symbol | jezyk |
---|---|
2/5409 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Program nauczania w zakresie studiów orkiestrowych ma na celu przygotowanie studenta do pracy w orkiestrze w charakterze muzyka orkiestrowego, stworzenie studentowi warunków do rozwoju oraz rozwinięcie jego muzycznych i technicznych umiejętności w szerokim repertuarze orkiestrowym charakterystyka przedmiotu obejmuje zachowania społeczne, które pomagają w działalności zespołowej, radzenie sobie z nowym repertuarem, umiejętność przygotowania harfy do wykonania dzieła orkiestrowego
| |
sposób realizacji | |
grupowe zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Praca nad repertuarem orkiestrowym polega na zapoznaniu studenta z literaturą orkiestrową - symfoniczną i operową na przestrzeni wieków w kolejności chronologicznej – w przypadku harfy od Baroku do Współczesności Zapoznanie studenta z wybranymi, ważnymi, znaczącymi dla instrumentu fragmentami muzyki orkiestrowej oraz praca nad opanowaniem tych partii w sposób perfekcyjny. Przygotowanie studenta do wykonania najważniejszych kadencji i partii solowych zarówno w dziełach operowych jak i symfonicznych. Analiza porównawcza różnych wykonań i kształtowanie indywidualnej estetyki wykonawczej studenta
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Studentom zaleca się uczestniczenie w charakterze słuchacza w koncertach odbywających się na profesjonalnych estradach – również w internecie analiza porównawcza różnych wykonań. Granie gam i pasaży przez wszystkie trzy lata studiowania. Przygotowywanie partii w duetach( jeżeli w utworach grają dwie harfy) Ćwiczenia a vista Gromadzenie głosów orkiestrowych harfy w poznawanych utworach
| |
bibliografia podstawowa | |
a) Helga Storck – Orchester – Probespiel harfe wyd Schott 1994 b) Hans Joachim Zingel – Neue Harfenlehre – Geschichte-Spielart – Musik in vier Banden c) Henriette Renie – Difficult Passages from Symphonic and Dramatic Works d) Orkiestrowyje Trudnosti z dzieł Piotra Czajkowskiego e) Anna Sikorzak-Olek – Studia orkiestrowe – Harfa w utworach polskich kompozytorów
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Biografie twórców poznawanych dzieł, Analiza okoliczności powstania i budowy dzieła Gromadzenie nagrań utworów z ważnymi partiami harfy
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Znajomość najważniejszych partii harfy z literatury orkiestrowej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Umiejętność zagrania 15 najważniejszych kadencji harfowych w utworach symfonicznych i orkiestrowych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Umiejętność współpracy z dyrygentem i członkami orkiestry |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5409/16604 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści nauczania w pierwszym roku kursu: – Historia budowy harfy i pierwsze zastosowanie harfy w utworach orkiestrowych – Piotr Czajkowski - Początek XIX wieku – Berlioz – Muzyka Romantyczna. Dzieła operowe - Druga połowa XIX wieku Dzieła symfoniczne - Najczęściej wykonywane utwory końca XIX wieku - Koniec XIX wieku Smetana , Bruch
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Słuchanie nagrań różnych wykonań wraz z nutami Przedstawianie różnych możliwości palcowania Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie połowy z wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów
Wymagane kadencje na zaliczenie kursu (4 semestry) : Kadencje i fragmenty dzieł obowiązkowe 1 Feliks Nowowiejski (1877-1946) - „ Legenda Bałtyku” kadencja 2.Piotr Czajkowski (1840-1893) - „Dziadek do Orzechów” Pas de Deux 3. Piotr Czajkowski - „Dziadek do Orzechów” Walc kwiatów kadencja 4. Piotr Czajkowski - „Jezioro Łabędzie” kadencja 5. Piotr Czajkowski - „Śpiąca królewna” kadencja 6. Gaetano Donizetti (1797-1848) - „Lucia di Lammermoor” Akt 2 Kadencja D-dur 7. Jacques Offenbach(1819-1880) - „Opowieści Hoffmanna” Barcarolle I h. 8. Gioacchino Rossini(1792-1868) - „Otello” kadencja opr. H.J.Zingel 3 tom 9. Richard Wagner (1813-1883) - „Walkirie” Magia Ognia” opr. H.Storck 10. Richard Wagner - „Tannhauser” śpiew Tannhausera Akt.2 opr. H. Storck 11. Benjamin Britten (1913-1976) - „The Young Person’s Guide to Orchestra” kadencja 12. Maurice Ravel (1875-1937) - Koncert fortepianowy G dur kadencja 13. Maurice Ravel - „Tzigane” kadencja 14. Bedrich Smetana (1824-1884) - „Moja Ojczyzna” – Vysehrad kadencja 15. M. Rimski-Korsakow „Kaprys Hiszpański” kadencja
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5409/16603 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści nauczania w pierwszym roku kursu: – Historia budowy harfy i pierwsze zastosowanie harfy w utworach orkiestrowych – Piotr Czajkowski - Początek XIX wieku – Berlioz – Muzyka Romantyczna. Dzieła operowe - Druga połowa XIX wieku Dzieła symfoniczne - Najczęściej wykonywane utwory końca XIX wieku - Koniec XIX wieku Smetana, Bruch
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Słuchanie nagrań różnych wykonań wraz z nutami Przedstawianie różnych możliwości palcowania Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5409/16605 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści nauczania w II roku studiów: - Koloryt Hiszpański - Muzyka Francuska – Offenbach, Dukas, Puccini, Debussy, Faure - Maurice Ravel - Richard Wagner - Muzyka początku XX wieku Strawiński, Britten - Muzyka XX wieku Bartok, Berio - Dzieła orkiestrowe polskich kompozytorów
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Słuchanie nagrań różnych wykonań wraz z nutami Przedstawianie różnych możliwości palcowania Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5409/16606 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści nauczania w pierwszym roku kursu: – Historia budowy harfy i pierwsze zastosowanie harfy w utworach orkiestrowych – Piotr Czajkowski - Początek XIX wieku – Berlioz – Muzyka Romantyczna. Dzieła operowe - Druga połowa XIX wieku Dzieła symfoniczne - Najczęściej wykonywane utwory końca XIX wieku - Koniec XIX wieku Smetana, Bruch
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Słuchanie nagrań różnych wykonań wraz z nutami Przedstawianie różnych możliwości palcowania Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów
|