Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/5447polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Realizacja podstawowego repertuaru organowego

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • interpretacja problemów wykonawczych w dziełach mistrzów od renesansu do epoki współczesnej

  • podstawowe zasady dotyczące rejestrowania utworów

  • podstawowe zagadnienia dotyczące budowy organów

  • praca nad umiejętnością „współpracy” z przestrzenią akustyczną w kościołach

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy muzyka solisty – pod względem artystycznym emocjonalnym

  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego na Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej w Gdańsku.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach, konkursach muzyki organowej, otwartość na różne interpretacje.

Czynny i bierny udział w życiu muzycznym miasta poprzez uczestniczenie w koncertach, konkursach, przesłuchaniach, sesjach muzyki organowej.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa:Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe
  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn.
  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.
  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann
  • Francuska muzyka romantyczna/neoromantyczna: C. Franck, L. Vierne,
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970
  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979
  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
  • Organy i muzyka organowa I-XII, Gdańsk 1977-2003 (wybrane artykuły)
  • Beckmann, Klaus: Repertorium Orgelmusik 1150-2000 t. I, Mainz 2001
bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe
  • Muzyka włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.
  • Muzyka XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.
  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-
  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (organy) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/5447/14702
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz Sonatę triową, a także utwory przedbachowskie i muzykę romantyczną.

Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/5447/14707
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz Sonatę triową, a także utwory przedbachowskie i muzykę romantyczną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/5447/14710
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program III i IV semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz chorały (np. lipskie, schueblerowskie, z Klavieruebung cz. III), a także muzykę dawną (tabulatury, muzyka północnoniemiecka, południowoniemiecka), muzykę romantyczną oraz współczesną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/5447/14715
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program III i IV semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja i fuga) oraz chorały (np. lipskie, schueblerowskie, z Klavieruebung cz. III), a także muzykę dawną (tabularuty, muzyka północnoniemiecka, południowoniemiecka). muzykę romantyczną oraz współczesną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/5447/14720
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu V i VI semestru to przygotowanie recitalu na który składają się: jedno z dużych dzieł J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz jeden chorał (np. lipskii lub z Klavieruebung cz. III), a także duże dzieło romantyczne
Realizacja dodatkowego programu na który składają się dzieła z zakresu muzyki dawnej i współczesnej.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu w V semestrze wynosi 30 min.

wykonanie: www.ansta.pl