symbol | jezyk |
---|---|
2/5310 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Promocja na drugi rok studiów licencjackich | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru. | |
bibliografia podstawowa | |
Bibliografię podstawową stanowią utwory wybrane do opracowania zgodnie z treściami programowymi w poszczególnych semestrach. | |
bibliografia uzupełniająca | |
J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce J. Skorek-Munch – Partnerstwo w muzycznym dialogu: fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć A. Miech – Synergia w grze kameralnej w aspekcie pianistycznych środków wykonawczych: na przykładzie wybranych utworów kameralnych C. M. Webera, G. Faure i D. Szostakowicza A. Mikolon – Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów Miejsce, rola i zadania pianisty w procesie edukacji instrumentalistów i wokalistów [red. Krystyna Borucińska]; AMFC w Warszawie Akompaniament fortepianowy i rola fortepianu w utworach kameralnych; Zeszyty Naukowe PWSM we Wrocławiu nr 4 Sesja Naukowa poświęcona problemom akompaniamentu fortepianowego; Zeszyty Naukowe PWSM we Wrocławiu nr 8 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada znajomość podstawowego repertuaru na głos z fortepianem oraz instrument smyczkowy lub dęty z fortepianem (także z wyciągiem fortepianowym partii orkiestry). Zna elementy dzieła muzycznego i wzorce budowy formalnej utworów. Posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych. Posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i zdolność analizowania pod tym kątem wykonywanego repertuaru. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych. Jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej. Posiada umiejętność profesjonalnego wykonania repertuaru na głos z fortepianem oraz instrument smyczkowy lub dęty z fortepianem (także z wyciągiem fortepianowym partii orkiestry). Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów. Posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku. Posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formacjach zespołowych. Posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania treści muzycznej oraz zawartych w utworze idei i jego formy. Opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla innych instrumentów (smyczkowanie, oddech, intonacja itp.) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów. W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania we współpracy z solistą w warunkach tremy.. Dąży do wypracowania wspólnie z drugim muzykiem oryginalnej interpretacji i brzmienia utworu kameralnego, kierując się intuicją i wyobraźnią muzyczną. Semestry |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 4.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , | 2/5310/14375 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu Wolfganga Amadeusza Mozarta (z wyjątkiem fortepianowych). Doskonalenie gry a vista. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty. Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 4.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , | 2/5310/14386 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie recitalu z udziałem wokalisty oraz instrumentalisty innej specjalności, niż w Koncercie W.A. Mozarta, przygotowywanym w semestrze poprzednim. Czas trwania programu 20-25 minut. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty. Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 4.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , | 2/5310/14391 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie całego koncertu z epoki romantyzmu lub XX wieku. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty. Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 4.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , | 2/5310/14421 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie recitalu wokalnego zawierającego cykl pieśni dopełniony innymi utworami do 25 minut, z wyłączeniem wyciągu fortepianowego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty. Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych. |