Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Studia orkiestrowe, harfa

symboljezyk
2/5409polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Program nauczania w zakresie studiów orkiestrowych ma na celu przygotowanie studenta do pracy w orkiestrze w charakterze muzyka orkiestrowego,

stworzenie studentowi warunków do rozwoju oraz rozwinięcie  jego muzycznych i technicznych umiejętności w szerokim repertuarze orkiestrowym

charakterystyka przedmiotu obejmuje zachowania społeczne, które pomagają w działalności zespołowej, radzenie sobie z nowym repertuarem, umiejętność przygotowania harfy do wykonania dzieła orkiestrowego

 

sposób realizacji
grupowe zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Praca nad repertuarem orkiestrowym polega na zapoznaniu studenta z literaturą orkiestrową -

symfoniczną i operową na przestrzeni wieków w kolejności chronologicznej – w przypadku harfy od Baroku do Współczesności

Zapoznanie studenta z wybranymi, ważnymi, znaczącymi dla instrumentu fragmentami muzyki

orkiestrowej oraz praca nad opanowaniem tych partii w sposób perfekcyjny.

Przygotowanie studenta do wykonania najważniejszych kadencji i partii solowych zarówno w dziełach operowych jak i symfonicznych. Analiza porównawcza różnych wykonań i kształtowanie indywidualnej estetyki wykonawczej studenta

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Studentom zaleca się uczestniczenie w charakterze słuchacza w koncertach odbywających się na

profesjonalnych estradach – również w internecie

 analiza porównawcza różnych wykonań.

Granie gam i pasaży przez wszystkie trzy lata studiowania.

Przygotowywanie partii w duetach( jeżeli w utworach grają dwie harfy)

Ćwiczenia a vista

Gromadzenie głosów orkiestrowych  harfy w poznawanych utworach

 

bibliografia podstawowa

a) Helga Storck – Orchester – Probespiel  harfe wyd Schott 1994

b) Hans Joachim Zingel – Neue Harfenlehre – Geschichte-Spielart –

                                              Musik in     vier Banden

c) Henriette Renie – Difficult Passages from Symphonic and Dramatic Works

d) Orkiestrowyje Trudnosti  z dzieł Piotra Czajkowskiego

e) Anna Sikorzak-Olek – Studia orkiestrowe – Harfa w utworach polskich kompozytorów

 

bibliografia uzupełniająca

Biografie twórców poznawanych dzieł,

Analiza okoliczności powstania i budowy dzieła

Gromadzenie nagrań utworów z ważnymi partiami harfy

 

efekty kształcenia - wiedza

Znajomość najważniejszych partii harfy z literatury orkiestrowej.
Zapoznanie się z tradycją wykonawczą,
Wiedza dotycząca problemów wykonawczych wybranych partii orkiestrowych i sposobów ich rozwiązywania (aplikatura, proporcje brzmieniowe).

efekty kształcenia - umiejętności

Umiejętność zagrania 15 najważniejszych kadencji harfowych w utworach symfonicznych i orkiestrowych
Umiejętność przygotowania się do egzaminów na stanowisko muzyka orkiestrowego
Umiejętność doboru harfy do epoki, z której pochodzi utwór
Umiejętność wyboru miejsca dla harfy w orkiestrze w zależności od roli harfy w danym utworze
Umiejętność czytania a vista

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Umiejętność współpracy z dyrygentem i członkami orkiestry
Dbałość o instrument – własność instytucji
Odpowiedzialność za kondycję harfy – przeglądy , konserwacje
Kultywowanie właściwego zachowania i upowszechniania wzorów zachowania kulturalnego w środowisku pracy i poza nim
Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i odpowiedzialności za nie
Krytyczne ocenianie własnej działalności i działania zespołów za które odpowiada.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5409/16604
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści nauczania w pierwszym roku kursu:

– Historia budowy harfy i pierwsze zastosowanie harfy w utworach orkiestrowych

– Piotr Czajkowski

- Początek XIX wieku – Berlioz

– Muzyka Romantyczna. Dzieła operowe

- Druga połowa XIX wieku  Dzieła symfoniczne

- Najczęściej wykonywane utwory końca XIX wieku

- Koniec XIX wieku  Smetana , Bruch

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Słuchanie nagrań różnych wykonań  wraz z nutami

Przedstawianie różnych możliwości palcowania

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie połowy z wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów

 

Wymagane kadencje na zaliczenie kursu (4 semestry) :

 Kadencje i fragmenty dzieł    obowiązkowe

1 Feliks Nowowiejski (1877-1946) -  „ Legenda Bałtyku”  kadencja

2.Piotr Czajkowski (1840-1893) -  „Dziadek do Orzechów” Pas de Deux

3. Piotr Czajkowski - „Dziadek do Orzechów” Walc kwiatów kadencja 

4. Piotr Czajkowski  -  „Jezioro Łabędzie”      kadencja

5. Piotr Czajkowski -  „Śpiąca królewna”      kadencja

6. Gaetano Donizetti (1797-1848) -  „Lucia di Lammermoor”  Akt 2  Kadencja D-dur

7. Jacques Offenbach(1819-1880)  - „Opowieści Hoffmanna”   Barcarolle I h.

8. Gioacchino Rossini(1792-1868) - „Otello”  kadencja  opr. H.J.Zingel  3 tom

9. Richard Wagner (1813-1883) - „Walkirie”  Magia Ognia”  opr. H.Storck

10. Richard Wagner  - „Tannhauser”  śpiew Tannhausera Akt.2   opr. H. Storck    

11. Benjamin Britten (1913-1976)  -  „The Young Person’s Guide to Orchestra”   kadencja    12. Maurice Ravel (1875-1937) - Koncert fortepianowy G dur kadencja

13. Maurice Ravel  - „Tzigane”   kadencja

14. Bedrich Smetana (1824-1884) - „Moja Ojczyzna” – Vysehrad kadencja

15. M. Rimski-Korsakow  „Kaprys Hiszpański” kadencja

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5409/16603
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści nauczania w pierwszym roku kursu:

– Historia budowy harfy i pierwsze zastosowanie harfy w utworach orkiestrowych

– Piotr Czajkowski

- Początek XIX wieku – Berlioz

– Muzyka Romantyczna. Dzieła operowe

- Druga połowa XIX wieku  Dzieła symfoniczne

- Najczęściej wykonywane utwory końca XIX wieku

- Koniec XIX wieku  Smetana, Bruch

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Słuchanie nagrań różnych wykonań  wraz z nutami

Przedstawianie różnych możliwości palcowania

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5409/16605
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści nauczania w II roku studiów:

-  Koloryt Hiszpański

-  Muzyka Francuska – Offenbach, Dukas, Puccini, Debussy, Faure

-  Maurice Ravel

-  Richard Wagner

-  Muzyka początku XX wieku Strawiński, Britten

-  Muzyka XX wieku   Bartok, Berio

-  Dzieła orkiestrowe polskich kompozytorów

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Słuchanie nagrań różnych wykonań  wraz z nutami

Przedstawianie różnych możliwości palcowania

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5409/16606
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści nauczania w pierwszym roku kursu:

– Historia budowy harfy i pierwsze zastosowanie harfy w utworach orkiestrowych

– Piotr Czajkowski

- Początek XIX wieku – Berlioz

– Muzyka Romantyczna. Dzieła operowe

- Druga połowa XIX wieku  Dzieła symfoniczne

- Najczęściej wykonywane utwory końca XIX wieku

- Koniec XIX wieku  Smetana, Bruch

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Słuchanie nagrań różnych wykonań  wraz z nutami

Przedstawianie różnych możliwości palcowania

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Warunkiem zaliczenia semestru jest zagranie wymaganych kadencji i trudnych partii harfy w orkiestrze, które były omawiane podczas ćwiczeń i wykładów

 

wykonanie: www.ansta.pl