symbol | jezyk |
---|---|
2/5352 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych I i II stopnia Zaznajomienie studentów z metodami nauczania gry na fortepianie oraz literaturą dydaktyczną na fortepian | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętności instrumentalne na poziomie studiów licencjackich Zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Psychologia, pedagogika Udział w wykładach, kursach i seminariach metodycznych Uczestnictwo w lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st. | |
bibliografia podstawowa | |
W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie M. Preuschoff-Kaźmierczakowa – Fortepian dla najmłodszych W. Markiewiczówna – Do-re-mi-fa-sol. Początki nauki gry na fortepianie K. Longchamps-Druszkiewiczowa – Podręcznik początkowego nauczania gry na fortepianie M. Grzebalska – Krasnoludki grają na fortepianie H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość Z. Lissa - Zagadnienie czasu muzycznego w estetyce A.W. Schlegla Z. Lissa - Estetyczne funkcje ciszy i pauzy w muzyce S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX Z. Śliwiński - O realizacji przednutek w utworach fortepianowych W.A. Mozarta G. Sandor - O grze na fortepianie. Gest, dźwięk, wyraz A. Foldes – Abc pianisty G. Sielużycki - Ręka pianisty, fizjologiczne podstawy techniki | |
bibliografia uzupełniająca | |
E. P. Badura-Skoda - Mozart Interpretation K. Leimer – W. Gieseking - Modernes Klavierspiel D. Barenboim - Pedagogika fortepianowa M. Manturzewska – Psychologiczne warunki osiągnięć pianistycznych A. Cortot - Wykłady o interpretacji T. Wroński - Zdolni i niezdolni T. Wroński – Techniki gry skrzypcowej J. Wierszyłowski - Psychologia muzyki M. Mantuszewska, H. Kotarska - Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki F. Winckel - Osobliwości słyszenia muzycznego I. Poniatowska - Faktura fortepianowa Beethovena Z. Lissa - Faktura fortepianowa Beethovena i Chopina A. Schweitzer - J. S. Bach M. Tomaszewski – Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans J.J. Eigeldinger - Chopin w oczach swoich uczniów J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce Muzyka fortepianowa – Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Gdańsku | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, | 2/5352/14449 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Racjonalne ćwiczenie i praca nad przygotowaniem się do publicznego występu (przebieg poszczególnych etapów) Znajomość literatury fortepianowej i programu nauczania w szkole I i II stopnia Interpretacja utworów J. Garści – rozwój wyobraźni muzycznej młodego pianisty Interpretacja utworów W. Lutosławskiego – specyfika języka muzycznego kompozytora Interpretacja utworów F. Chopina – cechy stylu chopinowskiego Praca nad repertuarem ucznia szkoły muzycznej I i II stopnia – rozwijanie warsztatu pianistycznego i świadomości muzycznej, różnicowanie stylistyczne utworów, praca nad kreacją artystyczną | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady Lekcje z uczniami | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny lub pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza i umiejętność jej przekazywania. |