Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - harfa

symboljezyk
2/5384polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie absolwenta studiów I stopnia,  gotowego do ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia, który posiada opanowaną technikę gry na harfie, umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych i interpretacyjnych, posiada szeroką wiedzę o literaturze harfowej.

Posiada wiedzę i wystarczające kwalifikacje do prowadzenie działalności muzyka instrumentalisty; solisty, kameralisty a także muzyka orkiestrowego. Może również podjąć działalność pedagogiczną w szkolnictwie artystycznym po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych, zgodnych z wymaganiami określonymi przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, uzyskiwanych przez równoległe kształcenie w Studium Pedagogicznym.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-zaawansowanie instrumentalne na poziomie absolwenta klasy harfy  szkoły      muzycznej II st.

- świadectwo maturalne

- pozytywnie zdany egzamin wstępny

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- koncerty solowe w ramach cykli i propozycji Uczelni

- audycje klasowe

- audycje w ramach Katedry

- seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów

- wykład na temat budowy, konserwacji i naprawy harfy

Pomoce naukowe

- odpowiednie materiały nutowe

- sprzęt audiowizualny

 

bibliografia podstawowa

1. Carlos Salzedo – Modern Stady of the harp   wyd USA 1921

2. Harfa – Krótki rys historyczny , Katalog utworów harfowych polskich kompozytorów XX wieku  wyd. AMim. Fr. Chopina w Warszawie 2003

3. W. Dułowa – Iskustwo Igry na Arpie  Moskwa 1975

 

bibliografia uzupełniająca

1. Materiały z World Harp Congress REVIEW

2. Materiały z Biuletynu PTH

3. Wszelkie materiały dydaktyczne umieszczane w internecie

 

efekty kształcenia - wiedza

Absolwent: posiada znajomość rozszerzonego repertuaru związanego z własną specjalnością,
posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów,
posiada znajomość historii budowy i rozwoju harfy, historii stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych,
posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp.

efekty kształcenia - umiejętności

Absolwent: opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla instrumentu takich jak tłumienie, pobrzęki i zmiany barw uzyskiwanych przez różne techniki zarywania struny, poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego,
posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury,
posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru harfowego,
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów, posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku,
posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej opracowywanych utworów
nabywa umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami związanymi z występami publicznymi, wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne i oświetleniowe sal)
poprzez indywidualne kształcenie i rozwój osobowości dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych, jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Absolwent: kultywuje i upowszechnia wzory właściwego – kulturalnego zachowania i postępowania w swoim środowisku,
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na współpracy w zespołach kameralnych lub orkiestrowych wykorzystując umiejętności organizacyjne, społeczne i koncyliacyjne w pracy z innymi artystami
przyjmuje odpowiedzialność za skutki swych reakcji i działań

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instr. orkiestrowe) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.5wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5384/14547
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik  -  środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego  wiedzy o kulturze i sztuce.

Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- Gamy, pasaże i akordy a vista w tonacjach durowych i mollowych,  kryterium zaliczenia jest czystość wykonania i zadawalające tempo minimum ćwierćnuta = 92

Etiuda,

część sonaty (lub cała sonata F.J.Nadermana),

 utwór dowolny                                                              czas programu  min. 20 minut  

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.5wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5384/14548
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik  -  środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego  wiedzy o kulturze i sztuce.

Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu       nauczania

- Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse)

- Sonata lub wariacje,

- utwór dowolny lub wybór ze suity  

- część koncertu                                                        czas programu min. 20 minut

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.5wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5384/14549
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik  -  środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego  wiedzy o kulturze i sztuce.

Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu       nauczania

- Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse)

- Sonata lub wariacje,

- utwór dowolny lub wybór ze suity  

- część koncertu                                                        czas programu min. 20 minut

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.5wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5384/14550
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik  -  środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego  wiedzy o kulturze i sztuce.

Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu       nauczania

- Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse)

- Sonata lub wariacje,

- utwór dowolny lub wybór ze suity  

- część koncertu                                                        czas programu min. 20 minut

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.008.5wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5384/14551
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik  -  środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego  wiedzy o kulturze i sztuce.

Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu       nauczania

- Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse)

- Sonata lub wariacje,

- utwór dowolny lub wybór ze suity  

- część koncertu                                                        czas programu min. 20 minut

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.008.5wykładegzamindr Anna Sikorzak-Olek, 2/5384/14552
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik  -  środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego  wiedzy o kulturze i sztuce.

Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Recital licencjacki

-Etiuda koncertowa

-Sonata klasyczna z XIX lub XX wieku

-Jedna część koncertu

-Dwa utwory dowolne z kontrastujących epok  (w tym utwór współczesny)

                                                                              Czas programu min. 30 minut

Warunkiem uzyskania dyplomu licencjackiego jest wykonanie recitalu i zaliczenie 6 pozycji z listy utworów obowiązkowych podczas sześciu semestrów (lista w załączniku)

 

wykonanie: www.ansta.pl