symbol | jezyk |
---|---|
2/5444 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem wykonawczym instrumentalisty, ugruntowanie bądź nabycie świadomości różnic w technice gry na fortepianie i organach, eliminacja braków w technice gry na fortepianie, uświadomienie konieczności realizacji elementów wykonania, (takich jak: dynamika, barwa dźwięku, agogika) niezależnej od rodzaju instrumentu, utrwalenie świadomości muzycznej w zakresie konstrukcji złożonych form muzycznych (np. sonata), budowanie świadomości umożliwiającej jak najpełniejszą recepcję dzieła muzycznego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne, realizowane w semestrze 1 i 2 jako przedmiot obowiązkowy, w 5 i 6 - do wyboru. | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagane jest minimum elementarne przygotowanie w zakresie gry na fortepianie. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zalecany udział w koncertach, słuchanie nagrań muzyki fortepianowej | |
bibliografia podstawowa | |
W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM Kraków 1963 G. Sandor - O grze na fortepianie. Gest, dźwięk i wyraz, PWN Warszawa 1994 S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej, Unia Katowice, 1998 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura traktująca o szeroko pojętej interpretacji dzieła muzycznego ze szczególnym uwzględnieniem realizacji tego dzieła na fortepianie. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/5444/14699 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:
Roczne minimum programowe:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Kolokwium obejmuje wykonanie 3 pozycji: etiuda, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/5444/14704 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:
Roczne minimum programowe:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Kolokwium obejmuje wykonanie 3 pozycji: etiuda, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/5444/14708 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:
Roczne minimum programowe:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Kolokwium obejmuje wykonanie 3 pozycji: etiuda, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/5444/14713 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.
Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:
Roczne minimum programowe:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie czwartego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Zaliczenie obejmuje wykonanie 4 pozycji: 2 etiudy o zróżnicowanej problematyce wykonawczej, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru. |