieg, prof. dr hab. Marcin Tomczak, dr hab. Anna Wilczewska, dr hab. Beata Wróblewska, 4/5837/15963
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Współczesne utwory chóralne o wyższym stopniu trudności: ^ notacja ^ polimetria ^ polichóralność 2. Problematyka prowadzenia form wokalno-instrumentalnych: ^ ustawienie zespołów wykonawczych > synchronizacja gry organów lub orkiestry ze śpiewem chóru i solistów > proporcje dynamiczne pomiędzy grupami wykonawczymi

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Część A: 1. Dwa utwory chóralne: - jeden polichóralny, - jeden dowolny o wyższym stopniu trudności. 2. Utwór na orkiestrę symfoniczną (ca 7-10 min.) uwertura lub część symfonii.

Część B: Poprowadzenie 15-minutowej próby z chórem wydziałowym (chór żeński, chór męski, zespół wokalny dla praktyk studenckich). Praca nad odczytaniem i interpretacją nieznanego zespołowi utworu chóralnego.

 

wykonanie: www.ansta.pl