Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Nauka akompaniamentu

symboljezyk
2/5310polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Rozwinięcie umiejętności gry a vista
  • Usprawnienie czytania w kluczach altowym i tenorowym
  • Nabycie umiejętności czytania partii instrumentów transponujących
  • Opanowanie zróżnicowanego repertuaru pianisty-akompaniatora (literatura oryginalna, wyciągi orkiestrowe, sonaty). Po ukończeniu czterosemestrowego kursu student nabędzie umiejętność samodzielnego przygotowania partii fortepianu oraz zdolność kreatywnej współpracy z solistą. Po opanowaniu przez studenta partii akompaniamentu dalsze zajęcia odbywają się przy współpracy z solistami (smyczkowcami, dęcistami, śpiewakami), zarówno studentami jak i pedagogami.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Promocja na drugi rok studiów licencjackich

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

bibliografia podstawowa

Bibliografię podstawową stanowią utwory wybrane do opracowania zgodnie z treściami programowymi w poszczególnych semestrach.

bibliografia uzupełniająca

J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce

J. Skorek-Munch – Partnerstwo w muzycznym dialogu: fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć

A. Miech – Synergia w grze kameralnej w aspekcie pianistycznych środków wykonawczych: na przykładzie wybranych utworów kameralnych C. M. Webera, G. Faure i D. Szostakowicza

A. Mikolon – Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów

Miejsce, rola i zadania pianisty w procesie edukacji instrumentalistów i wokalistów [red. Krystyna Borucińska]; AMFC w Warszawie

Akompaniament fortepianowy i rola fortepianu w utworach kameralnych; Zeszyty Naukowe PWSM we Wrocławiu nr 4

Sesja Naukowa poświęcona problemom akompaniamentu fortepianowego; Zeszyty Naukowe PWSM we Wrocławiu nr 8

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada znajomość podstawowego repertuaru na głos z fortepianem oraz instrument smyczkowy lub dęty z fortepianem (także z wyciągiem fortepianowym partii orkiestry). Zna elementy dzieła muzycznego i wzorce budowy formalnej utworów. Posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych. Posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i zdolność analizowania pod tym kątem wykonywanego repertuaru.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych. Jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej. Posiada umiejętność profesjonalnego wykonania repertuaru na głos z fortepianem oraz instrument smyczkowy lub dęty z fortepianem (także z wyciągiem fortepianowym partii orkiestry). Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów. Posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku. Posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formacjach zespołowych. Posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania treści muzycznej oraz zawartych w utworze idei i jego formy. Opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla innych instrumentów (smyczkowanie, oddech, intonacja itp.)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów. W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania we współpracy z solistą w warunkach tremy.. Dąży do wypracowania wspólnie z drugim muzykiem oryginalnej interpretacji i brzmienia utworu kameralnego, kierując się intuicją i wyobraźnią muzyczną. Semestry

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (fortepian) (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 20/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.004.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/5310/14375
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu Wolfganga Amadeusza Mozarta (z wyjątkiem fortepianowych). Doskonalenie gry a vista. 

metody dydaktyczne

Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty.

Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi.  Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą.

Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.004.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/5310/14386
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie recitalu z udziałem wokalisty oraz instrumentalisty innej specjalności, niż w Koncercie W.A. Mozarta, przygotowywanym w semestrze poprzednim. Czas trwania programu 20-25 minut.

metody dydaktyczne

Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty.

Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi.  Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą.

Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.004.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/5310/14391
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie całego koncertu z epoki romantyzmu lub XX wieku.

metody dydaktyczne

Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty.

Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi.  Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą.

Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.004.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Magdalena Ochlik-Jankowska, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/5310/14421
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie recitalu wokalnego zawierającego cykl pieśni dopełniony innymi utworami do 25 minut, z wyłączeniem wyciągu fortepianowego.

metody dydaktyczne

Prowadzenie wykładów z interaktywnym udziałem solisty oraz studenta-pianisty.

Po początkowym opracowaniu partii fortepianu (lub wyciągu fortepianowego) następuje faza pracy z udziałem solisty.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny w formie występu. Przedstawienie programu zgodnego z treściami programowymi.  Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą.

Dodatkową częścią każdego egzaminu jest gra a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

wykonanie: www.ansta.pl