Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia I i II etapu edukacyjnego

symboljezyk
2/5335
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na I i II etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii ogólnej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak

bibliografia podstawowa

Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN

Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWNH.

Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M. (1994) Rozwój psychiczny dziecka. Gdańsk, GWP

Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP

bibliografia uzupełniająca

A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań: Media Rodzina of Poznań

Weyhreter (2004) Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa, PZWL

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (fortepian) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, mgr Ilona Poćwierz-Marciniak, 2/5335/14423
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Terminologia, podstawowe pojęcia.

2. Stadia rozwoju człowieka.

3. Okres sensoryczno-motoryczny.

4. Wiek poniemowlęcy.

5. Wiek przedszkolny.

6. Dziecko w I etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.

7. Dziecko w II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.

8. Zaburzenia rozwoju dziecka I i II etapu edukacyjnego.

9. Możliwości wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin ustny.

wykonanie: www.ansta.pl