symbol | jezyk |
---|---|
2/5365 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem okresu adolescencji. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna i psychologia I i II etapu edukacyjnego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN Brophy J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa, PWNH. Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP | |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań, Media Rodzina of Poznań | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 2/5365/14475 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści kształcenia 1. Psychologia rozwojowa - przypomnienie terminologii i podstawowych koncepcji rozwoju człowieka. 2. Okres adolescencji - cechy charakterystyczne. 3. Rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny w okresie dorastania. 3. Młodzież w II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. 4. Najczęstsze problemy wychowawcze okresu dorastania 5. Klasyfikacja zaburzeń rozwoju młodzieży 6. Możliwości wspierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 7. Motywowanie uczniów do nauki.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, kolokwium pisemne |