Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Literatura specjalistyczna - instrumenty smyczkowe
symbol | jezyk |
2/5382 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem nauczania przedmiotu
„Literatura specjalistyczna” jest poszerzenie wiedzy studenta na temat teorii
literatury własnego instrumentu a tym samym rozszerzenie świadomości
dotyczącej interpretacji dzieła muzycznego.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Zdany egzamin wstępny
na studia magisterskie i dyplom ukończenia studiów licencjackich.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w
koncertach organizowanych w rodzimej uczelni jak również poza nią. Oglądanie filmów muzycznych w kinie, telewizji czy internecie.
|
bibliografia podstawowa |
- brak danych - |
bibliografia uzupełniająca |
- brak danych - |
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (instrumenty orkiestrowe) (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Jędrzej Kacprzyk, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/5382/14540 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- czynniki kształtujące
rozwój
literatury muzycznej
- wpływ wydarzeń
historycznych, kulturalnych i ekonomicznych na literaturę
muzyczną
- początki literatury pisanej
na instrumenty smyczkowe
- specyfika brzmienia poszczególnych
instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na kształt
dzieła muzycznego
- suita – geneza powstania formy i początki
suity
- solowe utwory na skrzypce i wiolonczelę
J. S. Bacha
- suita w literaturze muzycznej na
instrumenty smyczkowe okresu romantyzmu, w muzyce XX wieku i współczesnej.
- Suita w polskiej literaturze muzycznej
- forma koncertu – geneza formy, concerto
grosso, barokowy koncert skrzypcowy i wiolonczelowy
- koncert solowy w literaturze pisanej na
instrumenty smyczkowe w okresie przedklasycznym i klasycznym
- wczesny romantyzm i styl brillante na
gruncie koncertu solowego
Głównym założeniem
dydaktycznym przedmiotu literatura specjalistyczna jest dążenie
do wyposażenia studenta w podstawy wiedzy teoretycznej z
zakresu:
- genezy powstania utworów muzycznych z
zakresu literatury napisanej na instrumenty smyczkowe
- historia rozwoju instrumentów z rodziny
skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną
pisaną na te instrumenty
- zapoznanie się
ze zróżnicowanymi stylami
kompozytorskimi w kontekście praktyki wykonawczej
właściwego wykorzystania źródeł i nośników informacji
|
metody dydaktyczne |
- wykład prowadzony w sposób interaktywny
- aktywne słuchanie omawianych
utworów
wraz z dyskusją na temat postawionych tez
- wizualizacje dvd lub video
- wspólne omówienia koncertów słuchanych
na żywo
- studiowanie partytur
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia
przedmiotu jest co najmniej 70% obecności na zajęciach oraz zaliczenie w I semestrze-testu słuchowego
na rozpoznanie utworów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Jędrzej Kacprzyk, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/5382/14541 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- wielkie koncerty romantyczne z
instrumentem smyczkowym w partii solowej
- koncerty współczesne
- koncert skrzypcowy, altówkowy,
wiolonczelowy i kontrabasowy w polskiej literaturze muzycznej
- geneza powstania formy sonatowej
- L. van Beethoven i jemu współcześni
kompozytorzy –
klasyczna sonata skrzypcowa i wiolonczelowa.
- romantyczna, XX-wieczna i współczesna
sonata skrzypcowa, altówkowa,
wiolonczelowa i kontrabasowa
- polska sonata pisana na instrumenty
smyczkowe
- wykorzystanie instrumentów smyczkowych w
utworach kamerlanych i orkiestrowych
- wykorzystanie instrumentów smyczkowych w
muzyce popularnej
Głównym założeniem
dydaktycznym przedmiotu literatura specjalistyczna jest dążenie
do wyposażenia studenta w podstawy wiedzy teoretycznej z
zakresu:
- genezy powstania utworów muzycznych z
zakresu literatury napisanej na instrumenty smyczkowe
- historia rozwoju instrumentów z rodziny
skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną
pisaną na te instrumenty
- zapoznanie się
ze zróżnicowanymi stylami
kompozytorskimi w kontekście praktyki wykonawczej
- właściwego
wykorzystania źródeł i nośników informacji
|
metody dydaktyczne |
- wykład prowadzony w sposób interaktywny
- aktywne słuchanie omawianych
utworów
wraz z dyskusją na temat postawionych tez
- wizualizacje dvd lub video
- wspólne omówienia koncertów słuchanych
na żywo
- studiowanie partytur
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia jest:
- zaliczenie testu słuchowego
- pozytywnie ocenione kolokwium ustne dotyczące omawianych w ramach przedmiotu treści
|