Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka instrumentu głównego instr. smyczkowe

symboljezyk
2/5314
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele przedmiotu obejmują:

- zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej.

- zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny

- skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie.

- przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II st.

- dobry słuch muzyczny

- zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- wykłady, kursy i seminaria metodyczne ( udział)

- hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st.

- dyskusje

bibliografia podstawowa

T. Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej tom I,II,III,IV.

T. Wroński - Techniki gry skrzypcowej

T. Wroński - Zdolni i niezdolni

T. Wroński - O czym nie ma czasu mówić na lekcji

Zenon Feliński - Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej

Sławomir Tomasik - Kompas skrzypka

J. Kusiak - Skrzypce od A do Z

K. Wiłkomirski - Technika wiolonczelowa a zagadnienia wykonawstwa

 

M. Eisenberg - Technika wiolonczelowa

 

K. Sperski - Próba systematyki błędów postawy i aparatu gry u wiolonczelistów –

 

uczniów szkół muzycznych

 

R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z

bibliografia uzupełniająca

Ivan Galamian - Principle of violin playing and teaching

Simon Fischer - Basics

Konstanty Mostras - Intonacja

A. Dinicu - Z zagadnień wykonawstwa wiolonczelowego

 

Peter Leisegang - Das Violoncello Methodik 

 

Artykuły ,rozprawy dotyczące problemów nauczania na instrumentach smyczkowych.Prace z zakresu psychologii i pedagogiki :

M. Manturzewska,H.Kotarska ( red.) ,Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki

Uchyła-Zriski J. ,Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego

J. Wierszyłowski , Psychologia muzyki

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (fortepian) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładzaliczeniedr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Janusz Dobrowolski, dr hab. Hanna Dys, dr Rafał Jędrzejewski, mgr Tadeusz Kassak, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, 2/5314/14394
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- sposoby kształtowania dźwięku

-artykulacja i praca nad jej doskonaleniem ( legato ,non legato, smyczki lotne, rodzaje staccata ,arpeggio itd.)

-dwudżwięki, akordy

-intonacja w grze na instrumentach smyczkowych

-wibracja jej rodzaje i sposoby pracy nad jej doskonaleniem

- czas muzyczny , czas techniczny, technika przygotowawcza

- nauczanie początkowe

metody dydaktyczne

-wykłady

-ćwiczenia

-dyskusje

-filmy

-literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin pisemny lub ustny

Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

wykonanie: www.ansta.pl