symbol | jezyk |
---|---|
2/5745 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Akwizycja języka niemieckiego przy zorientowaniu tematycznym na zagadnienia o charakterze akademickim, które z reguły nie są uwzględniane na wcześniejszym etapie nauki: 1) w zakresie ogólnojęzykowym – wspólna historia, wspólne postacie historyczne, etymologia nazewnictwa muzycznego, niemieckie muzyczne określenia wykonawcze na tle epoki, niemieckie nazewnictwo polskich obiektów geograficznych, polskie nazewnictwo niemieckich obiektów geograficznych, nazwiska niemieckie w tradycji polskiej, imiona niemieckie w tradycji polskiej, Niemcy w Polsce i Polacy w Niemczech, kształtowanie się języka niemieckiego, porównanie historii kształtowania się krajów niemieckiego kręgu językowego i Polski; 2) w zakresie muzycznym – zapoznanie się z tekstem naukowym (instrumentologia, muzykologia), zapoznanie się z tekstami literackimi, do których napisano muzykę (pieśń, aria, chorał), ze szczególnym uwzględnieniem korelacji słowa z melodyką, zapoznanie się ze stylistyką programu koncertu (układ, dobór tekstu, ortografia), zapoznanie się z korespondencją fachową z dziedziny organizacji życia muzycznego. Wszystkie tematy prowadzone w kierunku praktycznego wykorzystania zdobytych umiejętności. Dobór poszczególnych tematów, sposób ich przeprowadzenia oraz próg zaliczenia w znacznym stopniu uzależniony od umiejętności wstępnych, możliwości i zainteresowań grupy studentów. Cele kształcenia:
Student studiów magisterskich na egzaminie powinien wykazać stopień znajomości języka na poziomie B2+ zgodnie z Europejskim systemem opisu kształcenie językowego Rady Europy. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Kurs jest prowadzony z wykorzystaniem tekstów autentycznych, nie jest związany z konkretnym podręcznikiem bazowym, lecz w oparciu o materiały dydaktyczne sporządzone przez prowadzącego wykładowcę na podstawie różnych źródeł tekstów. Jako źródła wykorzystywane są również artykuły prasowe oraz literatura fachowa dostępna w Bibliotece Głównej AM, w tym encyklopedia Musikgeschichte und Gegenwart, czasopisma muzyczne, czasopisma ogólne, libretta, teksty pieśni, kantat i oratoriów. Jako pomoc do gramatyki polecane są kompendia: Dreyer Schmitt, Praktyczna gramatyka języka niemieckiego lub jej wersja jednojęzyczna: Lern- und Übungsbuch der deutschen Grammatik oraz Hall Scheiner, Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene. Przewidziane jest zaznajomienie studentów z układem różnego typu słowników specjalistycznych wydawnictw Duden, Brockaus, Wahrig, Pons, Langenscheidt oraz narzędziami językowymi dostępnymi w Internecie. | |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy (K_W14) - posiada znajomość słownictwa specjalistycznego z dziedziny muzyki, instrumentalistyki, wokalistyki, dyrygentury, mediów (K_W12) - posiada znajomość zasad wymowy i gramatyki języka angielskiego (K_W12, K_W14) - rozumie teksty utworów oraz wywiady odsłuchanych w języku angielskim (K_W12, K_W14) - posiada niezbędną wiedzę w celu umiejętnego dotarcia do potrzebnych informacji i korzystania z nich (słowniki, gramatyki podręczne, strony internetowe) (K_W12) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności językowe do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych (K_U01, K_U08) - potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł obcojęzycznych (K_U11) - posiada umiejętność zastosowania w praktyce zasad wymowy angielskiej oraz podstawowych zasad gramatycznych języka angielskiego (K_U11) - posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę obcojęzycznych prac innych autorów (K_U12) - wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_U13, K_U15) - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku obcym (K_U15) - w sposób odpowiedzialny podchodzi do występów publicznych i wykazuję się umiejętności nawiązania kontaktu w języku obcym (K_U16) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych (K_K01) - podejmuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagające współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki w języku obcym (K_K03) - posługując się językiem obcym przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym (K_K04) - świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia języka obcego (K_K05) - prowadzi negocjacje i koordynuje właściwą organizację przedsięwzięcia w języku obcym (K_K06) - prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie w języku obcym, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi (K_K09) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Tadeusz Szefler, as. mgr, | 2/5745/15698 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Tadeusz Szefler, as. mgr, | 2/5745/15702 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|