Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - organy

symboljezyk
2/5456
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Realizacja podstawowego repertuaru organowego

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • interpretacja problemów wykonawczych w dziełach mistrzów od renesansu do epoki współczesnej

  • podstawowe zasady rejestrowania utworów

  • podstawowe zagadnienia dotyczące budowy organów

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy muzyka solisty/kameralisty – pod względem artystycznym i emocjonalnym

  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach, konkursach muzyki organowej, otwartość na różne interpretacje, czynny i bierny udział w życiu muzycznym miasta poprzez uczestniczenie w koncertach, konkursach, przesłuchaniach, sesjach muzyki organowej.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa: Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.

  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe

  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn

  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.

  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann

A także niżej wymienione lektury:

  • Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970

  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)

bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe

  • Muzyka włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.

  • Muzyka XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.

  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.

  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-

  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972

  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000

  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (organy) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/5456/14726
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu V i VI semestru to przygotowanie recitalu na który składają się: jedno z dużych dzieł J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz jeden chorał (np. lipski lub z Klavieruebung cz. III), a także duże dzieło romantyczne.

W semestrze realizowany jest dodatkowy program, na który składają się dzieła z zakresu muzyki dawnej i współczesnej.

Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

rogram studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych co 2 tygodnie.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 

Zajęcia indywidualne w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

 

Student ma prawo uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu licencjackiego (semestr VI) wynosi ok. 45 min.

wykonanie: www.ansta.pl