Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy aranżacji (maksymalnie 2 semestry)

symboljezyk
2/5369polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa, instrumentacji i zasad aranżacji.

2. Nabycie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych).

3. Kształcenie umiejętności aranżowania oraz instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne.

4. Kształcenie świadomości zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.

 

Student poza przyswojeniem wykładanych treści programowych, powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość zasad muzyki, notacji muzycznej i podstaw harmonii. Wymagana jest wysoka frekwencja na zajęciach. Wynika to przede wszystkim z konieczności systematycznej kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studentów, co umożliwi właściwą ocenę ich pracy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wykonywanie zrealizowanych aranżacji przez zespoły instrumentalne.

bibliografia podstawowa

Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005.

bibliografia uzupełniająca

Drobner Mieczysław, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1997.

Sikorski Kazimierz, Instrumentoznawstwo, PWM Kraków 1950.

Kotoński Włodzimierz, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981.

Olszewski Wojciech Kazimierz, Sztuka aranżacji w w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM Kraków 2017.

 

efekty kształcenia - wiedza

1. Student zna i w podstawowym zakresie umie opisać specyfikę poszczególnych instrumentów – ich skale, właściwości brzmienia, możliwości techniczne itp.
2. Zna podstawowe prawidłowości twórczej i poprawnej pod względem warsztatowym instrumentacji oraz aranżacji.
3. Wyciąga wnioski dotyczące wzajemnej relacji posiadanej wiedzy do jej praktycznego zastosowania
4. Rozumie problem zróżnicowania czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym oraz ze względu przeznaczenie muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student potrafi stosować w praktyce podstawowe zasady poprawnej instrumentacji i aranżacji oraz umie w tym celu w prawidłowy sposób posługiwać się notacją muzyczną.
2. Identyfikuje specyfikę różnych sposobów aranżacji oraz instrumentacji.
3. Potrafi odczytać elementy zapisu partyturowego.
4. Posiada umiejętność twórczego przekształcania faktury utworu muzycznego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Student wykazuje otwartość na różnorodne rozwiązania danego problemu.
2. Przejawia chęć ciągłego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.
3. Potrafi w kreatywny sposób realizować własne pomysły twórcze i artystyczne oraz dostosowywać je do zastanych potrzeb i możliwości.
4. Wykazuje umiejętność właściwej organizacji pracy.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie fortepian (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 2/5369/14484
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

 

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów i konsultowane z pedagogiem.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 2/5369/14488
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznawstwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów oraz ich ogólnych właściwości technicznych i brzmieniowych.

2. Nauka notacji muzycznej właściwej dla omawianych instrumentów oraz zespołów instrumentalnych.

3. Nauka podstawowych umiejętności aranżowania oraz instrumentowania utworów na różnorodne zespoły instrumentalne.

 

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznawstwa i zasad aranżacji oraz instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Ćwiczeniowe opracowania utworów na różnorodne składy instrumentalne, realizowane przez studentów i konsultowane z pedagogiem.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem aranżacji i instrumentacji.

Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

2. Omówienie zrealizowanych prac i znajomość specyfiki użytych instrumentów.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 2/5369/14489
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Jak w 1 semestrze - dla osób, które nie wybrały kursu podstaw aranżacji na I roku studiów II stopnia.

metody dydaktyczne

Jak w 1 semestrze - dla osób, które nie wybrały kursu podstaw aranżacji na I roku studiów II stopnia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Jak w 1 semestrze - dla osób, które nie wybrały kursu podstaw aranżacji na I roku studiów II stopnia.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 2/5369/14490
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Jak w 2 semestrze - dla osób, które nie wybrały kursu podstaw aranżacji na I roku studiów II stopnia.

metody dydaktyczne

Jak w 2 semestrze - dla osób, które nie wybrały kursu podstaw aranżacji na I roku studiów II stopnia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Jak w 2 semestrze - dla osób, które nie wybrały kursu podstaw aranżacji na I roku studiów II stopnia.

wykonanie: www.ansta.pl