symbol | jezyk |
---|---|
2/5384 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie absolwenta studiów I stopnia, gotowego do ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia, który posiada opanowaną technikę gry na harfie, umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych i interpretacyjnych, posiada szeroką wiedzę o literaturze harfowej. Posiada wiedzę i wystarczające kwalifikacje do prowadzenie działalności muzyka instrumentalisty; solisty, kameralisty a także muzyka orkiestrowego. Może również podjąć działalność pedagogiczną w szkolnictwie artystycznym po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych, zgodnych z wymaganiami określonymi przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, uzyskiwanych przez równoległe kształcenie w Studium Pedagogicznym.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-zaawansowanie instrumentalne na poziomie absolwenta klasy harfy szkoły muzycznej II st. - świadectwo maturalne - pozytywnie zdany egzamin wstępny
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- koncerty solowe w ramach cykli i propozycji Uczelni - audycje klasowe - audycje w ramach Katedry - seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów - wykład na temat budowy, konserwacji i naprawy harfy Pomoce naukowe - odpowiednie materiały nutowe - sprzęt audiowizualny
| |
bibliografia podstawowa | |
1. Carlos Salzedo – Modern Stady of the harp wyd USA 1921 2. Harfa – Krótki rys historyczny , Katalog utworów harfowych polskich kompozytorów XX wieku wyd. AMim. Fr. Chopina w Warszawie 2003 3. W. Dułowa – Iskustwo Igry na Arpie Moskwa 1975
| |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Materiały z World Harp Congress REVIEW 2. Materiały z Biuletynu PTH 3. Wszelkie materiały dydaktyczne umieszczane w internecie
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent: posiada znajomość rozszerzonego repertuaru związanego z własną specjalnością, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent: opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla instrumentu takich jak tłumienie, pobrzęki i zmiany barw uzyskiwanych przez różne techniki zarywania struny, poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent: kultywuje i upowszechnia wzory właściwego – kulturalnego zachowania i postępowania w swoim środowisku, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5384/14547 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik - środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego wiedzy o kulturze i sztuce. Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- Gamy, pasaże i akordy a vista w tonacjach durowych i mollowych, kryterium zaliczenia jest czystość wykonania i zadawalające tempo minimum ćwierćnuta = 92 Etiuda, część sonaty (lub cała sonata F.J.Nadermana), utwór dowolny czas programu min. 20 minut
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5384/14548 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik - środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego wiedzy o kulturze i sztuce. Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu nauczania - Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse) - Sonata lub wariacje, - utwór dowolny lub wybór ze suity - część koncertu czas programu min. 20 minut
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5384/14549 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik - środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego wiedzy o kulturze i sztuce. Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu nauczania - Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse) - Sonata lub wariacje, - utwór dowolny lub wybór ze suity - część koncertu czas programu min. 20 minut
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5384/14550 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik - środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego wiedzy o kulturze i sztuce. Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu nauczania - Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse) - Sonata lub wariacje, - utwór dowolny lub wybór ze suity - część koncertu czas programu min. 20 minut
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5384/14551 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik - środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego wiedzy o kulturze i sztuce. Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Utwory z listy obowiązkowej i do wyboru w ramach programu nauczania - Etiuda koncertowa (Bochsa, Tournier, Zabel, Schmidt, Godefroid, Salzedo, Posse) - Sonata lub wariacje, - utwór dowolny lub wybór ze suity - część koncertu czas programu min. 20 minut
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 8.5 | wykład | egzamin | dr Anna Sikorzak-Olek, | 2/5384/14552 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Świadome posługiwanie się aparatem gry na instrumencie i używanie wszystkich technik - środków wykonawczych w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry harfowej Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dobór repertuaru i poszerzaniu Jego wiedzy o kulturze i sztuce. Kształcenie umiejętności czytania nut a vista, pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie (lub on-line w dobie epidemii) z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnego pracownika naukowego na podstawie autorskiego programu opracowanego przez dr Anna Sikorzak-Olek
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Recital licencjacki -Etiuda koncertowa -Sonata klasyczna z XIX lub XX wieku -Jedna część koncertu -Dwa utwory dowolne z kontrastujących epok (w tym utwór współczesny) Czas programu min. 30 minut Warunkiem uzyskania dyplomu licencjackiego jest wykonanie recitalu i zaliczenie 6 pozycji z listy utworów obowiązkowych podczas sześciu semestrów (lista w załączniku)
|