Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy aranżacji

symboljezyk
2/5406polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa, instrumentacji i zasad aranżacji.

2. Nabycie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych).

3. Kształcenie umiejętności aranżowania oraz instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne.

4. Kształcenie świadomości zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.

 

Student poza przyswojeniem wykładanych treści programowych, powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć.

 

Autorem sylabusa jest dr Tadeusz Dixa

 

sposób realizacji
grupowe zajęcia stacjonarne, realizowane w trybie dwu- lub czterosemestralnym
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość zasad muzyki, notacji muzycznej i podstaw harmonii. Wymagana jest wysoka frekwencja na zajęciach. Wynika to przede wszystkim z konieczności systematycznej kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studentów, co umożliwi właściwą ocenę ich pracy. 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wykonywanie zrealizowanych aranżacji przez zespoły instrumentalne.

bibliografia podstawowa

Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005.

 

bibliografia uzupełniająca

Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963.

Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950.

Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981

Olszewski Wojciech Kazimierz, Sztuka aranżacji w w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM Kraków 2017.

efekty kształcenia - wiedza

1. Student zna i w podstawowym zakresie umie opisać specyfikę poszczególnych instrumentów – ich skale, właściwości brzmienia, możliwości techniczne itp.
2. Zna podstawowe prawidłowości twórczej i poprawnej pod względem warsztatowym instrumentacji oraz aranżacji.
3. Wyciąga wnioski dotyczące wzajemnej relacji posiadanej wiedzy do jej praktycznego zastosowania.
4. Rozumie problem zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student potrafi stosować w praktyce podstawowe zasady poprawnej instrumentacji i aranżacji oraz umie w tym celu w prawidłowy sposób posługiwać się notacją muzyczną.
2. Identyfikuje specyfikę różnych sposobów aranżacji oraz instrumentacji.
3. Potrafi odczytać elementy zapisu partyturowego.
4. Posiada umiejętność twórczego przekształcania faktury utworu muzycznego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Student wykazuje otwartość na różnorodne rozwiązania danego problemu.
2. Przejawia chęć ciągłego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.
3. Potrafi w kreatywny sposób realizować własne pomysły twórcze i artystyczne oraz dostosowywać je do zastanych potrzebi możliwości. 4. Wykazuje umiejętność właściwej organizacji pracy.
4. Wykazuje umiejętność właściwej organizacji pracy.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenieas. mgr Kamil Cieślik, dr hab. Konstiantyn Jaśkow, 2/5406/14611
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

 

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów i konsultowane z pedagogiem.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniazaliczenieas. mgr Kamil Cieślik, dr hab. Konstiantyn Jaśkow, 2/5406/14612
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

 

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów i konsultowane z pedagogiem.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczenieas. mgr Kamil Cieślik, dr hab. Konstiantyn Jaśkow, 2/5406/14609
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

KURS ROZSZERZONY

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

 

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów i konsultowane z pedagogiem.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

 

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniazaliczenieas. mgr Kamil Cieślik, dr hab. Konstiantyn Jaśkow, 2/5406/14610
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

KURS ROZSZERZONY

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów w konsultacji z pedagogiem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

wykonanie: www.ansta.pl