Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian dla organistów

symboljezyk
2/5444polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem wykonawczym instrumentalisty, ugruntowanie bądź nabycie świadomości różnic w technice gry na fortepianie i organach, eliminacja braków w technice gry na fortepianie, uświadomienie konieczności realizacji elementów wykonania, (takich jak: dynamika, barwa dźwięku, agogika) niezależnej od rodzaju instrumentu, utrwalenie świadomości muzycznej w zakresie konstrukcji złożonych form muzycznych (np. sonata),  budowanie świadomości umożliwiającej jak najpełniejszą recepcję dzieła muzycznego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne, realizowane w semestrze 1 i 2 jako przedmiot obowiązkowy, w 5 i 6 - do wyboru.
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagane jest minimum elementarne przygotowanie w zakresie gry na fortepianie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zalecany udział w koncertach, słuchanie nagrań muzyki fortepianowej

bibliografia podstawowa

W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM Kraków 1963

G. Sandor - O grze na fortepianie. Gest, dźwięk i wyraz, PWN Warszawa 1994

S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej, Unia Katowice, 1998

bibliografia uzupełniająca

Literatura traktująca o szeroko pojętej interpretacji dzieła muzycznego ze szczególnym uwzględnieniem realizacji tego dzieła na fortepianie.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (organy) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Paweł Rydel, prof. AM, 2/5444/14699
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

  • uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki
  • rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem techniki palcowej
  • praca nad brzmieniem instrumentu: różnicowanie brzmieniowe poziome i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu form i gatunków muzycznych wszystkich epok i stylów

Roczne minimum programowe:

  • 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze
  • 2 utwory klasyczne (sonatina, sonata, wariacje, rondo), przy czym w wypadku formy kilkuczęściowej obowiązuje wykonanie jednej bądź dwóch części w semestrze (allegro sonatowe bądź część wolna i finał sonaty)
  • 2 utwory kantylenowe bądź z elementami kantyleny z epoki romantyzmu lub późniejsze
metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające:

  • omówienie wykonania studenta
  • możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych
  • pokaz gry pedagoga
  • analizę tekstu partytury
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Kolokwium obejmuje wykonanie 3 pozycji: etiuda, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia  pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Paweł Rydel, prof. AM, 2/5444/14704
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

  • uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki
  • rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem techniki palcowej
  • praca nad brzmieniem instrumentu: różnicowanie brzmieniowe poziome i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu form i gatunków muzycznych wszystkich epok i stylów

Roczne minimum programowe:

  • 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze
  • 2 utwory klasyczne (sonatina, sonata, wariacje, rondo), przy czym w wypadku formy kilkuczęściowej obowiązuje wykonanie jednej bądź dwóch części w semestrze (allegro sonatowe bądź część wolna i finał sonaty)
  • 2 utwory kantylenowe bądź z elementami kantyleny z epoki romantyzmu lub późniejsze
metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające:

  • omówienie wykonania studenta
  • możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych
  • pokaz gry pedagoga
  • analizę tekstu partytury
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Kolokwium obejmuje wykonanie 3 pozycji: etiuda, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia  pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Paweł Rydel, prof. AM, 2/5444/14708
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

  • uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki
  • rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem techniki palcowej
  • praca nad brzmieniem instrumentu: różnicowanie brzmieniowe poziome i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu form i gatunków muzycznych wszystkich epok i stylów

Roczne minimum programowe:

  • 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze
  • 2 utwory klasyczne (sonatina, sonata, wariacje, rondo), przy czym w wypadku formy kilkuczęściowej obowiązuje wykonanie jednej bądź dwóch części w semestrze (allegro sonatowe bądź część wolna i finał sonaty)
  • 2 utwory kantylenowe bądź z elementami kantyleny z epoki romantyzmu lub późniejsze
metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające:

  • omówienie wykonania studenta
  • możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych
  • pokaz gry pedagoga
  • analizę tekstu partytury
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie każdego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Kolokwium obejmuje wykonanie 3 pozycji: etiuda, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia  pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Paweł Rydel, prof. AM, 2/5444/14713
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wymagania repertuarowe uwarunkowane są poziomem zaawansowania studenta; zasadniczo uwzględnia się program obowiązujący w szkole muzycznej II stopnia.

 

Podczas zajęć realizowane są następujące założenia:

  • uporządkowanie umiejętności przyswojonych podczas dotychczasowej nauki
  • rozwinięcie techniki gry obu rąk, ze szczególnym uwzględnieniem techniki palcowej
  • praca nad brzmieniem instrumentu: różnicowanie brzmieniowe poziome i hierarchizacja planów dźwiękowych utworu, pedalizacja
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w wykonaniu form i gatunków muzycznych wszystkich epok i stylów

Roczne minimum programowe:

  • 4 etiudy lub utwory o podobnym charakterze
  • 2 utwory klasyczne (sonatina, sonata, wariacje, rondo), przy czym w wypadku formy kilkuczęściowej obowiązuje wykonanie jednej bądź dwóch części w semestrze (allegro sonatowe bądź część wolna i finał sonaty)
  • 2 utwory kantylenowe bądź z elementami kantyleny z epoki romantyzmu lub późniejsze
metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające:

  • omówienie wykonania studenta
  • możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych
  • pokaz gry pedagoga
  • analizę tekstu partytury
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zakończenie czwartego semestru obowiązuje wykonanie części utworów składających się na roczne minimum programowe. Zaliczenie obejmuje wykonanie 4 pozycji: 2 etiudy o zróżnicowanej problematyce wykonawczej, allegro sonatowe (lub dwie inne części sonaty klasycznej) lub wariacje, lub rondo, utwór kantylenowy lub z elementami kantyleny z XIX w lub późniejszy. Obowiązuje wykonanie przynajmniej jednego utworu z pamięci. Ocenę wystawia  pedagog prowadzący biorąc pod uwagę poziom artystyczny i techniczny wykonania oraz pracę w ciągu semestru.

wykonanie: www.ansta.pl