symbol | jezyk |
---|---|
2/5385 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
-Celem przedmiotu jest wszechstronne przygotowanie studenta do roli pedagoga instrumentu głównego - harfy. - Treść merytoryczna przedmiotu zawiera również uświadomienie przyszłemu nauczycielowi jak ważna i odpowiedzialna będzie jego rola w społeczeństwie jak i w relacjach indywidualnych z uczniami. Uświadomienie ciążącej na nim odpowiedzialności, jeżeli zdecyduje się być pedagogiem. - Celem przedmiotu dydaktyka jest zaznajomienie studenta z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny, z wiedzą o tradycji, koncepcjach i osiągnięciach nauczania wiodących pedagogów i ośrodków z przeszłości jak i w obecnych czasach. -Celem jest również wyposażenie studenta w ważne szkoły gry, podręczniki, nuty i programy nauczania potrzebne w przyszłej pracy
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II st.
- dobry słuch muzyczny
- zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- udział w wykładach, kursach i seminariach z zakresu pedagogiki, radzenia ze stresem i pokrewnych zagadnieniom psychologii nauczania - śledzenie pojawiających się w internecie wykładów, kursów, konkursów i koncertów harfowych - dyskusje o metodach nauczania
| |
bibliografia podstawowa | |
Szkoły gry: F.J. Naderman – Methode De Harpe: , book 1 and 2 R.N.C. Bochsa – Nouvelle Method de Harp H. Renie – Method For The Harp Book 1 and 2 A. Zabel - Method For The Harp , Harfenschule H. J. Zingel – Neue Harfenlehre Book 1, 2 , 3 , 4 , 5 C. Salzedo – Modern Study Of The harp C. Salzedo – Conditioning Exercises Suzuki – Szkoła gra na harfie Maria Grossi – Metodo per arpa Lucile Lawrence – The ABC of Harp Playing Lucile Lawrence/ Carlos Salzedo – Method for the Harp Betty Paret – First Harp Book Tadeusz Wroński – Zdolni i niezdolni Viera Duowa – Iskustwo igry na arpie Shinichi Suzuki – Karmieni miłością Krystyna Longchamps – Druszkiewiczowa – Podręcznik początkowego Nauczania Gry na Fortepianie
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Biuletyn polskiego Towarzystwa Harfowego - Janusz Korczak – Dzieła
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student zna metody i zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na harfie. Potrafi dostosowywać je do możliwości percepcji ucznia. Zna podstawy psychologii nauczania muzyki | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- student potrafi samodzielnie opracować plan nauczania ucznia uwzględniając jego zdolności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest świadomy odpowiedzialności jako pedagog za kształtowanie osobowości przyszłego instrumentalisty lub odbiorcy kultury |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5385/14554 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
wykłady:
Metoda nauczania początkowego na harfie celtyckiej
Osiągnięte cele związane ze specyfiką instrumentu: Poznanie szkół gry, programów i metod nauczania Główne zasady pracy z uczniem ze szczególnym uwzględnieniem nauczania początkowego Zadania pedagoga w początkowym okresie nauki Anatomia aparatu gry – zagrożenia i metody rozluźniania Szczególna wrażliwość na brzmienie instrumentu i rozwój techniki
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady - wymóg przygotowania referatu na wybrany temat -dyskusja i refleksje
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja - przygotowanie referatu na wybrany temat -aktywność na zajęciach
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5385/14555 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
wykłady: I Ksenia Erdeli – Życie i twórczość – etiudy na każdy poziom nauczania. Rosyjska szkoła gry II Literatura harfowa w początkowej fazie nauczania – zbiory nut III Praktyczne uwagi w nauczaniu początkowym na harfie celtyckiej. Uczenie grania a vista IV Metoda Suzuki na harfie V Susan Mc Donald – „Haiku” jako podstawowe źródło nauczania współczesnych efektów brzmieniowych VI R.N.Ch. Bochsa – Analiza wszystkich zeszytów etiud od początkowych do koncertowych VII Etiudy koncertowe analiza nut i nagrań VIII Kompozycje polskich kompozytorów w nauczaniu na harfie w polskich szkołach muzycznych
Osiągnięte cele związane ze specyfiką instrumentu: Poznanie literatury harfowej potrzebnej na każdym poziomie nauczania. Poznanie nowych metod uczenia i technik wykonawczych. Główne zasady pracy z uczniem ze szczególnym uwzględnieniem uczniów średnich szkół muzycznych Anatomia aparatu gry – zagrożenia i metody rozluźniania Szczególna wrażliwość na brzmienie instrumentu i metody rozwoju techniki
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady - ćwiczenia - przygotowanie referatu na wybrany temat - dyskusja i refleksje
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja - przygotowanie referatu na wybrany temat -aktywność na zajęciach - napisanie własnego utworu dla początkującego ucznia
|