symbol | jezyk |
---|---|
2/5346 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot zakłada omówienie rozwoju współczesnej partytury fortepianowej. Początkiem omawianego okresu będzie pierwszy utwór serialny – suita fortepianowa Arnolda Schoenberga. Zajęcia będą uzupełnieniem wykształcenia pianisty o literaturę wywodzącą się z serializmu i ewoluującą w licznych kierunkach obecnej muzyki współczesnej. Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości obecnych twórców muzyki współczesnej różnych ośrodków europejskich i amerykańskich. Oprócz solowej literatury tematem zajęć będą także przykłady muzyki na fortepian elektroniczny bądź syntezator, a także z przykładami literatury elektroakustycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na fortepianie. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
udział w kursie „Kameralistyki muzyki współczesnej”, „Muzyka polska XX i XXI wieku” udział w kursie „Wstęp do improwizacji” | |
bibliografia podstawowa | |
Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości kompozytorów muzyki współczesnej ośrodków europejskich i amerykańskich. Do omawianych kompozytorów należą m.in.: Arnold Schoenberg, Anton Webern, Wolfgang Rihm, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Tristan Murail, Harrison Birtwistle, Tadeusz Wielecki, Misato Mochizuki, Carola Bauckholt, John Cage, Gerard Grisey, Stefan Prins, Johannes Kreidler. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Theresa Sauer - Notation 21 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Małgorzata Walentynowicz, | 2/5346/14435 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Małgorzata Walentynowicz, | 2/5346/14443 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W semestrze student zapozna się z nową formą kompozycji, której kształt w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym będzie zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej, sztuki konceptualnej oraz improwizacji w dziełach muzycznych. W efekcie kształcenia student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego i nowymi formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu. Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia w czasie zajęć. Wykłady z prezentacjami multimedialnymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Ocenie podlega frekwencja na zajęciach, kreatywność w przygotowaniu zadań oraz udział w ćwiczeniach podczas zajęć. |