Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka zespołu kameralnego

symboljezyk
2/5344
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów różnych specjalności z metodami nauczania zespołu kameralnego, organizacji i planowania działalności dydaktycznej zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi w Szkole Muzycznej I i II stopnia.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Wiedza z literatury muzycznej, psychologii, pedagogiki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Historia muzyki, psychologia, pedagogika.

bibliografia podstawowa
  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych – Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz. 69.

  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych – Dziennik Ustaw z 2011 r. nr 15, poz. 70.

  • Wybrane autorskie programy nauczania przedmiotu ‘zespół kameralny’ i ‘zespół instrumentalny’
    w Szkołach Muzycznych I i II stopnia.

  • Marchwiński, Jerzy : O partnerstwie w muzyce. Esej. [AMFC] Warszawa 2001.

  • Bacewicz, Kiejstut : Rola muzyki zespołowej w procesie kształtowania muzyka. (W:) Zeszyt naukowy II, red. nauk.doc. F. Wesołowski, [PWSM] Łódź 1973.

  • Strokosz-Michalak, Regina : Wybrane zagadnienia kameralistyki fortepianowej. [Wyższa Szkoła Pedagogiczna] Częstochowa 1994.

  • Gwizdalanka, Danuta : Przewodnik po muzyce kameralnej. [PWM] Kraków 1998.

  • Anna Prabucka-Firlej, Krzysztof Sperski – Z zagadnień wykonawczych kameralnej muzyki baroku, [Akademia Muzyczna], Gdańsk 1988. Prace Specjalne. 43

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (fortepian) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr Mirosława Sumlińska, 2/5344/14433
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści kształcenia i tematyka zajęć:

  • przegląd różnych formacji zespołów kameralnych na tle epok

  • problematyka pracy w kameralnych zespołach smyczkowych na różnych etapach nauki

  • specyfika pracy w zespołach z fortepianem, klawesynem, organami

  • problematyka kształtowania wspólnego brzmienia oraz intonacji w zespołach instrumentalnych

  • analiza partytury z uwzględnieniem relacji pomiędzy instrumentami, planowanie zadań wykonawczych i interpretacyjnych

  • podstawy fizjologiczne gry na instrumentach tworzących dany zespół kameralny

  • analiza i przydatność poszczególnych form muzycznych wykorzystywanych na różnych etapach nauki w pracy zespołem kameralnym

  • dobór repertuaru w zgodzie ze zdolnościami i zaawansowaniem instrumentalnym uczniów

  • zagadnienia związane z tworzeniem programów koncertowych dla uczniów oraz praca z zespołem konkursowym

metody dydaktyczne

 

  • wykłady, otwarte lekcje

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

uczestnictwo w zajęciach, kolokwium

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniedr Mirosława Sumlińska, 2/5344/14441
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • zapoznanie studentów z metodycznymi i praktycznymi zagadnieniami pracy z zespołem kameralnym na różnych poziomach zaawansowania instrumentalnego

  • znajomość zagadnień podstaw fizjologii gry na instrumentach tworzących zespół

  • opanowanie metod pracy z zespołem w różnych grupach wiekowych i stopniu zaawansowania instrumentalnego uczniów

  • umiejętność odczytania struktury utworu kameralnego (z uwzględnieniem wewnętrznej hierarchii głosów) oraz świadomego realizowania zadań związanych z interpretacją utworów kameralnych

  • nabywanie umiejętności w optymalnym wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej z psychologii i podstaw pedagogiki w kształtowaniu wrażliwości estetycznej i wyobraźni brzmieniowej uczniów w zespole

  • znajomość obiegowej literatury zespołowej z uwzględnieniem stopnia zaawansowania grających

 

metody dydaktyczne

wykłady, otwarte lekcje

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność na zajęciach, kolokwium

wykonanie: www.ansta.pl