Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka instrumentu głównego - harfa

symboljezyk
2/5385polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

-Celem przedmiotu jest wszechstronne przygotowanie studenta do roli pedagoga instrumentu głównego - harfy.

- Treść merytoryczna przedmiotu zawiera również  uświadomienie przyszłemu nauczycielowi jak ważna i odpowiedzialna będzie jego rola w społeczeństwie jak i w relacjach indywidualnych z uczniami. Uświadomienie ciążącej na nim odpowiedzialności, jeżeli zdecyduje się być pedagogiem.

- Celem przedmiotu dydaktyka jest zaznajomienie studenta z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny, z wiedzą o tradycji, koncepcjach i osiągnięciach nauczania wiodących pedagogów i ośrodków z przeszłości jak i w obecnych czasach.

-Celem jest również wyposażenie studenta w ważne szkoły gry, podręczniki, nuty i programy nauczania potrzebne w przyszłej pracy

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

    - umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II st.

 

   - dobry słuch muzyczny

 

   - zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

   -  udział w wykładach, kursach i seminariach  z zakresu pedagogiki, radzenia ze stresem

       i  pokrewnych  zagadnieniom psychologii nauczania

   -  śledzenie pojawiających się w internecie wykładów, kursów, konkursów

       i koncertów harfowych

   - dyskusje o metodach nauczania

 

bibliografia podstawowa

Szkoły gry: F.J. Naderman – Methode De Harpe: , book 1 and 2

                   R.N.C. Bochsa – Nouvelle Method de Harp

                   H. Renie –  Method For The Harp  Book 1 and 2

                   A. Zabel  -  Method For The Harp , Harfenschule

                   H. J. Zingel – Neue Harfenlehre  Book 1, 2 , 3 , 4 , 5

                   C. Salzedo – Modern Study Of The harp

                   C. Salzedo – Conditioning Exercises

                   Suzuki – Szkoła gra na harfie

                 Maria Grossi – Metodo per arpa

                 Lucile Lawrence – The ABC of Harp Playing

                 Lucile Lawrence/ Carlos Salzedo – Method for the Harp

                 Betty Paret – First Harp Book

  Tadeusz Wroński – Zdolni i niezdolni

  Viera Duowa – Iskustwo igry na arpie

   Shinichi Suzuki – Karmieni miłością

   Krystyna Longchamps – Druszkiewiczowa – Podręcznik początkowego Nauczania

Gry na Fortepianie

 

 

bibliografia uzupełniająca

- Biuletyn polskiego Towarzystwa Harfowego

- Janusz Korczak – Dzieła

 

efekty kształcenia - wiedza

- student zna metody i zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na harfie. Potrafi dostosowywać je do możliwości percepcji ucznia. Zna podstawy psychologii nauczania muzyki
- posiada znajomość podstawowego repertuaru z zakresu nauczania podstawowego i średniej szkoły muzycznej. Jest wyposażony w nuty do realizacji programu
- posiada znajomość terminologii i technik wykonawczych na harfie
- wie gdzie szukać informacji o aktualnych wydarzeniach z zakresu nauczania gry na harfie

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi samodzielnie opracować plan nauczania ucznia uwzględniając jego zdolności
- umie działać w zgodzie z programem nauczania i założeniami CEA w tym zakresie
- potrafi nauczyć wszystkich efektów harfowych, nazewnictwa, aplikatury.
- potrafi rozwiązać samodzielnie problemy, które pojawiają się w procesie nauczania

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest świadomy odpowiedzialności jako pedagog za kształtowanie osobowości przyszłego instrumentalisty lub odbiorcy kultury
- swoją postawą uczy odpowiedzialności i kulturalnego zachowania

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładkolokwiumdr Anna Sikorzak-Olek, 2/5385/14554
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

wykłady:

  1. Historia budowy harfy – harfy historyczne, harfy pedałowe i celtyckie
  2. Szkoły gry od T.H. Labarra i A. Zabla po C. Salzedo  
  3. Francuska Szkoła Gry – od Hasselmansa po I. Moretti
  4. Współczesne szkoły gry – D. Bouchaud – Złota Harfa i inne

Metoda nauczania początkowego na harfie celtyckiej

  1. Henriette Renie – Życie, twórczość i szkoła gry
  2. Carloz Salzedo – Życie, twórczość i szkoła gry – współczesne efekty brzmieniowe harfy
  3. Bernard Andres –  Twórczość, etiudy, nauczanie początkowe, duety harfowe.
  4. Duety jako sposób kształcenia poczucia rytmu i pulsu na harfie
  5. Metoda beznutowa nauczania początkowego na harfie
  6. Programy Nauczania, program nauczania Anny Sikorzak-Olek

 

Osiągnięte cele związane ze specyfiką instrumentu:

Poznanie szkół gry, programów i metod nauczania

Główne zasady pracy z uczniem ze szczególnym uwzględnieniem nauczania początkowego

Zadania pedagoga w początkowym okresie nauki

Anatomia aparatu gry – zagrożenia i metody rozluźniania

Szczególna wrażliwość na brzmienie instrumentu i rozwój techniki

 

metody dydaktyczne

- wykłady

- wymóg przygotowania referatu na wybrany temat

-dyskusja i refleksje

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- frekwencja

- przygotowanie referatu na wybrany temat

-aktywność na zajęciach

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5385/14555
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

wykłady:

 I        Ksenia Erdeli – Życie i twórczość – etiudy na każdy poziom nauczania.

                                   Rosyjska  szkoła gry

 II       Literatura harfowa w początkowej fazie nauczania – zbiory nut

 III      Praktyczne uwagi w nauczaniu początkowym na harfie celtyckiej.

                                                                          Uczenie grania a vista

 IV     Metoda Suzuki na harfie

V       Susan Mc Donald – „Haiku” jako podstawowe źródło nauczania

                                           współczesnych  efektów brzmieniowych

VI       R.N.Ch. Bochsa – Analiza wszystkich zeszytów etiud od początkowych

                                         do koncertowych

VII      Etiudy koncertowe  analiza nut i nagrań

VIII     Kompozycje polskich kompozytorów w nauczaniu na harfie w polskich

                                                                                       szkołach muzycznych

 

Osiągnięte cele związane ze specyfiką instrumentu:

Poznanie literatury harfowej potrzebnej na każdym poziomie nauczania. Poznanie nowych metod uczenia i technik wykonawczych.

Główne zasady pracy z uczniem ze szczególnym uwzględnieniem uczniów średnich szkół muzycznych

Anatomia aparatu gry – zagrożenia i metody rozluźniania

Szczególna wrażliwość na brzmienie instrumentu i metody rozwoju  techniki

 

metody dydaktyczne

  - wykłady

 - ćwiczenia

 - przygotowanie referatu na wybrany temat

 - dyskusja i refleksje

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- frekwencja

- przygotowanie referatu na wybrany temat

 -aktywność na zajęciach

 - napisanie własnego utworu dla początkującego ucznia

 

wykonanie: www.ansta.pl