symbol | jezyk |
---|---|
2/5314 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele przedmiotu obejmują: - zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej. - zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny - skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie. - przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II st. - dobry słuch muzyczny - zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- wykłady, kursy i seminaria metodyczne ( udział) - hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st. - dyskusje | |
bibliografia podstawowa | |
T. Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej tom I,II,III,IV. T. Wroński - Techniki gry skrzypcowej T. Wroński - Zdolni i niezdolni T. Wroński - O czym nie ma czasu mówić na lekcji Zenon Feliński - Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej Sławomir Tomasik - Kompas skrzypka J. Kusiak - Skrzypce od A do Z K. Wiłkomirski - Technika wiolonczelowa a zagadnienia wykonawstwa
M. Eisenberg - Technika wiolonczelowa
K. Sperski - Próba systematyki błędów postawy i aparatu gry u wiolonczelistów –
uczniów szkół muzycznych
R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z | |
bibliografia uzupełniająca | |
Ivan Galamian - Principle of violin playing and teaching Simon Fischer - Basics Konstanty Mostras - Intonacja A. Dinicu - Z zagadnień wykonawstwa wiolonczelowego
Peter Leisegang - Das Violoncello Methodik
Artykuły ,rozprawy dotyczące problemów nauczania na instrumentach smyczkowych.Prace z zakresu psychologii i pedagogiki : M. Manturzewska,H.Kotarska ( red.) ,Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki Uchyła-Zriski J. ,Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego J. Wierszyłowski , Psychologia muzyki | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Janusz Dobrowolski, dr hab. Hanna Dys, dr Rafał Jędrzejewski, mgr Tadeusz Kassak, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, | 2/5314/14394 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- sposoby kształtowania dźwięku -artykulacja i praca nad jej doskonaleniem ( legato ,non legato, smyczki lotne, rodzaje staccata ,arpeggio itd.) -dwudżwięki, akordy -intonacja w grze na instrumentach smyczkowych -wibracja jej rodzaje i sposoby pracy nad jej doskonaleniem - czas muzyczny , czas techniczny, technika przygotowawcza - nauczanie początkowe | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
-wykłady -ćwiczenia -dyskusje -filmy -literatura | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin pisemny lub ustny Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania. |