symbol | jezyk |
---|---|
2/5336 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Charakterystyka przedmiotu:
Przedmiot Psychologia skierowany jest do studentów Akademii Muzycznej, którzy w przyszłości pracować będą jako nauczyciele w placówkach kształcenia muzycznego. Ma on przybliżyć zagadnienia związane z psychologią teoretyczną oraz z elementami psychologii stosowanej. Studenci uczęszczający na zajęcia zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami psychologicznymi, a także z możliwościami zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce pedagogicznej. Podczas omawiania zagadnień z psychologii ogólnej poruszone zostaną także zagadnienia psychologii muzyki, bezpośrednio związane z omawianą tematyką.
Założenia i cele przedmiotu: - zapoznanie studentów z psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz z wybranymi procesami psychologicznymi, - zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami psychologii osobowości i różnic indywidualnych, psychologii rozwojowej, społecznej i klinicznej, - refleksja nad rolą wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Brak wymagań wstępnych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Eliza Ludkiewicz, | 2/5336/14424 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zajęcia 1. Wprowadzenie w problematykę zajęć - powstanie nazwy „psychologia”, - obszary zainteresowań psychologii, - różnice między naukową a potoczną wiedzą psychologiczną, - psychologia jako dziedzina nauki i praktyki oraz jej miejsce wśród innych dyscyplin. Zajęcia 2/3/4/5. Psychologiczne koncepcje człowieka - psychologia klasyczna, - atomizm i teoria pola, - behawiorystyczne koncepcje człowieka, - psychoanalityczne koncepcje człowieka, - poznawcze koncepcje człowieka, - humanistyczne koncepcje człowieka, - człowiek jako istotna społeczna (koncepcje społeczno-kulturowe). Zajęcia 6/7. Biologiczne mechanizmy zachowania - budowa ludzkiego mózgu, - poszukiwanie obszarów odpowiedzialnych za konkretne funkcje poznawcze, - rola neuroprzekaźników, - przykładowe dysfunkcje w działaniu mózgu, - neuroanatomia mózgu muzyków. Zajęcia 8/9/10. Psychologia ludzkiego rozwoju - charakterystyka psychologii rozwojowej, - biologiczne i społeczne wyznaczniki rozwoju, - fazy rozwoju, - założenia socjobiologii – teoria samolubnego genu. Zajęcia 11. Muzyka w rozwoju dziecka - czy istnieje Efekt Mozarta? - wpływ słuchania muzyki na funkcjonowanie poznawcze, - trening muzyczny a procesy kognitywne, - wykorzystanie muzyki w redukcji nieprawidłowości rozwojowych. Zajęcia 12. Problemy dziecka i ich wpływ na funkcjonowanie w szkole - alkoholizm w rodzinie, - przemoc fizyczna i emocjonalna, - molestowanie seksualne, - rodzina rozbita, - problemy dziecka jako odbicie problemów rodziny – założenia i charakterystyka psychologii systemowej. Zajęcia 13/14. Zaburzenia rozwojowe i specyficzne trudności w uczeniu się - całościowe zaburzenia rozwoju, - parcjalne zaburzenia rozwoju, - dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia. Zajęcia 15. Psychologia twórczości - czym jest twórczość? - koncepcje twórczości (Kozielecki, Csikszentmihalyi, Amabile), - osobowość twórców, - rodzaje motywacji twórczej, - zdolności istotne w procesie tworzenia, - myślenie konwergencyjne a myślenie dywergencyjne. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dyskusja, warsztat, wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru Warunek zaliczenia: 51% poprawnych odpowiedzi Dodatkowe punkty do oceny: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione obecności w semestrze) oraz aktywność. |