Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Nauka akompaniamentu

symboljezyk
2/5358polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Poszerzenie repertuaru pianisty-akompaniatora (literatura oryginalna, sonaty). Po ukończeniu kursu student zdoła samodzielnie przygotować partię fortepianu oraz kreatywnie współpracować z solista jako równorzędny partner, znający specyfikę śpiewu bądź instrumentu solisty. Ukończenie kursu pozwoli na podjęcie pracy zawodowej w roli wykwalifikowanego pianisty-akompaniatora.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przyjęcie na studia magisterskie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

bibliografia podstawowa

Bibliografię podstawową stanowią utwory wybrane do przygotowania zgodnie z obowiązującymi w danym semestrze treściami programowymi.

bibliografia uzupełniająca

R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość

S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych

Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty; materiały z sesji naukowej AM w Łodzi

K. Makal-Żmuda – Polska sonata skrzypcowa końca XIX wieku: pianistyczne zagadnienia w sonatach skrzypcowych W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego

E. Pachucka-Mazurek – Liryka i groteska w sonatach na skrzypce i fortepian Sergiusza Prokofiewa

D. Kwiecińska-Ferenz – Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku: sonaty na skrzypce i fortepian C. Francka i K.Szymanowskiego

E. Pasierowska-Kołodziej – W. Lutosławski. Utwory kameralne z fortepianem: zagadnienia analityczno-interpretacyjne

A. Przemyk-Bryła – Sonata w twórczości Siergieja Rachmaninowa

M. Micker - Sonata na altówkę i fortepian w twórczości kompozytorów polskich XX wieku: Rudziński, Astriab, Jurdziński, Kwiatkowski

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada gruntowną znajomość repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych

efekty kształcenia - umiejętności

Student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi.Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych. Na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze. Na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów. Jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych i posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym. Posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów. Na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie fortepian (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.003.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr Marta Kur, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, dr Mirosława Sumlińska, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/5358/14455
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Allegro sonatowe z wybranej sonaty instrumentalnej oraz utwór Karola Szymanowskiego, dopełnione dowolnym programem instrumentalnym do 30 minut. W razie wyboru 3 Mitów K. Szymanowskiego, nie obowiązuje wykonanie innych utworów.

metody dydaktyczne

Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem studenta nauki akompaniamentu oraz solisty.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą.

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr Marta Kur, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, dr Mirosława Sumlińska, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/5358/14464
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie całej wielkiej sonaty poklasycznej, zgodnie z preferencjami studenta, jeżeli chodzi o specjalność partnera.

metody dydaktyczne

Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem studenta nauki akompaniamentu oraz solisty.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą.

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

wykonanie: www.ansta.pl