Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Orkiestra kameralna Pro Musica Nova

symboljezyk
2/5746
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Orkiestra jest przedmiotem nieobowiązkowym realizowanym na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Kształcenie ma na celu w szczególności:

  • poznawanie literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
  • przybliżenie muzykom orkiestry głównych stylów i kierunków muzyki współczesnej poprzez próby praktycznej realizacji współczesnych partytur (w tym partytur autorstwa studentów klasy kompozycji) w czasie zajęć,
  • poszerzanie wiedzy z zakresu kameralistyki ze szczególnym oparciem na środki i techniki,
  • wykonawcze muzyki XX i XXI wieku,
  • pogłębianie umiejętności czytania a'vista,
  • przygotowanie do gry w zespołach orkiestrowych,
  • uświadomienie konieczności dyscypliny instrumentalnej w zakresie realizacji elementów dzieła muzycznego,
  • nauka wzajemnego słuchania,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego odczytywania i reagowania na ruchy dyrygenta, w szczególności w zakresie technik dyrygenckich stosowanych w wykonawstwie szeroko pojętej muzyki współczesnej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • zdany egzamin wstępny na studia I lub II stopnia
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • propedeutyka muzyki współczesnej
bibliografia podstawowa

-

bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie fortepian (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 2/5746/15699
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 2/5746/15695
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 2/5746/15703
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 2/5746/15705
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku,
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku,
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie

obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali 10–25 punktów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Szymon Morus, 2/5746/15707
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie harmonijnej, zespołowej współpracy w ramach orkiestry, w tym: nabycie nawyku i umiejętności niezbędnych w szczególności przy wykonywaniu muzyki współczesnej:

  • realizacja nowych technicznych środków wykonawczych oraz niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku,
  • dążenia do topliwego grupowego brzmienia (intonacja grupowa),
  • rytmiczna precyzja,
  • dbałość o szczegóły wszystkich detali,
  • skontrastowane operowanie niuansami i odcieniami barwy,
  • umiejętność tworzenia odpowiedniego klimatu,
  • granie w tzw. „pionach” rytmicznych,
  • reagowanie na ruchy i technikę dyrygenta w szczególności dotyczących kompozycji XX i XXI wieku,
  • zapoznanie studentów z kanonem literatury orkiestrowej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów XX i XXI wieku
  • ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku oraz
  • zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej, a w konsekwencji otwarcie na nową estetykę,
  • rozwijanie biegłości technicznej i umiejętności grania a’vista,
  • przełamywanie i opanowanie tremy.
metody dydaktyczne

Próby całej orkiestry z dyrygentem lub próby sekcyjne (na polecenie dyrygenta) prowadzone przez koncertmistrza lub kierowników grup – całość uwieńczona publicznym koncertowym wykonaniem przygotowanego repertuaru.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na podstawie ciągłej obserwacji zaangażowania studenta w orkiestrze, jego stopnia aktywności, dyscypliny zespołowej (nie tylko muzycznej), dokładności, rzetelności, grania z wyobraźnią, polotem, orkiestrowym rozmachem a także znajomości problemów ogólno-orkiestrowych (nie tylko swojej grupy), czujnej reakcji na gest dyrygenta. Przedmiot zaliczany i oceniany jest na podstawie

obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Oceny są wystawiane na koniec każdego semestru, wraz z punktacją w skali od 0 do 25 punktów.

wykonanie: www.ansta.pl